کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

انتخابات پارلمانی ارمنستان آزمونی موفق برای حزب حاكم

24 ارديبهشت 1391 ساعت 19:20


در حالی كه كمتر از یك سال به انتخابات ریاست جمهوری ارمنستان باقی مانده است، حزب حاكم 'جمهوریخواه' این كشور به رهبری 'سرژ سركیسیان' رییس جمهوری در انتخابات مجلس عالی ارمنستان به پیروزی دست یافت و به این ترتیب موقعیت حزب در فضای سیاسی ارمنستان ارتقا یافت.

به گزارش ایرنا به نقل از گزارش كمیسیون مركزی انتخابات ارمنستان، حزب حاكم جمهوریخواه این كشور منطقه قفقاز در انتخابات پارلمانی هفته جاری ۵۱/۴۴ درصد آرا را به دست آورد تا سران حزب حاكم با خیال آسوده برای پیروزی در انتخابات آتی ریاست جمهوری برنامه ریزی كنند.

حزب جمهوریخواه با این پیروزی توانست فاصله خود با احزاب دیگر را افزایش داده و برای شركت در انتخابات ریاست جمهوری ارمنستان كه در سال ۲۰۱۳ برگزار می شود، اعتماد به نفس بیشتری به دست آورد.

این پیروزی به ویژه با توجه به افزایش فاصله حزب جمهوریخواه با ائتلاف 'ارمنستان شكوفا' به رهبری 'گاگیك تساروكیان' رقیب اصلی حزب حاكم كه در انتخابات ۳۴/۳۰ درصد ارا را به دست آورد، ارزش و اهمیت بیشتری می یابد.

خبرگزاری روسی 'رگنوم' در باره انتخابات پارلمانی ارمنستان و پیروزی حزب جمهوریخواه در آن نوشت: حزب جمهوریخواه با این پیروزی توانست اكثریت در پارلمان را حفظ كند هر چند كه مجبور خواهد بود با احزاب دیگر ائتلاف كند.

این خبرگزاری خاطرنشان كرد: انتخابات پارلمانی برای دیگر احزاب شركت كننده به ویژه حزب 'كشور قانونمند' كه حدود پنج درصد آرا را به دست آورد و به شكل ناپلئونی وارد پارلمان شد، شكست محسوب می شود.

پنجمین انتخابات پارلمانی ارمنستان روز یكشنبه گذشته برگزار شد و در آن ۹ حزب و ائتلاف برای احراز ۱۳۳ كرسی با یكدیگر رقابت كردند.

'آلكساندر ماركاروف' رییس شعبه ارمنستان موسسه كشورهای همسود روسیه نیز معتقد است كه حزب حاكم 'جمهوریخواه' با چند حزب دیگر برای در دست داشتن كنترل پارلمان و حفظ اكثریت مطلق در آن ائتلاف می كند.

ماكارف خاطرنشان كرد: ایجاد ائتلاف باعث افزایش محبوبیت حزب جمهوریخواه می شود كه حزب حاكم و به ویژه سركیسیان رهبر آن در مقطع كنونی به آن نیاز شدیدی دارد.

پایگاه اینترنتی 'ایراگیر.آی.ام' ارمنستان هم در مقاله ای در خصوص دستاوردهای انتخابات پارلمانی برای حزب حاكم نوشت: حزب جمهوریخواه در انتخابات پارلمانی ارمنستان به پیروزی قاطع دست یافت و احزاب دیگر شركت كننده در انتخابات از نتایج آن ناراضی هستند و حتی برخی از آنها قصد دارند علیه نتایج شكایت كنند.

این منبع خبری خاطرنشان كرد كه انتخابات پارلمانی باعث تشدید مسایل سیاسی در ارمنستان شد.

در همین حال برخی كارشناسان نیز پیروزی حزب حاكم جمهوریخواه در انتخابات پارلمانی را نشانه حمایت مردم از سیاست های دولت كنونی به ریاست سركیسیان می دانند.

حزب جمهوریخواه كه بیش از یك دهه در ارمنستان در راس قدرت می باشد، مواضع خود را تقویت می كند و برای انتخابات ریاست جمهوری كه قرار است دو سال دیگر در این كشور برگزار شود، آماده می شود.

از سوی دیگر كسب نتیجه آرای كمتر از ۵۰ درصدی حزب حاكم جمهوریخواه در انتخابات پارلمانی، هشداری برای رییس جمهوری ارمنستان است كه به پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۳ امید بسته است.

سركیسان امیدوار است كه پیروزی خود در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۸ را كه با ۵۵ درصد به دست آمد و رقیب اصلی خود 'لئون ترپتروسیان' رییس جمهوری اسبق ارمنستان را شكست داد، بار دیگر در انتخابات پیش روی ریاست جمهوری تكرار كند.

به باور كارشناسان شرایط برای كسب چنین پیروزی مهیا است و سركیسیان به احتمال زیاد در انتخابات به پیروزی می رسد و می تواند همانند 'روبرت كوچاریان' هم حزبی خود دو دوره بر ارمنستان حكومت كند.

در نهایت می توان گفت كه حزب حاكم 'جمهوری خواه' ارمنستان با پیروزی در انتخابات پارلمانی زمینه را برای دور دوم ریاست جمهوری سركیسیان فراهم كرد تا كشور كوچك ارمنستان در منطقه قفقاز در یك ساختار سیاسی آرام بتواند برای اجرای برنامه های توسعه ای خود برنامه ریزی كند.


کد مطلب: 4439

آدرس مطلب :
https://www.ccsi.ir/fa/news/4439/انتخابات-پارلمانی-ارمنستان-آزمونی-موفق-حزب-حاكم

قفقاز
  https://www.ccsi.ir