چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ , 17 Apr 2024
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۵۹
کد مطلب : 25018
مذاکرات وزرای خارجه روسیه و هند درباره تولید مشترک تسلیحات مدرن
وزیر خارجه روسیه در کنفرانس مطبوعاتی با همتای هندی خود، درباره اهمیت تماس‌های منظم بین مسکو و دهلی در عصر تغییر، علاقه مندی ۱۲ کشور جهان برای پیوستن به گروه بریکس و قصد مسکو برای مطلع کردن طالبان از نتایج نشست مسکو در مورد افغانستان، صحبت کرد.
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه روز سه‌شنبه با سوبرامانیام جایشانکار، همتای هندی خود، در خصوص امکان تولید مشترک تسلیحات مدرن گفتگو کرد.
لاوروف در یک نشست خبری پس از مذاکرات دوجانبه در مسکو، گفت: «ما به تفصیل درباره وضعیت کنونی و چشم‌انداز همکاری‌های نظامی-فنی، از جمله تولید مشترک انواع مدرن تسلیحات نظامی گفتگو کردیم».
وزیر خارجه همچنین به پویایی مثبت روابط تجاری دوجانبه اشاره کرده و ابراز اطمینان کرد که روسیه و هند به زودی به هدف تعیین شده برای رسیدن به شاخص 30 میلیارد دلار مبادلات بازرگانی دست خواهند یافت. وی افزود: «تا پایان ماه سپتامبر، حجم مبادلات تجاری بین دو کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از 130 درصد افزایش یافته و عملاً به 17 میلیارد دلار رسیده است.»
علاوه بر این، لاوروف وزیر خارجه هند را در جریان روند اوضاع کنونی در اوکراین و اهداف عملیات نظامی ویژه برای حفاظت از دونباس قرار داد.
تاکید لاوروف بر اهمیت تماس‌ها بین روسیه و هند در عصر تغییر
سرگئی لاوروف، با اشاره به اهمیت ادامه تماس‌های نزدیک بین روسیه و هند در عصر تغییری که جامعه بین‌الملل اکنون در حال تجربه آن است، تاکید کرد که در شرایط فعلی و با توجه به وضعیت، تبادل نظرات منظم بسیار ضروری است
وزیر امور خارجه روسیه روز سه‌شنبه در دیدار با سوبرامانیام جایشانکار، وزیر خارجه هند گفت: «ما به طور منظم با یکدیگر ارتباط برقرار می کنیم و این نشان دهنده آهنگ رشد روابط دوجانبه و  مشارکت راهبردی ویژه است که رهبران برای روابط دوجانبه تعیین کردند. البته، در عصر تغییر که جامعه بین‌الملل در حال گذراندن آن است، برای ما بسیار اهمیت دارد که ارزیابی‌های خود را به طور منظم بررسی و مورد تبادل نظر قرار دهیم.»
لاوروف تاکید کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و نارندرا مودی، نخست وزیر هند وظایفی را برای توسعه همکاری ها بین مسکو و دهلی در عرصه تجارت، سرمایه گذاری، فناوری و مبادلات فرهنگی و انسان دوستانه تعیین کردند.
رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه همچنین به اهمیت کار مشترک مسکو و دهلی در بسترهای بین المللی اشاره کرد.
لاوروف: روسیه نتایج نشست مسکو در مورد افغانستان را به طالبان اطلاع خواهد داد
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه همچنین روز سه شنبه در کنفرانس مطبوعاتی پس از گفتگوهای دوجانبه با همتای هندی خود اعلام کرد که نمایندگان جنبش طالبان از نتایج نشست مسکو در مورد افغانستان مطلع خواهند شد، مسکو هیچ موضوعی برای مخفی کردن ندارد.
پیش از این، ضمیر کابلوف، نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه در امور افغانستان و رئیس اداره دوم آسیایی وزارت خارجه، گفته بود که هیئت دولت موقت افغانستان که توسط طالبان تشکیل شده، در نشست مسکو در فرمت مشورتی پیرامون افغانستان شرکت نخواهد کرد. این نشست در تاریخ 16 نوامبر (25 آبان ماه) برگزار می شود و همانطور که لاوروف یادآور شده، نمایندگانی از هند و همچنین سایر شرکت کنندگان در جلسات مشابه قبلی درباره افغانستان در آن حضور خواهند داشت.
لاوروف در پاسخ به سئوال خبرنگار تاس در این باره گفت: «ما به طور منظم با نمایندگان طالبان تماس داریم. مسلماً آنها از آنچه شرکت کنندگان در نشست مسکو گفتگو می کنند، آگاه خواهند بود. مسلماً ما هیچ رازی از نمایندگان افغانستان نداریم، ما به طالبان و سایر نیروهای سیاسی این کشور نتیجه این نشست را اطلاع خواهیم داد.»
وزیر امور خارجه روسیه یادآور شد که به همراه همتای هندی خود به تفصیل در مورد روند اوضاع در افغانستان و وظایف پیش روی جامعه جهانی به منظور کمک به مردم افغانستان برای ایجاد ثبات در وضعیت و رسیدن به یک اجماع ملی در این کشور گفتگو کردند. وی تاکید کرد: ما با طالبان همکاری کرده و دوستان هندی ما نیز اقدامات لازم را در این راستا انجام می دهند.
 
  https://ccsi.ir//vdcfcxd0.w6dtyagiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه