جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 17 May 2024
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۰ ساعت ۰۹:۳۳
کد مطلب : 3365

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص با انتقاد شدید از آمریکا در استقرار رادارهای موشکی، از دولت ترکیه خواست تا شرایطی فراهم کند که این سیستم از آن کشور برچیده شود.
به گزارش خبرگزاری فارس، حسن روحانی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار با امیت یاردیم، سفیر ترکیه در ایران به گفت‌وگو و تبادل نظر پیرامون روابط دوجانبه و مسائل روز منطقه پرداخت.

امیت یاردیم، در این دیدار ضمن توصیف روابط خوب و رو به گسترش دو کشور در زمینه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، رایزنی‌های منطقه‌ای دو طرف را مناسب خواند و خواستار گسترش این رایزنی‌ها شد.

وی در خصوص مسائل منطقه‌ای به روابط اقتصادی ترکیه و سوریه اشاره و خواستار اصلاحات و انتخابات آزاد برای قدرت بخشیدن به کشور سوریه شد.
سفیر ترکیه در ایران همچنین احترام به صدای مردمی در این کشور که در فرآیند تحرکات خاورمیانه‌ای شمال آفریقا صورت پذیرفته است را مورد نظر ترکیه دانست و خواستار تغییرات سیاسی در سوریه شد.

روحانی نیز در این دیدار با اشاره به موج بیداری در خاورمیانه و شمال آفریقا که به سمت استقرار مردم‌سالاری در حرکت است، گفت: کشورهایی مانند ایران و ترکیه باید به این اتفاق مبارک کمک کنند، چرا که با استقرار مردم‌سالاری در منطقه شرایط بهتری برای همه کشورهای منطقه آماده خواهد شد.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: نکته مهم در این جریان، جلوگیری از سوء استفاده‌ قدرت‌های بزرگ و صهیونیسم از این تحولات است و خواستار نقش موثر دو کشور قدرتمند منطقه‌ای ایران و ترکیه در این امر شد.

وی خواستار آن شد که همزمان با استقرار دموکراسی، ضربه‌ای به امنیت و ثبات منطقه وارد نشود.
روحانی توجه به پنج اصل را ضروری دانست که این اصول مبتنی بر عدم مداخله دیگر کشورها در امور داخلی آنهاست، جلوگیری از انحراف مسیر قیام مردمی توسط قدرت‌های بزرگ و حفظ استقلال سیاسی این کشورها، کمک و یاری به مردم جهت استقرار مردم‌سالاری و نظام مورد نظر مردم، مقابله با تروریسم و ضرورت حفظ ثبات و امنیت منطقه در کنار استقرار نظام مردم‌سالارانه.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص با اشاره به مساله سوریه گفت: این کشور جایگاه ویژه‌ای در منطقه دارد و در طی ۶۰ سال گذشته خط مقاومت را در مقابل اسرائیل غاصب تشکیل داده است. البته این گفته به معنای آن نیست که نظر مخالفان در این کشور نادیده گرفته شود. شیوه سیاسی گذشته دمشق قابل دوام نیست.

وی در مورد سوریه بر چند اصل تاکید کرد که عبارتند از توقف مداخله برخی از کشورها با ارسال پول و سلاح برای معارضه، توقف خونریزی و پیگیری مطالبات از طریق صلح‌آمیز، مقابله با القاعده و تروریسم در آن کشور، انجام اصلاحات سیاسی و استقرار مردم‌سالاری و گفت‌وگوی دولت با معارضه تا رسیدن به یک چارچوب توافق همه جانبه.

روحانی در مورد وضعیت عراق و شرایط حاکم بر این کشور نیز خواستار مشارکت دو کشور ایران و ترکیه در کمک به ثبات و امنیت این کشور شد.

وی افزود: نباید در امور داخلی این کشور مداخله‌ای شود و مسائل داخلی عراق مربوط به ملت عراق است.
روحانی به عنوان نمونه با اشاره به ماجرای طارق الهاشمی، آن را یک ماجرای داخلی و قضایی خواند و گفت: همه می‌دانند که پنج قاضی عالیرتبه عراق که در بین آنها هم قاضی شیعه حضور دارد و هم قاضی اهل سنت، به اتفاق دستور بازداشت وی را صادر کرده‌اند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص تاکید کرد که ایران و ترکیه باید با درک مشکلات و مسائل عراق در جهت بهبود وضعیت به آن کشور کمک و یاری رسانند.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی نسبت به سیاست هسته‌‌ای جمهوری اسلامی ایران گفت: سه اصل اساسی همواره مورد تاکید ایران بوده است؛ اول، حفظ دستاوردهای مربوط به فن‌آوری هسته‌ای صلح‌آمیز و ادامه آن در چارچوب معاهده ان‌.پی‌.تی برای توسعه کشور. دوم، پایبندی به معاهده ان‌.پی‌.تی و همکاری کامل با آژانس در چارچوب پادمان. سوم، آمادگی برای مذاکره با دیگر کشورها به ویژه ۱+۵ برای تبیین اهداف خود و تعامل سازنده.

سفیر ترکیه نیز در پاسخ به سوالی پیرامون استقرار سامانه ضدموشکی ناتو در خاک ترکیه، اظهار داشت که این رادارها تهدید علیه هیچ کشوری نبوده و اگرچه آنها توسط ناتو مستقر شده‌اند، اما تحت نظر و اداره ترکیه بوده و ترکیه از قبل اعلام کرده که این رادارها علیه هیچ کشور همسایه استفاده نخواهند شد.

روحانی ضمن گلایه از سفیر ترکیه در این مورد گفت: علیرغم گفته شما وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرده است که هدف اصل این رادارها ایران می‌باشد. لذا ما از دولت و رهبران ترکیه که از دوستان خوب ما هستند انتظار نداشتیم که زیر بار این امر می‌رفتند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص با انتقاد شدید از آمریکا در استقرار این رادارها، از دولت ترکیه خواست تا شرایطی فراهم کند که این سیستم از آن کشور برچیده شده و شرایط اعتماد کامل و روابط گسترده‌ همه جانبه مانند گذشته برقرار و ادامه یابد.

https://ccsi.ir//vdci.qapct1apwbc2t.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه