کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ارمنستان از لحاظ تعداد زندانیان حبس ابد رتبه نخست را در اروپا دارد

22 مهر 1391 ساعت 20:45


یک حقوقدان ارمنی اعلام کرد: ارمنستان از لحاظ تعداد زندانیان حبس ابد حائز رتبه نخست در اروپا است.
روبرت روازیان حقوقدان عضو "کمیته هلسینکی" ارمنستان با مقایسه آمار موجود در ارمنستان با برخی از کشورهای اروپایی اعلام کرد: ارمنستان با جمعیتی حدود ۳ میلیون نفر دارای ۱۰۵ زندانی حبس ابد است. این در حالیست که در استونی با یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت ۳۶، هلند با جمعیت ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر ۱۲۰،سوئد با جمعیت ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر ۱۷۰، لهستان با ۳۸ میلیون نفر جمعیت ۲۰۰ و فرانسه با ۶۷ میلیون نفرجمعیت دارای ۵۵۰ زندانی حبس ابد هستند.
روازیان معتقد است این آمار به صورت کاذب و در نتیجه اصلاحات در قانون اساسی و قوانین دیگر کشور و همچنین رویه جاری در دادگاه حقوق بشر استراسبورگ ایجاد شده است.ارمنستان در سال ۲۰۰۳ میلادی مجازات اعدام را لغو کرد و با دستور رئیس جمهوری وقت ارمنستان احکام ۴۰ محکوم به اعدام به حبس ابد تغییر کرد. به عبارت دیگر این افراد نه با حکم دادگاه بلکه در نتیجه دستور رئیس جمهور وقت کشور به حبس ابد محکوم شده اند.
به گفته این حقوقدان ارمنی در میان محکومان حبس ابد در ارمنستان افرادی به چشم می خورند که به اتهام قتل ۸ نفر این حکم را دریافت کرده اند . در مقابل محکومان حبس ابدی نیز وجود دارند که تنها به دلیل معاونت در جرم این حکم را دریافت کرده اند.
براساس آمار ارائه شده از سوی روازیان ۴۱ محکوم به حبس ابد در ارمنستان به دلیل انجام یک قتل محکوم شده اند. ۲۲ نفر از محکومان حبس ابد کمتر از ۲۱ سال سن دارند و ۱۵ نفر از آن ها به دلیل جرایم ارتکابی در حین خدمت سربازی و در سنین ۱۸ الی ۲۰ سالگی این احکام را دریافت کرده اند.
همچنین ۵ نفر از محکومان حبس ابد بیست سال را پشت میله های زندان گذرانده اند که به آن ها امکان آزادی مشروط پیش از موعد را می دهد. اما تاکنون هیچ اقدامی در این خصوص انجام نگرفته است. این در حالیست که در کشورهای اروپایی کمتر محکوم حبس ابدی مدت محکومیت خود را تا پایان تحمل می کند. محکومین حبس ابد در انگلیس پس از طی ۱۴ سال ، سوئد ۹ سال، فنلاند ۱۰ الی ۱۵ سال و دانمارک ۱۲ سال از مدت محکومیت خود امکان آزادی مشروط را دریافت می کنند.
با توجه به این موضوع حقوقدانان ارمنستان خواستار انجام اصلاحاتی در قوانین ارمنستان شده اند که براساس آن حداقل سن محکومین به حبس ابد به ۲۱ سال افزایش یافته و مکانیزم ویژه ای برای آزادی مشروط و پیش از موعد زندانیان در نظر گرفته شده است.


کد مطلب: 5103

آدرس مطلب :
https://www.ccsi.ir/fa/news/5103/ارمنستان-لحاظ-تعداد-زندانیان-حبس-ابد-رتبه-نخست-اروپا

قفقاز
  https://www.ccsi.ir