کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دفاع تمام قد اردوغان از پوتین:رفتار غرب شایسته سیاست نیست/از شروطمان درباره ناتو کوتاه نمی‌آییم

4 مرداد 1401 ساعت 9:21


رئیس جمهور ترکیه ضمن انتقاد از عملکرد رهبران غربی، از ولادیمیر پوتین، همتای روس خود دفاع و اعلام کرد رفتار رهبران غربی در قبال روسیه شایسته سیاست نیست.
به گزارش ایسنا، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در مصاحبه با شبکه "آرتی" سیاستمداران غربی را به خاطر موضعشان در قبال ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه مورد حمله قرار داد و تاکید کرد که اقدامات رهبران غرب باعث بهتر جلوه دادن آن‌ها نمی‌شود.
اردوغان گفت: شما موضع سیاستمداران غربی در قبال پوتین را می‌دانید، این رفتار شایسته سیاست نیست.
رئیس جمهوری ترکیه با اشاره به تحولات اوکراین گفت که مذاکرات برای دستیابی به توافق جهت انتقال غلات اوکراین به جهان از مدت‌ها قبل آغاز شد و اکنون منتظر اجرای عملی مفاد توافقنامه صادرات غلات اوکراین از سوی همه طرف‌ها پس از امضای آن است.
اردوغان هشدار داد:شکست در این زمینه همه را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
وی افزود: تلاش‌های ما برای برقراری آشتی میان روسیه و اوکراین قبل از جنگ آغاز شده و ما همچنان به تلاش‌های خود ادامه می‌دهیم.
رئیس جمهور ترکیه پیشتر گفته بود که توافق استانبول در مورد غلات می‌تواند به غلبه بر بحران تولید جهانی کمک کند.
وی در بخش دیگری از اظهاراتش به روند عادی سازی روابط دیپلماتیک با قاهره اشاره کرد و گفت که مذاکرات بین کشورش و مصر در پایین‌ترین سطح ادامه دارد.
اردوغان گفت: هیچ مانعی برای ارتقای آن به سطوح بالاتر وجود ندارد و کافی است که درک متقابل وجود داشته باشد.
رئیس جمهور ترکیه همچنین تاکید کرد که تلاش‌هایی برای توسعه روابط با عربستان و امارات همچنان در جریان است.
درخصوص حمله به یک گردشگاه در دهوک واقع در شمال عراق که منجر به کشته شدن ۹ تن شد، اردوغان گفت که این حمله توسط تروریست‌ها برای آسیب رساندن به روابط ترکیه و عراق انجام شده است.
وی با بیان اینکه ترکیه، متحدان خود در ناتو از جمله آمریکا و مقامات عراقی را از موضعش در قبال این حمله مطلع کرده است، افزود: از عراق خواستیم در دام تبلیغاتی شبه نظامیان کُرد، نیفتد.
درباره مساله گسترش دامنه اعضای ناتو و عضویت کشورهای جدید در این ائتلاف نظامی اردوغان گفت: ترکیه به کشورهایی که به دنبال پیوستن به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هستند اجازه نخواهد داد از سازمان‌های "تروریستی" حمایت کنند.
رئیس‌جمهور ترکیه از کشورهایی که می‌خواهند به ناتو بپیوندند، خواست به شرایط آنکارا در خصوص مبارزه با گروه‌های مسلح احترام بگذارند و خاطرنشان کرد که کشورش "ولو ذره‌ای" از شروطی که برای پیوستن به این ناتو تعیین می‌کند کوتاه نخواهد آمد.
وی علاوه بر این آمریکا را به آموزش کردهای سوریه برای انجام حملات علیه نیروهای ترکیه متهم کرد.
اردوغان با بیان این که آمریکا چهار پایگاه نظامی جدید در جزایر بین کشورش و یونان ایجاد کرده است، گفت که مذاکرات با واشنگتن در مورد تکمیل قرارداد جنگنده‌های F-۱۶ ادامه دارد.
 
 


کد مطلب: 24949

آدرس مطلب :
https://www.ccsi.ir/fa/news/24949/دفاع-تمام-قد-اردوغان-پوتین-رفتار-غرب-شایسته-سیاست-نیست-شروطمان-درباره-ناتو-کوتاه-نمی-آییم

قفقاز
  https://www.ccsi.ir