کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دستور توکایف برای تشکیل نیروهای عملیات ویژه در ساختار ارتش قزاقستان

4 بهمن 1400 ساعت 15:07


رئیس جمهوری قزاقستان فرمان تشکیل فرماندهی نیروهای عملیات ویژه در ساختار نیروهای مسلح، به منظور بهبود سیستم تضمین امنیت ملی این کشور و جلوگیری از تکرار حوادثی مانند ناآرامی‌های اخیر را امضاء کرد.
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، اعتراضات گسترده خیابانی در جمهوری قزاقستان از دوم ژانویه (12 دی ماه) و در پی افزایش دو برابری قیمت گاز مایع (برای سوخت خودورها)، ابتدا در مناطق جنوبی این کشور آغاز شد و ظرف دو روز به دیگر مناطق آن، از جمله آلماآتی، بزرگترین شهر این کشور سرایت کرد. این اعتراضات به درگیری جدی با نیروهای پلیس انجامیده و این درگیری‌ها تلفات جانی نیز در پی داشته و با دستگیری‌ها گسترده همراه بود.
طبق گفته مقامات رسمی، در جریان آشوب در شهر آلماآتی و برخی مناطق قزاقستان گروه‌های مسلحی دستگیر شدند که در خارج از کشور آموزش دیده و برای عملیات تروریستی در قزاقستان آماده شده بودند. به عقیده "قاسم ژومارت توکایف" رئیس جمهوری قزاقستان، ناآرامی‌های اخیر در این کشور تلاش برای اجرای یک کودتای دولتی بود که از مدتها قبل و به منظور ناآرام کردن اوضاع و تخریب امنیت و ثبات این جمهوری طراحی شده بود.
خبرگزاری «اینترفکس» امروز (دوشنبه) گزارش داد، "قاسم ژومارت توکایف" رئیس جمهوری قزاقستان فرمان تشکیل فرماندهی نیروهای عملیات ویژه در ساختار نیروهای مسلح این کشور را امضاء کرد. متن این سند امروز در سایت اطلاعات حقوقی قزاقستان منتشر شده است.
در این سند آمده است: «به منظور بهبود سیستم تضمین تأمین قابل اطمینان امنیت ملی جمهوری قزاقستان، تصمیم دارم فرماندهی نیروهای عملیات ویژه نیروهای مسلح را ایجاد کنم.» این مصوبه  از تاریخ امضای آن توسط رئیس جمهور لازم الاجرا شده است.
پیش از این در اواسط ژانویه، توکایف در نشستی با رهبران سازمان های مجری قانون قزاقستان دستور داد تا کار بر روی ایجاد نیروهای عملیات ویژه سرعت بگیرد. رئیس جمهوری قزاقستان بر اهمیت جلوگیری از نقض حقوق شهروندان در جریان عملیات ضدتروریستی و انجام اقدامات تحقیقاتی در این خصوص تاکید کرده بود.
وی همچنین یادآور شد که ساختار اطلاعات نظامی باید در این جمهوری تقویت شود تا اطلاعات مربوط به تهدیدات ملی به موقع در اختیار رهبران کشور قرار گرفته و حوادث رخ داده در اوایل ماه ژانویه بار دیگر تکرار نشود. علاوه بر این، رئیس جمهوری قزاقستان وظیفه به روز رسانی تجهیزات فنی و نظامی نیروهای مسلح قزاقستان را تعیین و بر لزوم افزایش تحرک پذیری نیروها و تقویت قابلیت حمل و نقل هوایی نظامی تاکید کرد.
 
 


کد مطلب: 24736

آدرس مطلب :
https://www.ccsi.ir/fa/news/24736/دستور-توکایف-تشکیل-نیروهای-عملیات-ویژه-ساختار-ارتش-قزاقستان

قفقاز
  https://www.ccsi.ir