کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پوتین: حذف روسیه از عرصه بین‌المللی غیرممکن است

10 آبان 1401 ساعت 9:47


رئیس جمهوری روسیه با اشاره به اینکه تنها تا ۵ درصد غلات صادر شده از اوکراین به فقیرترین کشورهای جهان می‌رسد، گفت: اتحادیه اروپا سعی دارد روسیه را از قالب‌های مختلف بین‌المللی، از جمله حل و فصل اوضاع قره باغ حذف کند، ولی این کار کاملاً غیرممکن است.
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، "ولادیمیر پوتین"، رئیس جمهوری روسیه شب گذشته، دوشنبه، در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از پایان مذاکرات سه جانبه ود با حضور رهبران ارمنستان و جمهوری آذربایجان در سوچی، اعلام کرد که سیاست اتحادیه اروپا که ​​در چارچوب آن تلاش می‌کنند روسیه را از تمامی فرمت‌های بین المللی کنار بگذارند، غیرمنطقی و غیر واقع بینانه است.
به گفته وی، شرکای اروپایی سیاست خود را به گونه‌ای دنبال می کنند که روسیه را از قالب‌های مختلف از جمله، موارد مربوط به حل و فصل وضعیت قره باغ کوهستانی حذف کنند، ولی در برخی شرایط، از جمله موضوع قره باغ، این کار کاملاً غیرممکن است.
پوتین تاکید کرد که روسیه همیشه از هر تلاشی که در جهت کاهش رویارویی و حل و فصل مناقشات باشد استقبال کرده و خواهد کرد
مواضع روسیه در قبال مذاکرات با اوکراین تغییری نکرده است
رهبر روسیه  در این کنفرانس مطبوعاتی یادآور شد که موضع گیری روسیه در خصوص مذاکره با اوکراین بدون تردید و تغییرناپذیر است و این مقامات کی‌یف هستند که حاضر به گفتگو نیستند.
پوتین توضیح داد: «قرار دادن موضع گیری لزوم مذاکره روی میز، همیشه برای دستیابی به اهداف ملی مناسب نیست. البته حسن نیت ما مشخص است و هیچ تغییر و تردیدی در آن وجود ندارد. برای رسیدن به نتیجه باید پای میز مذاکره نشست. با این حال، مقامات کی‌یف در حال حاضر تمایلی برای گفتگو با مسکو ندارند، علیرغم اینکه مواضع روسیه مشخص است. در صورتی که طرف مقابل تمایلی به گفتگو با ما نداشته باشد، اکنون چگونه می توانیم در خصوص توافقات احتمالی صحبت کنیم؟ باید صبر کرد تا شاید شرایط لازم فراهم شود.»
پوتین خواستار تضمین امنیتی از سوی اوکراین به عنوان بخشی از توافقنامه غلات شد
رئیس جمهوری روسیه تاکید کرد که اوکراین باید تضمین کند که هیچ تهدیدی برای کشتی‌ها در چارچوب توافقنامه غلات وجود ندارد و در این رابطه سازمان ملل باید با طرف اوکراینی کار کند. وی گفت: «اوکراین باید تضمین بدهد که هیچ تهدیدی علیه کشتی‌های غیرنظامی و کشتی‌های تدارکاتی روسیه وجود نخواهد داشت. سازمان ملل متحد یکی از سازمان دهندگان توافقنامه غلات بود، بنابراین این سازمان بین المللی است که باید در مورد این موضوع با اوکراین کار کند.»
فقیرترین کشورهای جهان تنها 3 تا 5 درصد غلات اوکراین را دریافت کردند
ولادیمیر پوتین در این کنفرانس مطبوعاتی این واقعیت را مورد توجه قرار داد که تنها 3 تا 5 درصد غلات صادر شده از اوکراین به فقیرترین کشورها رسیدند. وی افزود: به طور کلی، به نظر می رسد که حدود 34 درصد ​​از غلات به ترکیه رسیده، 35 درصد یا کمی بیشتر - به کشورهای اتحادیه اروپا، و فقط 3-4 درصد و گاهی اوقات کمی بیشتر، در مجموع تا 5 درصد این غلات به نفع به اصطلاح فقیرترین کشورها بر اساس طبقه بندی سازمان ملل متحد حمل شده است.
رهبر روسیه یادآور شد، این در حالی است که صادرات غلات از اوکراین در ابتدا برای تامین نیازهای فقیرترین کشورها سازماندهی شده بود و روسیه دقیقاً با هدف کمک به چنین کشورهایی در این طرح شرکت کرد.
پوتین حملات اخیر به خاک اوکراین را به حمله به بندر سواستوپل مرتبط دانست
 رئیس جمهوری روسیه همچنین در پاسخ به سئوالی درباره ارتباط حملات به اوکراین و رویدادهای اخیر سواستوپل اعلام کرد که ادامه حملات هوایی به خاک اوکراین تا حدی پاسخی به حمله تروریستی مقامات کی‌یف علیه کشتی‌های ناوگان دریای سیاه در بندر سواستوپل است. البته به گفته وی، این تنها کاری نیست که روسیه می‌تواند انجام دهد.
روز شنبه، 29 اکتبر، کشتی‌های ناوگان دریای سیاه روسیه حملات هواپیماهای بدون سرنشین اوکراینی در آب‌های خلیج سواستوپل را با موفقیت دفع کردند. به گفته ژنرال ایگور کوناشینکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه، 9 هواپیمای بدون سرنشین و هفت پهپاد دریایی خودکار در این حمله شرکت داشتند. این حملات تلفاتی در پی نداشت.
 
 


کد مطلب: 25011

آدرس مطلب :
https://www.ccsi.ir/fa/news/25011/پوتین-حذف-روسیه-عرصه-بین-المللی-غیرممکن

قفقاز
  https://www.ccsi.ir