کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

همزمان با تدارک ترکیه برای عملیات جدید در شمال سوریه انجام شد

نخستین رزمایش مشترک روسیه و سوریه از زمان آغاز جنگ اوکراین

18 خرداد 1401 ساعت 15:46


وزارت دفاع روسیه از انجام تمرین‌های هوایی مشترک میان سوریه و روسیه خبر داد که نخستین تمرین هوایی از زمان آغاز حمله مسکو به اوکراین به شمار می‌آید.
به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه خبری روسیا الیوم، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد، دو هواپیمای روسیه از نوع "سو-۳۵" و شش فروند هواپیمای سوریه از نوع "میگ ۲۳" و "میگ ۲۹" چگونگی مقابله با جنگنده‌ها و پهپادهای متخاصم را شبیه‌سازی کردند.
وزارت دفاع روسیه همچنین اعلام کرد، تمامی اهداف فرضی رصد و به طور کامل منهدم شدند.
کلیپ‌هایی ویدیویی از جنگنده‌هایی که در این تمرین‌های هوایی مشارکت داشتند، منتشر شده است.
ساعاتی بعد، تلویزیون سوریه گزارش داد که پایگاه‌های نیروهای ارتش سوریه در جنوب دمشق هدف حمله موشکی رژیک صهیونیستی قرار گرفتند.
تلویزیون سوریه به نقل از یک مسئول نظامی اعلام کرد، جنگنده‌های اسرائیلی قبل از نیمه شب دوشنبه موشک‌های متعددی در جریان پروازشان بر فراز ارتفاعات جولان اشغالی سوریه شلیک کردند.
این مسئول نظامی همچنین گفت، پدافند دفاعی سوریه بیشتر این موشک ها را منهدم کرد.
از سوی دیگر، مسئولان ترکیه و شورشیان سوری اعلام کردند، روسیه و سوریه نیروها و مواضع خود را در شمال سوریه تقویت کرده‌اند، به طوری که احتمال دارد ترکیه به زودی علیه کُردهای سوریه حمله‌ای انجام دهد.
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه دو هفته پیش اعلام کرده بود که کشورش عملیات نظامی جدیدی را در سوریه برای توسعه "منطقه امن" در عمق ۳۰ کیلومتری مرزها آغاز خواهد کرد که مناطق "تل رفعت"، "منبج" و سایر مناطق دیگر را هدف قرار می‌دهد.
روسیه طی روزهای اخیر نسبت به تشدید تنش نظامی در شمال سوریه هشدار داده بود و سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه روز سه‌شنبه به منظور انجام گفت‌وگو با مقامات ترکیه به آنکارا سفر کرده است.
اگر ترکیه موافقت ضمنی روسیه، همپیمان قدرتمند بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه را به دست نیاورد هرگونه حمله ترکیه به سوریه ممکن است پیامدهایی به دنبال داشته باشد.
در حال حاضر دلایل و نشانه‌هایی از تحرکات نظامی ترکیه در مناطق مرزی وجود ندارد اما گزارش‌هایی از حملات موشکی و توپخانه‌ای از هر دو طرف طی دو هفته گذشته منتشر شده است.
نیروهای کُرد سوریه که در معرض تهدید ترکیه قرار گرفته‌اند، جزو اصلی نیروهای سوریه دموکراتیک مورد حمایت آمریکا هستند که بر بخش‌های زیادی از شمال سوریه تسلط دارند و واشنگتن آنها را  همپیمان مهم گروه تروریستی داعش قلمداد می‌کند. آنکارا یگان‌های مدافع خلق را یک سازمان تروریستی می‌داند.
در همین راستا، یوسف حمود، سخنگوی ارتش ملی سوریه مورد حمایت آنکارا خاطرنشان کرد، روسیه در حال تقویت مواضع خود در نزدیکی "تل رفعت"، "منبج"، "عین عیسی"، مناطق جنوبی کوبانی و تمامی شهرک‌های واقع در ۴۰ کیلومتری مرزهای ترکیه است.
وی در ادامه افزود، براساس اطلاعات آنها فرود هلیکوپترهای روسیه در یک پایگاه هوایی در نزدیکی تل رفعت رصد شده است.
رجب طیب اردوغان چندی پیش اعلام کرد که ترکیه به زودی حملات نظامی جدیدی را در شمال سوریه علیه شبه‌نظامیان کرد موسوم به "یگان‌های مدافع خلق" (YPG) انجام خواهد داد؛ گروهی که ترکیه آن را به عنوان "تروریست" می‌شناسد.
 
 


کد مطلب: 24896

آدرس مطلب :
https://www.ccsi.ir/fa/news/24896/نخستین-رزمایش-مشترک-روسیه-سوریه-زمان-آغاز-جنگ-اوکراین

قفقاز
  https://www.ccsi.ir