کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دو هدف مهم احزاب مخالف اردوغان تا پایان ۲۰۲۲

29 آبان 1401 ساعت 9:22


 حزب مخالف اردوغان، استراتژی دوراندیشانه و آرامی دارند که بر اساس آن تا پایان سال جاری میلادی، دو هدف سیاسی و حقوقی خود را محقق کنند و در سال جدید، با خاطری آسوده به مصاف آکپارتی بروند.
به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، رهبران 6 حزب مخالف اردوغان، برای چندمین بار در سال جاری گرد هم آمدند. انتظار می رفت آنان در این نشست، به سوال مهمی پاسخ دهند که به معنای واقعی کلمه، ذهن رجب طیب اردوغان را به خود مشغول کرده است.
اردوغان رهبر حزب عدالت و توسعه و رئیس جمهور ترکیه، با شراکت دولت باغچلی رهبر حزب حرکت ملی، ائتلاف جمهور را تشکل داده و می خواهد در انتخابات 2023 میلادی، یک بار دیگر قدرت را در دست بگیرد. اما 6 حزب مخالف او، قصد دارند قالیچه را از زیر پای مردی که 20 سال تمام قدرت را در دست داشته، بیرون بکشند.
 
سوال مهم اردوغان این است: نامزد مشترک مخالفین کیست؟ قرار است کدام سیاستمدار به عنوان صدای واحد آنان برای رقابت با شخص اردوغان به میدان بیاید؟ اغراق آمیز نیست اگر گفته شود که اردوغان، حاضر است صدها میلیون دلار صرف کند تا به پاسخ روشن این سوال، دست یابد. مخالفین نیز از شدت اشتیاق او آگاهند و با هوشمندی تمام پاسخ را پنهان می کنند.
آنان در جلسه اخیر خود، حمله تروریستی خیابان استقلال استانبول را محکوم کردند. سپس در مورد برخی مسائل سیاسی کشور اظهار نظر کردند اما حاضر نشدند حتی اشاره کوچکی به موضوع معرفی نامزد بکنند. این نشست نشان داد که 6 حزب مخالف اردوغان، استراتژی دوراندیشانه و آرامی دارند که بر اساس آن تا پایان سال جاری میلادی، دو هدف سیاسی و حقوقی خود را محقق کنند و در سال جدید، با خاطری آسوده به مصاف آکپارتی بروند.

6 رهبر، 6 رویکرد متفاوت و یک هدف مشترک
سران احزاب که برای کنار زدن اردوغان جمع شده اند، از لحاظ طیف فکری و سیاسی، از هم فاصله دارند و بسیاری مواقع در مقام رقیب و مخالف، به جان هم افتاده اند. اما حالا، گویی اهمیت موضوع حساسی همچون تحمیل شکست بر اردوغان و باغچلی، دست کم به طور موقت، بر اختلافات پیشین، سرپوش گذاشته است. 6 رهبری که برای طراحی یک حمله ائتلافی گسترده علیه اردوغان و حزب حاکم گرد هم آمده و شب و روز در حال فعالیت هستند، عبارتند از:
 
