کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پوتین در عشق آباد با همتایان خود از کشورهای حاشیه دریای خزر دیدار می‌کند

8 تير 1401 ساعت 12:16


ششمین نشست رهبران کشورهای حاشیه دریای خزر شامل: ترکمنستان، روسیه، آذربایجان، ایران و قزاقستان امروز، چهارشنبه در عشق آباد برگزار می‌شود و به گفته لاوروف، وزرای خارجه «پنج کشور حاشیه» روز گذشته اصول کنوانسیون وضعیت حقوقی دریای خزر را تأیید کردند.
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، "عشق آباد" پایتخت جمهوری ترکمنستان امروز چهارشنبه میزبان ششمین نشست سران کشورهای حاشیه دریای خزر است. علاوه بر نمایندگان خود ترکمنستان، رهبران روسیه، آذربایجان، ایران و قزاقستان نیز در آن شرکت خواهند کرد. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه که روز گذشته از تاجیکستان دیدار کرده بود، امروز برای شرکت در نشست «پنج کشور ساحلی خزر» وارد عشق آباد خواهد شد.
در این اجلاس سران کشورها درباره طیف گسترده‌ای از موضوعات مرتبط با همکاری‌ها در منطقه دریای خزر تبادل نظر خواهند کرد. انتظار می‌رود رهبران کشورهای حاشیه دریای خزر با توجه به اینکه این منطقه از نظر مواد معدنی، منابع زنده دریایی و همچنین در زمینه گردشگری و حمل و نقل دارای ظرفیت‌های فراوانی است، به موضوعات همکاری‌های اقتصادی توجه خاصی  داشته باشند.
در دستور کار اجلاس موضوعات مربوط به فعالیت‌های حفاظت از محیط زیست و محیط زیست نیز درج شده است. کار در این حوزه بر اساس کنوانسیون 2003 تهران با هدف حفاظت از محیط زیست دریای خزر در برابر منابع احتمالی آلودگی و همچنین حفظ، احیا و حفاظت از محیط زیست دریایی انجام می‌شود.
وزرای خارجه «پنج کشور حاشیه» دریای خزر اصول کنوانسیون وضعیت حقوقی را تأیید کردند
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه شب گذشته، سه شنبه در پایان نشست وزرای امور خارجه کشورهای حاشیه دریای خزر در پایتخت ترکمنستان اعلام کرد که روسای وزارتخانه های امور خارجه «پنج کشور حاشیه خزر» مرتبط بودن و مصون ماندن اصول کنوانسیون وضعیت حقوقی دریای خزر را مورد تأیید قرار دادند.
وی توضیح داد: «ما همچنین بر نقض ناپذیری و مرتبط بودن اصول مندرج در کنوانسیون وضعیت حقوقی دریای خزر که چهار سال پیش در نشست سران در قزاقستان امضا شد و در نظر گرفته که دریای خزر دریایی متعلق به هر پنج کشور حاشیه آن است، تاکید کردیم.  وضعیت خزر برای هر یک از ما از اهمیت حیاتی برخوردار است و  بر این عقیده هستیم که تنها پنج کشور از این کشورهای واقع در دریای خزر بر این دریا و منابع آن حق حاکمیت دارند.»
لاوروف یادآور شد که طرفین بر اصول این کنوانسیون "در زمینه‌هایی مانند حفاظت از محیط زیست طبیعی، منابع بیولوژیکی، تحقیقات علمی، همکاری برای جلوگیری از عواقب شرایط اضطراری از جمله شیوع بیماری‌های مختلف، انرژی و حمل و نقل" تاکید کردند.
وزیر خارجه روسیه تاکید کرد که کشورهای "پنج" دریای خزر به کار بر روی تقویت و گسترش چارچوب قانونی همکاری‌ها در منطقه ادامه خواهند داد.
 
 


کد مطلب: 24926

آدرس مطلب :
https://www.ccsi.ir/fa/news/24926/پوتین-عشق-آباد-همتایان-خود-کشورهای-حاشیه-دریای-خزر-دیدار-می-کند

قفقاز
  https://www.ccsi.ir