شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 18 May 2024
تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۰ ساعت ۱۲:۵۵
کد مطلب : 3385
تلاش گرجستان برای اجتناب از تحریم‌های آمریکا علیه ایران

پرس تی وی طی گزارشی نوشت گرجستان روابط تجاری و پیوندهای تاریخی زیادی با ایران است و به‌رغم هم‌پیمانی با آمریکا در پی اجتناب از همراهی با تحریم‌ها علیه ایران است.
به گزارش گروه اقتصاد بین الملل فارس به نقل از پرس تی وی، گرجستان یکی از متحدان اصلی واشینگتن به شمار می رود. یکی از خیابان های اصلی پایتخت این کشور به نام جورج بوش رئیس جمهور پیشین آمریکا نام گذاری شده است. گرجستان با اعزام هزاران سرباز به افغانستان در جریان جنگ افغانستان ثابت کرده که یکی از متحدان وفادار آمریکاست.
اما، نکته قابل توجه در سیاست خارجی گرجستان آن است که این کشور علیرغم هم پیمانی با آمریکا، روابط نزدیکی نیز با ایران دارد. گرجستان که دارای پیوندهای فرهنگی و تاریخی بسیاری با ایران است، مدتی است تحت فشار آمریکا و دیگر کشورهای غربی برای همراهی با تحریم های غرب علیه ایران قرار گرفته است. این موضوع گرجستان را در وضعیتی حساس قرار داده است. دولت گرجستان هنوز اظهار نظری در خصوص موضع خود درباره تحریم ها علیه ایران نکرده است، اما کارشناسان معتقدند، گرجستان احتمالا با انتخاب سختی مواجه خواهد بود.
ناظران سیاسی معتقدند، گرجستان باید بین همکاری های استراتژیک با آمریکا و روابط رو به رشد خود با ایران یکی را انتخاب کند. این نظری است که توسط تحلیلگران آمریکایی حاضر در تفلیس ارائه شده است.
بر اساس این گزارش با گشتی کوتاه در خیابانهای تفلیس، پایتخت گرجستان می توان به روابط عمیق و تاریخی ایران و گرجستان پی برد. حجم معاملات تجاری دو کشور در سال ۲۰۱۰ حدود ۶۰ میلیون دلار بوده است که برای کشور کوچکی چون گرجستان، رقم قابل توجهی به شمار می رود.
در تفلیس رستوران ها و آژانس های مسافرتی ایرانی زیادی وجود دارد و زبان فارسی در خیابان های پایتخت گرجستان زیاد شنیده می شود. با این حال، از نظر سیاسی آمریکا یکی از متحدان استراتژیک گرجستان محسوب می شود ، بنابراین با بالا گرفتن تنش ها بین ایران و آمریکا، تفلیس تلاش می کند با برگزیدن مشی متعادل، روابط خود با هر دو کشور را حفظ کند.

https://ccsi.ir//vdca.anek49nem5k14.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه