جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ , 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۵۲
کد مطلب : 24902

دیدار وزیر خارجه ترکمنستان با امیرعبداللهیان

وزیر خارجه ترکمنستان که به تهران سفر کرده است با وزیر خارجه کشورمان دیدار و گفتگو کرد.
دیدار وزیر خارجه ترکمنستان با امیرعبداللهیان
به گزارش حوزه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، حسین امبرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و آقای رشید مردوف وزیر خارجه ترکمنستان روز سه‌شنبه در آستانه سفر رئیس جمهور ترکمنستان به جمهوری اسلامی ایران ملاقات و در خصوص موضوعات مورد علاقه گفتگو و تبادل نظر کردند.
وزیر امور خارجه کشورمان ضمن تبریک مجدد برگزاری موفق انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری ترکمنستان، بر اهمیت بالای سفر امروز رئیس‌جمهور ترکمنستان به تهران در سی‌امین سالگرد برقراری روابط میان دو کشور تأکید کرد.
امیرعبداللهیان با بیان اینکه زیربناهای گسترش روابط دو کشور به خوبی و با بنیان قوی گذاشته شده است، گفت مجموعه توافقنامه‌ها و تقاهم‌نامه‌های جامعی در اختیار داریم که می‌بایست در جهت اجرای کامل آن حرکت کرد.
وزیر امور خارجه کشورمان ضمن مرور پروژه های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی میان دو کشور، یادآور شد که دو‌ کشور برای سال جاری سه سرفصل مهم همکاری، شامل هفدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی، پانزدهمین کمیسیون مشترک کنسولی و مرزی و برگزاری کمیته مشترک رایزنی‌های سیاسی بین دو وزارت امور خارجه در دستور کار قرار دارد که نیازمند توجه دو طرف است.
 آقای مردوف نیز در این ملاقات ضمن تشکر از میزبانی و برنامه ریزی خوب جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به اینکه سفر رئیس‌جمهور ترکمنستان به تهران حاکی از اهمیت فوق‌العاده این کشور برای روابط با ایران است، گفت دولت ترکمنستان برای این سفر اسناد و پروژه‌های مختلفی را آماده کرده و امیدوار است در این سفر آغاز جدی عملیاتی آن‌ها کلید بخورد.
وزیر خارجه ترکمنستان همچنین بر ضرورت همکاری‌های دو جانبه و پنج‌جانبه برای آماده‌سازی مقدمات نشست سران کشورهای خزر در عشق آباد تأکید کرد.
در این ملاقات دو طرف همچنین ضمن تبادل نظر در خصوص برنامه‌های مختلف طراحی شده برای سفر رئیس جمهور ترکمنستان به تهران، دریای خزر را دریای دوستی و مودت و آرامش دانستند که نیازمند همکاری همه برای حفظ این ثبات و امنیت و محیط زیست منحصر به فرد آن است.
 موضوعات منطقه‌ای از جمله افغانستان و تحولات در منطقه آسیای مرکزی از دیگر موضوعات رایزنی های دو طرف بود.
 
  https://ccsi.ir//vdcgxy9x.ak9tz4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه