کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

گزارش نشست«ژئوپلیتیک آب های فرامرزی؛ تاثیر و نتایج سیاستهای ترکیه بر امنیت انسانی و محیط زیست همسایگان»

12 مرداد 1401 ساعت 13:12


به گزارش بنیاد مطالعات قفقاز در سالهای اخیر شاهد مشکلات عدیده ای در حوزه زیست محیطی، منابع انسانی و کشاورزی حوزه آبریز ارس بودیم. این مشکلات با یکجانبه گرایی کشورهای بالادست و بی توجهی کشورهای پایین دست روز به روز بر ابعاد و دامنه شان افزوده می شود. در صورت ادامه روند فعلی در سالهای آینده شاهد بحرانهای مختلف در پایین دست این رودخانه خواهیم بود. برای برون رفت از این وضعیت باید دلایل و ریشه های این مسائل، عواقب و پیامدهای آنها و چشم انداز پیش رو به صورت دقیق و در همه ابعاد سیاسی، امنیتی، زیست محیطی، و مهندسی مورد مداقه قرار بگیرد.
بنیاد مطالعات قفقاز با همکاری گروه هیدروپلیتیک انجمن ایرانی غرب آسیا نشست «ژئوپلیتیک آب های فرامرزی؛ تاثیر و نتایج سیاستهای ترکیه بر امنیت انسانی و محیط زیست همسایگان» روز دوشنیه 10 مرداد با حضور دکتر احمد کاظم زاده، مدیر گروه هیدروپلیتیک انجمن ایرانی غرب آسیا، دکتر مراد دلالت، پژوهشگر ارشد حوزه هیدروپلیتیک، دکتر محمد تقی ستاری، دانشیار گروه مهندسی آب دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز و دکتر موید حسینی صدر نمانیده سابق مجلس شورای اسلامی و سخنگوی فراکسیون محیط زیست برگزار گردید.
هر یک از سخنرانان محترم با توجه به تخصص و تجارب خود ابعاد مختلفی از تاثیر پذیری مناطق پایین دست رودخانه ارس از عملکرد یکجانبه کشورهای ساحلی به ویزه ترکیه مورد تحلیل و واکاای قرار دادند. در این نشست بر تاثیرپذیری مستقیم محیط زیست و منابع انسانی کشورهای ساحلی خزر از سیاستهای سد سازی ترکیه، آلودگی صنعتی رودخانه ارس، بر لزوم رژیم سازی مشترک چند جانبه بین کشورهای منطقه، تاثیرپذیری مناطق همجوار کشورهای ساحلی ارس همچون دریای خزر و کشورهای ساحلی دریای خزر از وضعیت پر نوسان رودخانه ارس، لزوم مخالفت جدی با حضور کشورهای فرامنطقه ای در پروژه های آبی کشورهای ساحلی ارس به ویژه در قره باغ تاکید شد.
گزارش کامل نشست به زودی منتشر خواهد شد.
 
 


کد مطلب: 24955

آدرس مطلب :
https://www.ccsi.ir/fa/news/24955/گزارش-نشست-ژئوپلیتیک-آب-های-فرامرزی-تاثیر-نتایج-سیاستهای-ترکیه-امنیت-انسانی-محیط-زیست-همسایگان

قفقاز
  https://www.ccsi.ir