جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 17 May 2024
تاریخ انتشار :شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۰ ساعت ۰۱:۰۱
کد مطلب : 3566

معاون وزیر دفاع روسیه از تصمیم دولت آمریکا برای ازسرگیری عرضه تسلیحات نظامی به گرجستان ابراز نگرانی کرد که ظاهر در جریان سفر این هفته رئیس‌جمهوری گرجستان به واشنگتن توافقاتی در این زمینه صورت گرفته است.
به گزارش فارس به نقل از پایگاه خبری-اینترنتی «اوترا»، "آناتولی آنتونوف" معاون وزیر دفاع روسیه روز پنج شنبه اعلام کرد که این کشور مخالف هر نوع فروش تسلیحات نظامی به گرجستان است.
ژنرال آنتونوف در تفسیر اخبار منتشره در برخی رسانه ها که در جریان سفر "میخائیل ساآکاشویلی" رئیس‌جمهوری گرجستان به آمریکا، مقامات واشنگتن اعلام آمادگی کرده اند که عرضه تسلیحات نظامی آمریکایی به گرجستان را از سر بگیرند.



سخنان این مقام بلندپایه نظامی روسیه در حالی شنیده می‌شود که روز گذشته "باچو آخالایا" وزیر دفاع گرجستان که به همراه ساآکاشویلی به واشنگتن سفر کرده، در دیدار با "لئون پانتا" همتای آمریکایی خود به بررسی دورنمای توسعه همکاری‌های نظامی بین دو کشور پرداخته است.



بر اساس اطلاعات وزارت دفاع گرجستان، صحبت بر سر آغاز مرحله جدیدی از همکاری‌های نظامی بین دو کشور است.



وزیر دفاع گرجستان در این رابطه گفت: تاکنون ما روی مانورهای مشترک نظامی و ارائه کمک‌های نظامی، از جمله مشارکت در عملیات نظامی ناتو در افغانستان، متمرکز شده بودیم، ولی اکنون در نظر داریم تا همکاری‌های دوجانبه را به سمت توسعه توان نظامی گرجستان سوق دهیم که در نهایت منجر به افزایش توانایی دفاعی کشور خواهد شد.



وزارت دفاع گرجستان همچنین اعلام کرده است که ژنرال آخالایا در جریان این سفر در نشست وزرای دفاع کشورهای شرکتت کننده در عملیات نظامی افغانستان شرکت کرده است. گرجستان تاکنون با اعزام ۱۷۰۰ نیروی نظامی خود به افغانستان دارای بیشترین تعداد نظامی در این کشور در میان کشورهای غیرعضو ناتو بشمار می‌رود.



لازم به ذکر است که روسای‌جمهوری گرجستان و آمریکا این هفته در کاخ سفید با یکدیگر ملاقات کردند. ساآکاشویلی در پایان این مذاکرات اعلام کرد که در این گفت‌وگوها توافق حاصل شد که تا همکاری‌های دو کشور در زمینه نظامی-تدافعی باید گسترش یابد. صحبت بر سر آن است که گرجستان به همکاری‌های خود با آمریکا در زمینه تامین امنیت کشور ادامه خواهد داد و این مسئله منجر به سطح بالاتری از امنیت نظامی برای گرجستان خواهد شد.



"باراک اوباما" نیز در پایان این دیدار از امکان امضای توافقنامه‌ای دوجانبه در خصوص برقراری تجارت آزاد بین آمریکا و گرجستان خبر داد.



پیش از این "اریک رابین" معاون مشاور وزیر خارجه آمریکا در مسائل اروپا و آسیا گفته بود که "هیلاری کلینتون" قصد دارد بزودی به گرجستان سفر کند و به بررسی مسائل مربوط به همکاری‌های دوجانبه در عرصه های مختلف بپردازد.

https://ccsi.ir//vdcb.0bfurhbs0iupr.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه