کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تحرکات جدید آمریکا و روسیه درباره قره‌باغ

27 فروردين 1401 ساعت 14:14


سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: واشنگتن آماده کمک به جمهوری آذربایجان و ارمنستان از طریق گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا برای دستیابی به صلح فراگیر و همکاری دوجانبه با شرکای خود برای صلح بلندمدت است.
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز جمعه اعلام کرد: ایالات متحده آماده کمک به جمهوری آذربایجان و ارمنستان از طریق گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا برای دستیابی به صلح فراگیر است و واشنگتن آماده همکاری دوجانبه با شرکای خود برای صلح بلندمدت است.
در مقابل، روسیه یک نماینده ویژه برای عادی‌سازی روابط آذربایجان و ارمنستان تعیین کرده است.
ایگور خوایف سفیر فوق‌العاده و تام‌الاختیار به‌عنوان نماینده ویژه وزیر امور خارجه روسیه برای عادی‌سازی روابط آذربایجان و ارمنستان منصوب شد.
ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: روسیه یک نماینده ویژه برای عادی‌سازی روابط آذربایجان و ارمنستان تعیین کرده است و «ایگور خوایف» به‌عنوان نماینده ویژه وزیر امور خارجه روسیه برای عادی‌سازی روابط آذربایجان و ارمنستان منصوب شد.
زاخارووا تأکید کرد: ایگور خوایف به‌عنوان سفیر فوق‌العاده و تام‌الاختیار در سمت جدید خود به کار خود ادامه خواهد داد. وی به‌روی تهیه پیش‌نویس توافقنامه صلح بین آذربایجان و ارمنستان تمرکز خواهد کرد. ما امیدواریم که متحدان و شرکای ما در باکو و ایروان از تلاش‌های خوایف حمایت کنند.
اواخر هفته گذشته، وزیر خارجه روسیه گفت که واشنگتن و پاریس از همکاری با مسکو در چارچوب گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا خودداری کرده‌اند.
اما «ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز گذشته اظهارات سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه مبنی بر خودداری آمریکا و فرانسه از همکاری با مسکو به‌عنوان رئیس گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا را تکذیب کرد.
بنابراین، با وجود اصرار آمریکا بر تداوم گروه مینسک، می‌توان گفت که این گروه عملاً وجود ندارد.
روسیه اولین طرفی بود که این گروه را ترک کرد. در همان زمان جمهوری آذربایجان نیز به‌عنوان یکی از طرفین اعلام کرد که هیچ دلیلی برای فعالیت گروه مینسک وجود ندارد.
روسیه همچنین می‌گوید مخالف مذاکرات دوجانبه جمهوری آذربایجان و ارمنستان نیست.
ماریا زاخارووا اعلام کرد که وضعیت واقعی در قفقاز جنوبی اجازه وقفه در مذاکرات را نمی‌دهد و نیازمند اقدامات بیشتر برای بازگرداندن صلح بلندمدت در منطقه است.
 
 


کد مطلب: 24859

آدرس مطلب :
https://www.ccsi.ir/fa/news/24859/تحرکات-جدید-آمریکا-روسیه-درباره-قره-باغ

قفقاز
  https://www.ccsi.ir