شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 18 May 2024
تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۰ ساعت ۱۰:۴۶
کد مطلب : 3594

'تانر یلدیز' وزیر انرژی تركیه روز شنبه در پی اظهارات وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران مبنی بر كاهش داده نشدن نرخ گاز صادراتی به تركیه، گفت: روابط ایران و تركیه روابطی نیست كه بتوان آنرا محدود به ارجاع موضوع نرخ گاز به داوری بین المللی دانست.
به گزارش ایرنا، رسانه های خبری تركیه امروز (شنبه ) اظهارات وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران را مبنی بر اینكه تهران نرخ گاز صادراتی به تركیه را كاهش نخواهد داد، به صورت خبر فوری مخابره كرده و خبرنگاران نیز این موضوع را از تانر یلدیز كه در نشستی در منطقه توریستی 'آبانت' در ۲۵۰ كیلومتری شمالغرب آنكارا حضور داشت، پرسیدند.
یلدیز با تاكید بر اینكه روابط ایران و تركیه بسیار گرم و صمیمی و متكی به تجارت است، گفت: لذا این روابطی نیست كه بتوان آنرا محدود به موضوع ارحاع مساله نرخ گاز به داوری بین المللی محدود كرد.

وی در همین حال با اشاره به اینكه نرخ گاز وابسته به چند سوخت در سطح بین المللی است ، گفت: در این شرایط موضوع به قضاوت و داوری بین المللی ارجاع داده شده است، تا داوران بین المللی نسبت به نرخ گاز اعمال نظر كنند كه البته این نرخی خواهد بود كه هر دو كشور آن را قبول خواهند كرد.

وزیر انرژی و منابع طبیعی تركیه تاكید كرد ارجاع موضوع به داوری بین المللی یك مساله تجاری است و نمی تواند به روابط دو كشور ضرر و صدمه ای وارد كند.

وی گفت: من به عنوان وزیر وظیفه حراست از حقوق شهروندان تركیه در جامعه بین المللی را دارم و تلاش می كنم نفت و گاز مورد نیاز كشورم را به طور امن و با قیمت مناسب تامین نمایم .

وی در خصوص اظهارات پیشین مقامات انرژی ایران مبنی بر اینكه هیچ درخواست رسمی از تركیه در خصوص تنزیل نرخ گاز صادراتی دریافت نكرده اند، گفت: ما همه مسائل را در مقابل رسانه ها بیان می كنیم و تا به حال هر اقدامی صورت گرفته، مستند است و تمامی مكاتبات نیز موجود می باشد.

رسانه های تركیه امروز اظهارات وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران مبنی بر اینكه نرخ گاز صادراتی به تركیه كاهش نخواهد یافت را با كد فوری منتشر كردند.

به گزارش این رسانه ها، وزیر نفت ایران اعلام كرده است كه نرخ گاز صادراتی به تركیه را كاهش نخواهد داد. این شبكه های خبری همچنین موضوع تحریم نفتی ایران علیه غرب از زبان وزیر نفت را نیز برجسته كردند.

تركیه هفته گذشته اعلام كرد به خاطر آنكه ایران تقاضاهای این كشور را برای كاهش نرخ گاز بی پاسخ گذاشته است، موضوع را به داوری بین المللی ارجاع داده است.

شبكه خبری 'ان.تی.وی' امروز گزارش كرد كه تهدید تركیه برای ارجاع مساله به داوری بین المللی، ایران را تحت تاثیر قرار نداد و وزیر نفت ایران گفت ما نرخ صادرات گاز به تركیه را كاهش نخواهیم داد.

تركیه در سال گذشته میلادی در حدود ۳۰ میلیارد مترمكعب گاز وارد كرد كه در حدود ۳۰ میلیارد مترمكعب آن را روسیه و بخش مهم دیگر را جمهوری اسلامی ایران تامین كرد.

جمهوری اسلامی ایران دومین تامین كننده بزرگ گاز تركیه است و براساس قرارداد ۲۵ ساله موجود بین دو كشور كه در سال ۱۹۹۶ میلادی به امضا رسیده، سالانه تا سقف ۱۰ میلیارد دلار به تركیه گاز صادر می كند. این اولین قرارداد صادرات گاز ایران به خارج می باشد.

ایران و تركیه تاكنون در زمینه هایی چون میزان برداشت گاز تركیه، مساله افت فشار و ارسال گاز به مقدار كمتر از میزان تعهد شده، كیفیت گاز صادراتی و نرخ گاز در چند مورد اختلاف نظر پیدا

كرده اند و پیشتر نیز یك بار موضوع به داوری بین المللی كشیده شده كه گفته می شود تركیه در آن برنده شده است.

https://ccsi.ir//vdcc.oq1a2bqp0la82.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه