شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۵۶
کد مطلب : 25135
چاووش‌اوغلو: ترکیه منتظر جنگنده‌های آمریکایی نیست و پولش را می‌خواهد
وزیر خارجه ترکیه امروز (شنبه) گفت، آنکارا قصد ندارد تا منتظر بازگردانده شدن به برنامه جنگنده‌های اف-۳۵ ایالات متحده باشد و به دنبال برگردانده شدن ۱.۴ میلیارد دلاری است که برای این جنگنده‌ها پرداخت کرده است.
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، ترکیه دو سال قبل به صورت رسمی از برنامه مربوط به این جنگنده‌ها کنار گذاشته شد و اکنون نیز مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه می‌گوید که آنکارا می‌خواهد آن مبلغی را که برای این جنگنده‌ها به آمریکا پرداخت کرده بود، پس بگیرد.
چاووش اوغلو در گفت‌وگویی با شبکه خبری سی.ان.ان ترک گفت: ما همین الان پولمان را می‌خواهیم. ما پولی را که پرداخت کردیم، می‌خواهیم. دوستان ما از وزارت خارجه گردهم جمع شده‌اند و اقداماتی را برای این مساله بررسی کرده‌اند. ما اکنون به فکر خودمان هستیم. آنکارا نمی‌خواهد این داستان هم مانند سیستم‌های دفاع موشکی پاتریوت شود.
پیشتر نیز رجب طیب اردوغان، ‌رئیس جمهوری ترکیه گفته بود که آنکارا مبلغ ۱.۴ میلیارد دلار برای این جنگنده‌ها پرداخت کرده است.
در آوریل ۲۰۲۱، ترکیه پس از آن از برنامه جنگنده‌های آمریکایی کنار گذاشته شد که از روسیه سیستم‌های دفاع موشکی اس-۴۰۰ خریداری کرد.
واشنگتن برنامه تولید مشترک جنگنده‌های اف-۳۵ را با ترکیه به هم زد و به جایش با هفت شریک دیگر خود یعنی انگلیس، ایتالیا، هلند، استرالیا، دانمارک، کانادا و نروژ توافق امضا کرد.
اردوغان بعدا در همان سال گفت که آنکارا به جای آن جنگنده‌ها، پیشنهاد خرید اف-۱۶ از آمریکا دریافت کرده است.
کنگره ایالات متحده در حال بحث در مورد این است که آیا محدودیت‌های فروش جنگنده‌ها را در لایحه هزینه‌های دفاعی سالانه خود برای سال مالی ۲۰۲۳ لحاظ کند یا خیر، در حالی که وزارت خارجه ایالات متحده تلاش می‌کند قانونگذاران را متقاعد کند که این توافق با منافع واشنگتن هم‌راستا باشد.


  https://ccsi.ir//vdcftyd0.w6dtmagiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه