چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 24 Apr 2024
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۳ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۴۶
کد مطلب : 25088
مقام روس: غرب عامل نابودی کنترل تسلیحات است
دبیر شورای امنیت روسیه غرب را به خروج یکجانبه از تعدادی توافقات بین‌المللی، از جمله در زمینه کنترل تسلیحات متهم کرده و گفت: اقدامات غرب، به ویژه در راه اندازی جنگ در اوکراین، آشکارا علیه روسیه و چین و در جهت آسیب رساندن به کشورهای در حال توسعه است.
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، نیکولای پاتروشیف، دبیر شورای امنیت روسیه روز سه شنبه در نشستی با "وانگ ایی"، رئیس دفتر کمیسیون امور خارجی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین در مسکو، اعلام کرد که غرب به طور یکجانبه تعدادی از توافقنامه های مهم بین‌المللی از جمله در زمینه کنترل تسلیحات را فسخ کرده است. 
پاتروشیف گفت: «پروژه‌هایی که تنها برای گروه بسیار محدودی از کشورها سودمند هستند، و برای ایجاد بلوک‌های نظامی جدید در مناطق مختلف جهان در حال گسترش هستند. در واقع آمریکا و متحدانش در تلاش هستند تا نظم موسوم به قوانین را جایگزین هنجارهای جهانی حقوق بین‌الملل کرده و تلاش می کنند به هر قیمتی سلطه جهانی خود را حفظ کنند. وضعیتی که غرب در اوکراین به راه انداخته، تنها یکی از نمونه های این اقدامات است. همه این اقدامات علیه روسیه و چین و همچنین به ضرر کشورهای در حال توسعه انجام می شود.» 
دبیر شورای امنیت روسیه یادآور شد که کشورهای غربی قصد دارند به رویارویی نظامی با روسیه ادامه دهند و در واقع یک طرف درگیری نظامی در اوکراین بوده و عملاً دیگر در آن شرکت دارند.
پاتروشیف همچنین در دیدار با این دیپلمات چینی تاکید کرد که تعمیق هماهنگی اقدامات روسیه و چین در عرصه بین المللی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. وی یادآور شد که روسیه و چین طرفدار نظم جهانی عادلانه هستند و از رشد کشورهایی که مسیر توسعه حاکمیتی را انتخاب کرده اند استقبال می کنند.
وانگ ایی روابط چین و روسیه را "مثل سنگ" قوی خواند
وانگ ایی، رئیس دفتر کمیسیون روابط خارجی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین، نیز در دیدار با دبیر شورای امنیت روسیه به استحکام روابط چین و روسیه اشاره کرد و گفت: «روابط چین و روسیه مانند یک سنگ، استحکام و قدرت دارد و در شرایط متغیر بین‌المللی بارها امتحان خود را پس داده است».
علاوه بر این، وانگ یی تاکید کرد که چین و روسیه به عنوان اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد مسئول برقررای صلح جهانی هستند و در این زمینه با یکدیگر همکاری می کنند.
این دیپلمات ارشد چین  روز سه شنبه برای دیدار و گفتگو با مقامات بلندپایه روسی وارد مسکو شد. انتظار می رود وی طرح پیشنهادی پکن برای حل و فصل مسالمت آمیز مناقشه در اوکراین را نیز به طرف روسی ارائه کند.
علاوه بر این، وانگ ایی قرار است امروز، چهارشنبه با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز دیدار و گفتگو کند.
سفر اروپایی مسئول دستگاه دیپلماسی چین از 14 فوریه آغاز شد. وی پیش از این از فرانسه، ایتالیا، آلمان و مجارستان دیدن کرد و در کنفرانس امنیتی مونیخ  نیز سخنرانی کرد.
 
  https://ccsi.ir//vdcc4xqi.2bqp48laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه