پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ , 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۷:۰۵
کد مطلب : 25137
اردوغان: هر نتیجه‌ای که از صندوق‌ها در آید می‌پذیرم
رئیس جمهور ترکیه به حامیان محافظه‌کارش هشدار داد، چنانچه قلیچداراوغلو، رقیب سکولارش در انتخابات ریاست جمهوری مهم فردا به پیروزی برسد، آنها ممکن است هدف اقدامات تلافی جویانه قرار بگیرند.
به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه وی.او.ای، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه تلاش داشته در آستانه انتخابات ریاست جمهوری فردا یکشنبه کشورش برای بسیج هر چه بیشتر حامیانش تلاش کند.
نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند، کمال قلیچداراوغلو، رقیب اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری فردای ترکیه برتری اندکی بر این رئیس جمهور ترکیه داشته و حتی حد نصاب بیش از ۵۰ درصد آرا که برای جلوگیری از برگزاری دور دوم انتخابات در تاریخ ۲۸ مه لازم است، برای قلیچداراوغلو در دسترس است.
روز پنجشنبه رسانه‌ها گزارش دادند، محرم اینجه، نامزد ۵۹ ساله ریاست جمهوری حزب "مملکت" که حضورش در انتخابات می‌توانست به تلاشهای قلیچداراوغلو برای رقم زدن اولین شکست انتخاباتی ملی اردوغان آسیب وارد کند، از رقابت کنار کشیده است.
اردوغان بر خلاف عادت، میلی به پیش بینی کردن نتایج سرنوشت‌سازترین انتخابات دوران مدرن ترکیه نداشته است.
او در پاسخ به سوال مستقیمی که یک مجری تلویزیونی از او درباره احتمال پیروز شدنش در انتخابات یکشنبه پرسید، گفت: "صندوق رای این موضوع را در روز یکشنبه به ما خواهد گفت."
اردوغان ۶۹ ساله در جریان تجمع در یک منطقه محافظه کار شهر استانبول که یکی از پایگاه‌های حامیان او را تشکیل می‌دهد، برای بسیج کردن بیش از پیش حامیان خود تلاش کرد.
او هشدار داد، ائتلاف مخالف متعلق به قلیچداراوغلو به دنبال "حرص و انتقام" است.
او به جمعیت حامیانش گفت: فراموش نکنید. شما ممکن است چنانچه ما شکست بخوریم هزینه سنگینی پرداخت کنید.
او در ادامه خاطرنشان کرد، دولتهای غربی از مخالفان برای تحمیل اراده خود بر چگونگی عملکرد جامعه ترکیه استفاده می‌کند.
او با فریاد گفت: "آهای غرب! این ملت من است که تصمیم می‌گیرد!"
اردوغان در مصاحبه با چند  شبکه تلویزیونی ترکیه گفت، کشورش هم با آمریکا و هم با روسیه روابطی خوب دارد.
او بیان داشت: "ترکیه هم آمریکا و هم روسیه و هم با کسانی در غرب که نسبت به ما کینه توز هستند، دوست است."
این اظهارات اردوغان یک روز بعد از آن صورت گرفت که کمال قلیچداراوغلو، رهبر حزب اپوزیسیون مردم جمهوریخواه ترکیه و کاندیدای انتخاباتی مشترک ائتلاف مخالف "ملت" مدعی شد روسیه عامل انتشار ویدیوهایی جعلی و مونتاژ شده برای بی اعتبار کردن کاندیداهای ریاست جمهوری انتخابات فردای ترکیه است.
قلیچداراوغلو در پیامی که روز پنجشنبه در توئیتر منتشر کرد، نوشت: " دوستان عزیز روس، شما در پشت انتشار فیلمهای مونتاژ شده، دسیسه‌ها و محتواها و نوارهای جعل عمیق که روز گذشته در این کشور منتشر شدند، هستید. اگر شما خواستار آن هستید که دوستی ما بعد از ۱۵ مه ادامه یابد دستتان را از کشور ترکیه بکشید. ما همچنان حامی همکاری و دوستی هستیم."
دیمیتری پسکو، سخنگوی کرملین روز جمعه اتهام زنی قلیچداراوغلو را رد و تصریح کرد، مساله مداخله روسیه در انتخابات ترکیه اصلا مطرح نیست و "کسانی که چنین شایعاتی را منتشر می‌کنند، دروغگو هستند."
وی افزود: "روسیه برای روابطش با ترکیه از جهت آنکه این کشور موضع سنجیده، مسئولانه و خودمختار اتخاذ می‌کند، ارزش قائل است."