1.کمال کلیچدار اوغلو رهبر حزب جمهوری خواه خلق: او یک سیاستمدار قدیمی است که در یک مقطع سیاسی و اجتماعی حساس، سکان رهبری حزب را در دست گرفت که به دست مصطفی کمال آتاترک تاسیس شده و حال این حزب 99 سال دارد. انتشار کاست روابط جنسی نامشروع دنیز بایکال رهبر پیشین حزب، کلیچدار اوغلو را به کرسی رهبری رساند. این سیاستمدار علوی و کُرد زازا، که همواره خود را ترک و فرزند آتاترک معرفی کرده، سیاستمدار صبوری است و در انتخابات شهرداری ها، کلید 3 قلعه مهم استانبول، آنکارا و آدانا را از چنگ اردوغان درآورد. او مغز متفکر شکل دادن به ائتلاف 6 حزب شریک است.
2.مرال آکشنر رهبر حزب خوب: خانم آکشنر در رشته تاریخ درس خوانده و مدت کوتاهی در دولت ائتلافی اربکان – چیللر وزیر کشور بوده است. او یک ملی گرای دوآتشه است اما حالا اندکی تغییر رویه داده و محبوبیت گسترده ای دارد.
3.تمل کاراملا اوغلو رهبر حزب سعادت: او یکی از شاگردان قدیمی مرحوم اربکان است. اولین بار است که کاراملا اوغلوی اسلامگرا با گروهی همنوا می شود که دسته ای از آنان لاییک و آتاترک گرا و دسته ای دیگر، ملی گرا و لیبرال هستند.
4.علی باباجان رهبر حزب جهش و دموکراسی: این سیاستمدار لیبرال،جوان ترین عضو کمیته موسس حزب عدالت و توسعه بود. مدت ها وزیر امور خارجه و وزیر اقتصاد دولت های برآمده از این حزب بود، اما بعدها با اردوغان دعوایش شد و حزب مستقلی تاسیس کرد. باباجان، سیاستمدار و اقتصاددانی باهوش و محبوب است و بعید نیست در آینده نخست وزیر شود (اگر مخالفین به قدرت برسند، پست نخست وزیری به ساختار سیاسی بازگردانده خواهد شد.)
5.احمد داود اوغلو رهبر حزب آینده: داود اوغلوی دیپلمات و نظریه پرداز روابط بین الملل، پست هایی همچون وزارت امور خارجه، نخست وزیری و رهبری حزب عدالت و توسعه را تجربه کرده و حالا از مخالفین اردوغان است.
6.گلتکین اویسال رهبر حزب دموکرات: او میراث دار یکی از قدیمی ترین و مهمترین احزاب سیاسی تاریخ ترکیه است که حالا، فروغ و محبوبیت چندانی ندارد.
نیازی به حزب هفتم نیست
یکی از مهمترین موضوعات نشست اخیر مخالفین اردوغان، بررسی این موضوع بود که آیا حزب کوچک دیگری که به رهبری حسین باش، برای ورود به ائتلاف مخالفین اعلام آمادگی کرده، پذیرفته شود یا خیر؟ مرال آکشنر به شدت با این ایده موافق بود. اما 5 حزب دیگر چنین پاسخی دادند: در این چند ماه، تصمیمات فراوانی گرفته ایم و حسین باش در جریان نبوده است. برای ورود عضو جدید، خیلی دیر شده! نیازی نیست.
یکی از نتایج این نشست، افتتاح یک پایگاه اینترنتی خبری مشترک برای انتشار اخبار و اطلاعات مربوط به 6 حزب مخالف اردوغان بود که بالاخره پس از پایان نشست، آغاز به فعالیت کرد.
دو هدف مهم
طی روزهای گذشته، دادستان استانبول نشان داد که به طور جدی به دنبال محاکمه اکرم امام اوغلو شهردار استانبول است. امام اوغلو سیاستمدار جوان و محبوبی است که در بسیاری از نظرسنجی ها، به عنوان مهمترین نامزد مورد توجه 6 حزب مخالف اردوغان مورد اشاره قرار گرفته و پیش بینی می شود که اگر مورد حمایت مخالفین قرار بگیرد، به راحتی اردوغان را شکست می دهد.
اما اگر دادستان موفق شود او را به اتهام توهین به یکی از اعضای شورای عالی انتخابات زندانی کند و برایش حکم ممنوعیت فعالیت سیاسی صادر کند، امام اوغلو از دست رفته است. در نتیجه 6 حزب مخالف اردوغان، اعلام نامزد مشترک را به روزهای آخر سال جاری میلادی موکول کردند. بنابراین آنان دو هدف مهم دارند:
1.اجماع نظر برای معرفی نامزد مشترک تا پایان سال.
2.به پایان رساندن متن صد ماده یا برای اصلاح قانون اساسی ترکیه.
 
6 حزب مخالف اردوغان وعده داده اند  که به محض دستیابی به پیروزی، با برگزاری یک رفراندوم، نظام ریاستی را منحل می کنند و دوباره ترکیه را به نظام پارلمانی باز می گردانند و در این صورت، نخست وزیر، همه کاره خواهد بود.
در نتیجه بازار تخمین و پیش بینی داغ شده و برخی از تحلیلگران می گویند: مخالفین به دنبال یک شخصیت نمادین، معتبر و محترم هستند که صرفا یک رئیس جمهور بیطرف و غیرحزبی باشد و قدرت اجرایی و سیاسی کشور، در دست نخست وزیر متمرکز شود. حال باید دید آیا چنین سناریویی در اتاق فکر 6 حزب مزبور مورد بررسی قرار گرفته است یا خیر.
 


کد مطلب: 25026

آدرس مطلب :
https://www.ccsi.ir/fa/news/25026/دو-هدف-مهم-احزاب-مخالف-اردوغان-پایان-۲۰۲۲

قفقاز
  https://www.ccsi.ir