چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 15 May 2024
تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۰ ساعت ۱۵:۳۰
کد مطلب : 2193

روزنامه وطن -چاپ ترکيه- در مقاله‌اي آورده است:هدف اصلي سفر سارکوزي به ارمنستان متقاعد کردن مقامات اين کشوربراي واگذاري ساخت نيروگاه اتمي ارمنستان به شرکت‌هاي فرانسوي بوده است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در اروپاي شرقي، اين روزنامه مي‌نويسد: «هر چند خبرگزاري‌هاي منطقه هدف اصلي سفر نيكولا سارکوزي، رئيس جمهوري فرانسه به ارمنستان را همراهي و کسب آراء ارامنه مقيم فرانسه در حمايت از وي در انتخابات آتي رياست جمهوري مي‌دانند، اما اشتياق اين کشور براي سرمايه‌گذاري در ارمنستان و به خصوص ساخت نيروگاه هسته‌اي نشان از برنامه جديد فرانسه براي حضور در منطقه قفقاز جنوبي دارد.
فرانسه علاقمندي خاصي نسبت به طرح ۵ ميليون دلاري احداث نيروگاه اتمي جديد در ارمنستان از خود نشان داده است.
با اين حال، سخنان رئيس جمهوري فرانسه در سفر به ارمنستان مبني بر به رسميت شناختن کشتار ارامنه در سال ۱۹۱۵ ميلادي و هشدار وي به مقامات ترکيه دراين باره، حکايت از دور تازه‌اي از ماجراجويي‌هاي استعمارگر گذشته دارد.
سارکوزي خطاب به مقامات ترکيه‌اي هشدار داده که اگر تا پايان سال، نسل‌کشي ارامنه را به رسميت نشناسد، فرانسه قانون تعيين بازخواست کيفري براي انکار نژادکشي ارامنه را تصويب خواهد کرد، در مقابل داوود اوغلو، وزير امور خارجه ترکيه به سارکوزي توصيه کرده که قبل از نصيحت کردن ترکيه درخصوص نگاه به تاريخ خود، بهتر است خود و گذشته سياست استعمارگرانه فرانسه را در آينه ببيند.
اگمن باقش، وزير مشاور و فرستاده ترکيه در اتحاديه اروپا هم به سارکوزي پيشنهاد کرده که به جاي صحبت کردن در مقام مورخ ، درباره آينده اتحاديه اروپا و نجات کشورش از وضع نابسامان اقتصادي فکري بکند. بايد ديد تلاش فرانسه براي حضور در منطقه قفقاز جنوبي با وجود بحران اقتصادي و بي‌ثباتي فزاينده در اتحاديه اروپا چگونه محقق خواهد شد.»

https://ccsi.ir//vdcg.y9xrak9qwpr4a.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه