جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ , 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :شنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۲۳
کد مطلب : 25005
اردوغان: ترکیه آماده انجام تمام پروژه‌ها در قره باغ است
رئیس جمهور ترکیه با بیان اینکه گام بسیار مهمی در بخش‌های مختلف در قره باغ برداشته شده، گفت: ما آماده‌ایم در چارچوب برنامه اقدام قره باغ در تمامی پروژه‌ها به ویژه در بخش کشاورزی، انرژی پاک و شهرهای هوشمند در کنار آذربایجان باشیم.
به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از آناتولی، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با الهام علی‌اف رئیس جمهور آذربایجان در شهر جبرائیل، درباره خسارات وارده به قره باغ در دوران اشغال ارامنه گفت: باید به دیوان دادگستری بین‌المللی لاهه مراجعه و درخواست غرامت شود. به این ترتیب باید آنها را تحت فشار قرار دهیم.
وی گفت: با یک حرکت بزرگ توسعه و بازسازی، آذربایجان مناطق آزاد شده که ویران بودند را مجدداً احیا و نوسازی کرد. این روند ادامه دارد. افتتاح فرودگاه بین المللی زنگیلان که توسط شرکت‌های ترک ساخته شده باعث افتخار ما است که در چنین پروژه مهمی نقش داشته‌ایم.
اردوغان با بیان اینکه گام بسیار مهمی در بخش‌های مختلف برداشته شده است، گفت: ما آماده‌ایم در چارچوب برنامه اقدام قره باغ در تمامی پروژه‌ها به ویژه در بخش کشاورزی، انرژی پاک و شهرهای هوشمند در کنار آذربایجان باشیم.
رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد که با علی‌اف درباره موضوع آب در منطقه نیز گفت‌وگو کرده و ارزیابی‌هایی انجام داده‌اند و با احداث سد در مدت زمان کوتاهی مشکل آب اینجا را حل می‌کنند.
وی گفت: آنها آماده اند تا با توسعه گام‌های برداشته شده، پروژه های بسیار مهمتر و غول پیکر را با هم عملی کنند.
اردوغان با اشاره تلویحی به هشدارهای ایران درباره تغییر مرزهای شمالی و تغییرات ژئوپلتیکی در قفقاز جنوبی مدعی شد: ترس و نگرانی برخی محافل در مورد کریدور زنگزور که نخجوان را به بخش‌های غربی جمهوری آذربایجان متصل می‌کند، بی‌اساس است، به عبارت دیگر، پس از این همه اقدامات انجام شده در قره‌باغ، جایی برای چنین ترسی وجود ندارد.
وی افزود: آذربایجان با گام های استوار به راه خود ادامه می‌دهد. این روند به صلح، آرامش و ثبات منطقه کمک می‌کند و فرصت‌های تجاری و سرمایه گذاری را برای همه کشورهای مسیر کریدور مرکزی شرق به غرب با گذرگاه خزر فراهم می‌کند.
اردوغان در ادامه گفت: روند عادی سازی روابط آذربایجان-ارمنستان و ترکیه-ارمنستان همسو و در راستای حمایت از یکدیگر پیش می‌رود. باید از این فرصت حداکثر استفاده را کرد.
علی اف:  همکاری باکو و آنکارا از یک چارچوب منطقه‌ای به یک چارچوب جهانی منتقل شده است
الهام علی اف٬ رئیس جمهور آذربایجان نیز در این نشست گفت: اتحاد ترکیه و آذربایجان به عامل جدی صلح و ثبات در منطقه تبدیل شده است.
رئیس جمهور آذربایجان ضمن ابراز خرسندی از میزبانی اردوغان در سرزمین آزاد شده قره‌باغ، گفت: کسانی که می‌خواهند در حق ما ظلم و بی عدالتی کنند باید اتحاد ترکیه و آذربایجان را در نظر بگیرند.
وی با تاکید بر اینکه امروز روز مهمی برای آذربایجان است، اظهار داشت: یک سال پیش نیز فرودگاه فضولی و زنگیلان را افتتاح کردیم و این نشان دهنده این است که ترکیه و آذربایجان در همه لحظات خوب کنار هم هستند.
علی اف افزود: در 10 نوامبر، شوشا از اشغال ارامنه آزاد شد. تمام این تاریخ پرافتخار، تاریخ مشترک ماست. زیرا از اولین ساعات جنگ دوم قره باغ، برادرم اردوغان حمایت خود را از آذربایجان اعلام کرد.
وی افزود: این حمایت تا آخرین روز جنگ ادامه داشت. این به ما قدرت بیشتری داد. اتحاد ترکیه و آذربایجان پیروز شد. امروز ما شاهد موفقیت این اتحاد در قره باغ و زنگزور هستیم.
رئیس جمهور آذربایجان با بیان اینکه در زمینه ساخت و ساز و راه سازی با شرکت‌های ترک همکاری می‌کنند، گفت: 33 تونل به طول کل بیش از 50 کیلومتر و 84 پل به طول کل بیش از 12 کیلومتر در این منطقه ساخته شده است.
علی اف با اشاره به اهمیت وحدت ترکیه و آذربایجان گفت: این وحدت را در جنگ دوم قره باغ و بعد از جنگ بیشتر تقویت کردیم. این پیامی برای مردم ما، پیامی جدی برای منطقه و جهان است. اتحاد ترکیه و آذربایجان یک عامل جدی ایجاد صلح و ثبات در منطقه است. همکاری ما از یک چارچوب منطقه‌ای به یک چارچوب جهانی منتقل شده است.
وی گفت: ترکیه در حال انجام پروژه های عظیم بوده و در منطقه نیز مقتدر و صاحب نفوذ است. اکنون آنکارا یک مرکز مهم قدرت در جهان به شمار می‌رود. همه باید بدانند که این موفقیت‌ها در سایه اردوغان کسب شده است.
روابط ترکیه و آذربایجان در دوره جنگ قره باغ در سال 2020 تقویت و از آن زمان به سرعت رو به توسعه و تعمیق نهاده است به طوریکه اکثر پروژه های بازسازی قره باغ به شرکتهای ترکیه ای داده شده و بخشی از تسلیحات آذربایجان نیز از ترکیه تامین می شود.
  https://ccsi.ir//vdcbsgb5.rhbsgpiuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه