کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

گفت‌وگوی وزرای خارجه ترکیه و روسیه درباره ایجاد کریدور گندم

18 خرداد 1401 ساعت 15:42


وزرای خارجه ترکیه و روسیه درباره ایجاد کریدور گندم با یکدیگر گفت‌وگو کردند.
به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه امروز چهارشنبه به ترکیه رفته و با مولود چاووش اوغلو همتای ترکیه‌ای خود دیدار و گفتگو کرد.
چاووش اوغلو پس از این دیدار در نشست خبری که در آنکارا برگزار شد، با اشاره به بحث و رایزنی پیرامون راه‌اندازی سازوکار کریدور گندم بین سازمان ملل، روسیه، اوکراین و ترکیه، گفت که این طرح را قابل اجرا می‌بیند.
وی افزود: اگر اوکراین و روسیه محصولاتی برای صادرات داشته باشند٬ باید همه برای تحقق این امر تلاش کنیم. اولین موضوع، برداشتن موانع صادرات این محصولات است. نقشه های مختلف برای صادرات محصولات اوکراین به بازار بررسی شد. روسیه و اوکراین نیز باید این نقشه ها را قبول کنند. گفتیم که می توانیم در این خصوص در استانبول گفتگو داشته باشیم. دنیا هم به محصولات روسیه و هم اوکراین نیاز دارند و موانع آن را باید با هم برداریم. انجام آمادگی های فنی و ایجاد مکانیسم در این خصوص را مفید می دانیم.
چاووش اوغلو فضای مذاکرات بین روسیه و اوکراین نسبت به گذشته را مثبت تر دانست.
وزیر خارجه ترکیه همچنین اضافه کرد: درباره سوریه و لیبی نیز گفتگوهایی داشتیم. علیرغم وجود تفاوتها، روسیه کشوری است که با هم همکاری داشته ایم.
وی ادامه داد: یکبار دیگر بر احترام به تمامیت ارضی سوریه تاکید کردیم و اینکه نباید به گروههای ترویستی اجازه اقدام داد.
در ادامه این نشست، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه با بیان اینکه روابط تجاری ترکیه و روسیه رو به افزایش است، گفت: حجم تجارت دو کشور 14 میلیارد دلار است. پتانسیل تجارت دو کشور بسیار بالاست و با استفاده از ارز ملی خود در تجارت، می توانیم این تجارت را بالاتر هم ببریم. در حوزه انرژی نیز فعالیت داریم و نیروگاه هسته ای آک کویو طبق نقشه در حال انجام است.
لاوروف در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بحران غذایی به وجود آمده گفت: سهم ما از بازار غذایی دنیا یک درصد است و این بحران کنونی غذایی ناشی از جنگ ما نیست. ما در مقابل تردد کشتی ها مانعی ایجاد نکرده ایم.
وی با بیان اینکه ما آماده گفتگو هستیم اگر اوکراین آماده باشد، افزود: ما در این مورد(رفت و آمد کشتی های باربری) با ترکیه نیز در حال گفتگو هستیم. این یک مسئله کوچک است که ما آن را مانع خاصی نمی بینیم. اوکراین همواره تلاش کرده تا این موضوع را به شکل یک مشکل نشان دهد. برای صادرات غلات، روسیه گامهایی را که باید، برداشته است. هر روز این کریدورها را باز می کنیم. آماده کار با ترکیه در این خصوص هستیم. اظهارات زلنسکی در این خصوص نقش مهمی ایفا می کند. اوکراین باید مین های ریخته شده خود را پاکسازی کند. زلنسکی به روشنی گفت که برای حل این مشکل کاری نخواهد کرد.
لاوروف همچنین در خصوص دیدار زلنسکی و پوتین گفت: زلنسکی به دنبال یک نشست است. تنها به دنبال برگزاری یک نشست است. به طور دائم موضع خود را تغییر می دهد. او عقب نشینی نیروهای روس را پیش شرط مذاکرات خواند و سپس گفت که می توان دور یک میز نشست. آنها در استانبول وعده هایی دادند و ما تصور می کردیم که تفاهمی شکل بگیرد. در اواسط آوریل به آنها پیش نویسی دادیم اما متاسفانه تاکنون جوابی دریافت نکرده ایم.
وزیر خارجه روسیه با بیان اینکه در مورد سوریه نیز گفتگوهایی داشتیم، اظهار داشت: در ماه جولای نشست آستانه را داریم. در هفته گذشته نیز در ژنو نشستی داشتیم و با کمیته تدوین قانون اساسی سوریه گفتگوهایی داشتیم.
 
 


کد مطلب: 24894

آدرس مطلب :
https://www.ccsi.ir/fa/news/24894/گفت-وگوی-وزرای-خارجه-ترکیه-روسیه-درباره-ایجاد-کریدور-گندم

قفقاز
  https://www.ccsi.ir