اردوغان خاطرنشان کرد: "کسانی که آرزوی به دست آوردن دولت ترکیه را دارند می‌گویند، بگذارید غرب را دوست خودمان کنم و هر تحریمی که غرب اعمال کرده را من هم علیه روسیه اعمال خواهم کرد. تو (قلیچداراوغلو) نمی‌توانی یک دولتمرد باشی. تو فکر کردی کی هستی که علیه روسیه تحریم اعمال کنی؟!"
اردوغان همچنین با حمله به قلیچداراوغلو به خاطر صحبتهایش علیه روسیه گفت: قلیچداراوغلو دارد به ولادیمیر پوتین و روسیه حمله می‌کند.
اردوغان با یادآوری صحبتهای جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه‌ای در سال ۲۰۱۹ با این مضمون که ایالات متحده می‌تواند از عناصر مخالف در ترکیه برای تغییر روند تحولات سیاسی حمایت کند، گفت: "اما تو (قلیچداراوغلو) درمانده و بازنده هستی!"
او اظهار کرد: اما وقتی تو اکنون به پوتین حمله می‌کنی متاسفانه من آن را قبول نخواهم کرد؛ زیرا اکنون روابط ما با آمریکا مقدم تر از روابط ما با روسیه نیست.
اردوغان همچنین به این مساله اشاره کرد که حجم تجارت خارجی ترکیه با روسیه بیشتر از تجارتش با آمریکا است.
اردوغان در پاسخ به سوالی درباره این ادعا که در صورت پیروز شدن مخالفانش در انتخابات، ریاست جمهوری را ترک نخواهد کرد، گفت، هر نتیجه‌ای که از صندوق‌های رای بیرون بیاید را "مشروع" می‌داند.
او گفت: "همانطور که ما با لطف مردم خود به قدرت رسیدیم، اگر ملت ما تصمیم دیگری بگیرد، دقیقاً هر کاری را که برای دموکراسی لازم باشد انجام خواهیم داد."
وی یادآور شد که زمانی که نامزدهای حزب مردم جمهوریخواه ترکیه در انتخابات شهرداری در استانبول و آنکارا در سال ۲۰۱۹ پیروز شدند، حزب عدالت و توسعه کرسی‌ها را به جانشینان واگذار کرد.
وی افزود: "ائتلاف مردم با اتحاد احزابی که دموکراسی را پذیرفته‌اند، ایجاد شده است و هر نتیجه در صندوق‌های رای را به عنوان نتیجه مشروع خواهد پذیرفت. ما از همتایان خود انتظار داریم همین تعهد را داشته باشند."
اردوغان درباره ادعاهای قلیچداراوغلو در خصوص مداخله روسیه در انتخابات پیش رو در ترکیه گفت: "(قلیچداراوغلو گفت)، روسیه دارد انتخابات در ترکیه را دستکاری می‌کند. شرم بر تو‍! اگر من بگویم آمریکا دارد انتخابات در ترکیه را دستکاری می‌کند، آلمان دارد آن را دستکاری می‌کند، فرانسه دارد آن را دستکاری می‌کند، انگلیس دارد آن را دستکاری می‌کند تو چه میگویی؟!"
رئیس جمهور ترکیه با گفتن این که مدت ۲۰ سال است که با این کشورها ارتباط دارد، از قلیچداراوغلو پرسید: "شما تا حالا چند بار با آنها دور هم جمع شده‌اید؟ شما چطور آنها را می‌شناسید؟!"
رجب طیب اردوغان در ادامه این مصاحبه از رسانه‌های خارجی که اخیراً تلاش کردند با انتشار مقاله‌هایی درباره انتخابات روز یکشنبه ۱۴ مه ترکیه، بر افکار عمومی تاثیر بگذارند، انتقاد کرد.
او اظهار کرد:‌ "همه این مجلات روی جلد خود چه پیامی را گفتند؟ اردوغان باید برود. (همه نشریات) در آلمان، فرانسه و انگلیس چنین چیزی می‌گویند. این چه ربطی به شما دارد؟"
اردوغان در گردهمایی در استانبول گفت: "چگونه می‌توانید این حرفها را در جلد این مجلات چاپ کنید؟ شما در غرب نیستید که در مورد آن تصمیم می‌گیرید. این ملت من است که در مورد آن تصمیم می‌گیرد."
اظهارات اردوغان پس از آن صورت گرفت که مجله انگلیسی اکونومیست در جلدی با هدف گرفتن رئیس جمهور ترکیه نوشت: "دموکراسی را نجات دهید"، "اردوغان باید برود" و "رای بدهید!"
دو مجله فرانسوی "لو پوآن" و "لکسپرس" نیز محتواهای ضد اردوغان را روی جلدهای خود چاپ کردند.
  https://ccsi.ir//vdchqzni.23nmxdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه