کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

واکنش مسلمانان آذری‌ گرجستان به توهین نماینده مجلس جمهوری آذربایجان

23 مرداد 1401 ساعت 12:11


رئیس اداره عالی دینی عموم مسلمانان گرجستان اعلام کرد: عزاداری امام حسین (ع) و حمایت از مراسم عاشورا جزء جدایی‌ناپذیر تاریخ ملی و معنوی آذربایجانیان در سراسر جهان است و تاریخ‌مصرف مخالفت با آن‌ها از بین رفته است.
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، فاضل مصطفی، نماینده مجلس جمهوری آذربایجان در خصوص برگزاری مراسم عاشورا توسط آذربایجانی‌ها در بورچالی گرجستان، سخنان توهین‌آمیزی اظهار داشت.
فاضل مصطفی گفت: آذربایجانی‌های بورچالی از ایدئولوژی ملی فاصله گرفته‌اند و وضعیت در منطقه‌ای که آذربایجانی‌ها در گرجستان زندگی می‌کنند بدتر است. حالا زینب‌های کوچک در بورچالی بزرگ می‌شوند. دختران بی‌سواد و نادان نمی‌توانند مادران وطن‌پرست شوند. آن‌ها فقط می‌توانند شبه‌نظامیان را آموزش دهند.
فعالان آذربایجانی مقیم گرجستان در واکنش به این جسارت نماینده مجلس جمهوری آذربایجان، اظهار داشتند که این سخنان توهین‌ به آن‌ها بوده و این ادعاها بی‌اساس است.
سید میرتقی اسدوف رئیس اداره عالی دینی عموم مسلمانان گرجستان در پاسخ به نماینده مجلس آذربایجان گفت: آن بورچالی که فاضل مصطفی آن را به روستای گوساله‌ها تشبیه کرد بیش از 20 شهید در جنگ اول و دوم قره‌باغ داده است. مردم اینجا تا به امروز به هر نحوی از آذربایجان حمایت کرده‌اند. اینجا کسانی که در جنگ آخر قره‌باغ از آذربایجان حمایت کردند، مردم ما بودند. کسانی که با یا حسین(ع) یا علی(ع) به جنگ قره‌باغ رفتند. یکی از آن‌ها شخصاً من بودم. حالا فاضل مصطفی این حق را از چه کسی گرفته که این‌طور به ما بی‌احترامی کرده است؟
اسدوف سپس گفت: ما به فرزندان پیامبر (ص) و اهل‌بیت ابراز محبت می‌کنیم. آذربایجانی‌های گرجستان همیشه ارزش‌های خود را داشته‌اند. از آن محافظت کرده و با این ارزش‌ها زندگی کرده‌اند. این‌ها ارزش‌های ما هستند که سال‌ها حفظ کرده‌ایم. محبت به اهل‌بیت پیامبر (ص) سیاست یک کشور یا ایدئولوژی صادراتی نیست، ارزش هزارساله ماست.
به گفته وی، عزاداری امام حسین (ع) و حمایت از مراسم عاشورا جزء جدایی‌ناپذیر تاریخ ملی و معنوی آذربایجانیان در سراسر جهان است. تاریخ‌ مصرف مخالفت با آن‌ها از بین رفته است.
اسدوف تأکید کرد: ما در اینجا شهروند گرجستان هستیم و این‌ها در حال حاضر طبق قانون سرزمین‌های گرجستان هستند. من فکر می‌کنم پوچ است که از ما بخواهند که پرچم آذربایجان را اینجا برافراشته و مراسم مذهبی برگزار کنیم. شاید با مطالبه این پرچم عمداً می‌خواهد شرایطی را فراهم کند که هم‌وطنانش به تجزیه‌طلبی در گرجستان متهم شوند. توصیه من به فاضل مصطفی این است که به ارزش‌های دینی ما و اکثریت کشوری که در آن زندگی می‌کند توهین نکند. با آن‌ها با احترام رفتار کنید. ارزش‌های مقدس مردم را به ابزاری برای اهداف سیاسی خود تبدیل نکنید.
«سمیرا بایراموا» فعال اجتماعی گرجستانی نیز گفت: مردم دارای باورها و ارزش‌های مذهبی هستند. گرجستان کشوری پرظرفیت و دموکراتیک است و در نتیجه این حق و فرصت را به شهروندان خود داده است تا مراسم مذهبی خود را برگزار کنند.
 
 


کد مطلب: 24958

آدرس مطلب :
https://www.ccsi.ir/fa/news/24958/واکنش-مسلمانان-آذری-گرجستان-توهین-نماینده-مجلس-جمهوری-آذربایجان

قفقاز
  https://www.ccsi.ir