کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

هشدار آمریکا به بلاروس در صورت کمک نظامی به روسیه/ آماده باش نظامیان آمریکایی در اروپا

6 بهمن 1400 ساعت 14:22


دولت آمریکا ضمن هشدار به مقامات مینسک در خصوص استفاده خاک بلاروس برای حمله به اوکراین، یادآور شد: بیش از ۸ هزار نظامی آمریکایی در حالت آماده باش هستند تا در صورت تصمیم ناتو برای فعال سازی نیروهای واکنش سریع وارد عمل شوند.
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، "الکساندر لوکاشنکو" رئیس جمهوری بلاروس پیش از این اعلام کرده بود که در صورت هر گونه اقدام تهاجمی کشورهای عضو ناتو علیه روسیه خاک بلاروس به یک پایگاه نظامی بزرگ برای روسیه تبدیل خواهد شد.
لوکاشنکو با ابراز اطمینان از اینکه روسیه به هیچ وجه قصد حمله نظامی به اوکراین را ندارد، یادآور شد که این نظریه از آن جهت توسط غربی‌ها ساخته و پراخته شده تا آنها بهانه لازم برای اقدامات خصمانه خود علیه روسیه را در اختیار داشته باشند.
مواضع مسکو و مینسک درباره لزوم هماهنگی اقدامات در عرصه سیاسی و پاسخگویی مناسب به اقدامات خصمانه ناتو علیه روسیه و بلاروس که هدف بازدارندگی این دو کشور است، کاملاً بر یکدیگر منطبق است.
خبرگزاری «نووستی» امروز گزارش داد، "ند پرایس" سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که واشنگتن به مینسک هشدار داده است که اگر اجازه دهد روسیه از خاک این کشور برای حمله به اوکراین استفاده کند، با واکنش سریع و قاطع غرب مواجه خواهد شد.
وی روز سه شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «در روزهای اخیر، ما به صراحت به دولت بلاروس اعلام کرده‌ایم که اگر اجازه دهد که از خاک این کشور برای حمله به اوکراین استفاده شود، با واکنش سریع و قاطع ایالات متحده، متحدان و شرکای ما در ناتو مواجه خواهد شد.» به گفته پرایس، در چنین شرایطی، ناتو ممکن است نیروهای ائتلاف را در کشورهای هم مرز بلاروس مستقر سازد و عواقب چنین وضعیتی تنها برعهده مقامات مینسک خواهد بود.
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین یادآور شد که ایالات متحده در پاسخ خود به روسیه درباره تضمینهای امنیتی، مواضع مقامات اوکراینی را در نظر گرفته است. وی افزود: «ما نه تنها به آنها اطلاع رسانی کردیم، بلکه به طور خاص نظر آنها را جویا شده و آن را در سند خود گنجاندیم. ایالات متحده هنوز این سند را به فدراسیون روسیه تحویل نداده، ولی پس از ارسال، به شما اطلاع خواهیم داد. البته پاسخ آمریکا "مسکو را غافلگیر نخواهد کرد."
آمادگی نظامیان آمریکایی برای اقدام سریع در صورت حمله روسیه به اوکراین
علاوه بر این، روز گذشته جان کربی، سخنگوی پنتاگون نیز از افزایش آمادگی نیروهای نظامی آمریکایی به دلیل وخامت اوضاع پیرامون اوکراین خبر داد. به گفته وی، 8 هزار و 500 نیرو در حالت آماده باش قرار گرفته اند که در صورت تصمیم ناتو برای فعال سازی نیروهای واکنش سریع، این مسئله اجازه خواهد داد تا سریعاً وارد عمل شوند.
کربی همچنین گفت که ایالات متحده محموله های جدیدی از کمک نظامی به اوکراین خواهد فرستاد. وی ادامه داد: «ما به ارائه کمکهای خود برای تقویت امنیت اوکراین ادامه میدهیم تا آنها بتوانند از خود محافظت کنند. ما قبلاً سه محموله کمک نظامی-فنی طی چند روز گذشته ارسال کردیم و انتظار می‌رود که ارسال تجهیزات بیشتر هم شود.»
سخنگوی پنتاگون یادآور شد که بعید نیست ایالات متحده در روزهای آینده نیروهای نظامی مضاعفی در خاک اروپا در حالت آماده باش رزمی قرار دهد.
روز گذشته وزارت دفاع اوکراین نیز اعلام کرد که یک سری جدید از کمک‌های نظامی-فنی ایالات متحده برای ارتش این کشور وارد اوکراین شده است. این محموله شامل تجهیزات و مهمات پیشرفته برای اهداف دفاعی است.
 
 


کد مطلب: 24746

آدرس مطلب :
https://www.ccsi.ir/fa/news/24746/هشدار-آمریکا-بلاروس-صورت-کمک-نظامی-روسیه-آماده-باش-نظامیان-آمریکایی-اروپا

قفقاز
  https://www.ccsi.ir