پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ , 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۷ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۲۰
کد مطلب : 24977
پلوسی به ارمنستان رفت
نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در صدر هیاتی از کنگره و در زمان آتش بس بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان، وارد ایروان شد.
به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، عصر روز گذشته در صدر هیاتی از کنگره و در زمان آتش بس بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان، وارد ایروان شد.  
در حالی که از چند روز پیش، درگیری‌ها بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان آغاز شده و منجر به کشته شدن صدها سرباز از دو طرف شده است، طرفین درگیری از چهارشنبه گذشته قرارداد آتش بسی را امضا کرده‌اند و در همین حال نانسی پلوسی در صدر هیاتی از کنگره وارد شهر ایروان پایتخت ارمنستان شد.
وی به همراه برخی نمایندگان مجلس از ایالت کالیفرنیا راهی ارمنستان شد زیرا کالیفرنیا پذیرای یکی از بزرگترین جمعیت‌های ارمنیان در دنیاست.
سفارت آمریکا در ایروان اعلام کرد که قرار است پلوسی در این سفر با نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان دیدار و گفتگو کند.
نانسی پلوسی دو روز پیش در جریان سفر به برلین و پیش از عزیمت به ایروان اظهار کرد: در این سفر مسائل حقوق بشری و احترام به شان و جایگاه و کرامت انسانی مورد تاکید قرار می گیرد.  
وی تاکید کرد: این سفر نشانه قدرتمندی از تعهد عمیق آمریکا به صلح و دموکراسی در ارمنستان و ثبات و امنیت در منطقه قفقاز است.
پلوسی عالی رتبه ترین مقام آمریکایی است که از زمان استقلال این کشور در سال 1991، به آنجا سفر می‌کند.
در شرایطی که شورای امنیت سازمان ملل روز پنجشنبه قصد داشت تشدید وخامت اوضاع در مرزهای ارمنستان و جمهوری آذربایجان را بررسی کند، دبیر شورای امنیت ارمنستان چهارشنبه اعلام کرد که ایروان و باکو بر سر آتش‌بس به توافق رسیدند.
وی گفت: «به لطف مشارکت جامعه بین‌المللی، از ساعت 20:00 (19:00 به وقت مسکو) در تاریخ 14 سپتامبر می‌توان گفت که توافقی درباره آتش‌بس بدست آمده است. ما امیدواریم طرف آذربایجانی به این توافقنامه پایبند باشد.»
پس از انتشار این خبر، اعتراضات گسترده مردمی در ایروان، پایتخت ارمنستان آغاز شد. مردم ناراضی از این تصمیم در مقابل ساختمان پارلمان تجمع کرده و خواستار استعفای نیکول پاشینیان از سمت نخست وزیری شدند.
"سیدان اوگانیان" وزیر دفاع سابق و رئیس فراکسیون حزب مخالف "ارمنستان" بامداد پنجشنبه و پس از آنکه توافقنامه صلح بین دو کشور به امضا رسید، در جمع مردم معترض ایروان در مقابل ساختمان پارلمان این کشور اعلام کرد که سند مربوط به استیضاح نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان اکنون توسط 35 نماینده جناح مخالف: حزب «ارمنستان» و حزب «افتخار من است»، امضا شده است.
این سیاستمدار مخالف یادآور شد که برای برکنار شدن پاشینیان از قدرت، به آرای بیشتری از جناح حاکم «توافق مدنی» نیاز است.
به گفته اوگانیان، برای تکمیل این روند 18 نفر از نمایندگان فراکسیون حزب حاکم نیز باید به این مسئله رای مثبت بدهند. وزیر دفاع سابق ارمنستان از نمایندگان حامی دولت خواست به این طرح بپیوندند تا کشور نجات پیدا کند.
در همین حال وزارت دفاع جمهوری آذربایجان شب گذشته از کشته شدن 80 نظامی این کشور در درگیری‌های مرزی با ارمنستان خبر داد، ضمن اینکه تاکنون 32 جسد سربازان کشته شده ارمنستانی به ایروان تحویل داده شده، در حالی که حداقل 135 نظامی این کشور جان باختند.
پیش از این، نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان گفته بود که 135 نیروی نظامی این کشور در درگیری با نیروهای مسلح آذربایجان در مناطق مرزی کشته شدند.
به گفته وی، ارتش آذربایجان به خاک ارمنستان حمله کرده و ارتش ارمنستان «در تلاش برای رفع این مشکل است».
پاشینیان همچنین تاکید کرد که ایروان تنها در صورتی آماده است که تمامیت ارضی آذربایجان را به رسمیت بشناسد که نیروهای آذربایجانی اراضی اشغال شده از خاک ارمنستان را ترک کنند.
چند روز پیش نیز، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا ضمن ابراز نگرانی از درگیری ها بین آذربایجان و ارمنستان، از طرفین خواست خویشتنداری خود را حفظ کنند.
وی از مقامات باکو و ایروان خواست تا تمام تلاش خود را برای پایان دادن به این درگیری انجام داده و خویشتن دار باشند.
بلینکن افزود: واشنگتن از دو طرف درگیری می خواهد تا خصومت های خود را کنار گذاشته و به درگیری ها پایان دهند.
وزیر خارجه آمریکا همچنین از این موضوع ابراز نگرانی کرد که ممکن است روسیه سعی کند اوضاع درگیری بین آذربایجان و ارمنستان را وخیم تر کند.
وی خاطرنشان کرد: ممکن است روسیه تلاش کند تا با تشدید تنش ها، توجهات جهانی را از جنگ اوکراین منحرف کند. روسیه می تواند از نفوذ خود در منطقه برای کمک به بهبود اوضاع استفاده کند.
درگیری میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در حالی از دوشنبه گذشته از سرگرفته شده که دو طرف در سپتامبر 2020 پس از تداوم 44 روز جنگ میان دو طرف، توافق آتش بس قره باغ را با وساطت روسیه امضا کردند.
 
  https://ccsi.ir//vdciy3ar.t1a5y2bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه