کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آشوب‌های قزاقستان، ثروت خانواده نظربایف را در مرکز توجه قرار داد

رئیس جمهوری قزاقستان گفت، نزدیکان نورسلطان نظربایف باید برای کمک به کاهش ناراضیتی پس از یک هفته ناآرامی، ثروت خود را با مردم تقسیم کنند

22 دی 1400 ساعت 15:30


به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، نورسلطان نظربایف ۸۱ ساله از ۱۹۸۹ تا ۲۰۱۹ طولانی مدت‌ترین رهبر قزاقستان بود که نخست به عنوان رهبر حزب کمونیست و بعد به عنوان رئیس جمهوری در این کشور خدمت کرد.
بر اساس اعلام مجله فوربس، تعداد زیادی از اعضای خانواده او و نزدیکانش در میان ثروتمندترین اشخاص در قزاقستان هستند که در ذیل به آنها اشاره می‌شود:
"دینارا کولیبایوا" دومین دختر نظربایف و "تیمور کولیبایف"، همسر او اکثریت سهام بانک "هالیک" را دارند که دومین وام دهنده قزاقستان از نظر دارایی محسوب می‌شود. ارزش بازار سهام آنها حدود ۲.۸ میلیارد دلار است.
"غیرت بورانبایف"، پدر زن آی‌سلطان، نوه درگذشته نورسلطان در املاک و مستغلات دستی دارد و صاحب نمایندگی مک دونالد در قزاقستان و بلاروس است و همچنین در بخش‌های دیگری نیز سرمایه گذاری کرده است.
"بولات اوتموراتف"، معاون سابق نظربایف در بانکداری، ساخت ملک و مخابرات حضور دارد. او سهام‌هایی در شرکت کالاهای جهانی "گلنکور" و شعبه‌ای از مدرسه "هیلبری" انگلیس در قزاقستان دارد.
"داریا نظربایف"، بزرگترین دختر رئیس جمهوری سابق قزاقستان که نامی از وی در فهرست ثروتمندترین افراد این کشور در فوربس نیامده و پسرش "نورعلی علی‌یف" صاحب یک ملک بزرگ در انگلیس هستند که به تخمین روزنامه تایمز ۱۴۰ میلیون پوند می ارزد.
آنها در سال ۲۰۲۰ با موفقیت توانستند با حکمی مبنی بر "ثروت غیرقابل توضیح" که از سوی آژانس جرایم ملی انگلیس و با هدف تصرف سه خانه به ارزش ۸۰ میلیون دلار بود، مبارزه کردند. نظربایوا گفته بود که ثروت او حاصل فعالیت های مشروع او به عنوان یک تاجر است.
"راخات علی‌یف"، همسر سابق بزرگترین دختر نظربایف و یکی از مقام‌های ثروتمند قزاقستان در سال ۲۰۱۵ و حین انتظار برای دادگاهی به اتهام قتل در زندانی در اتریش درگذشت.
 
 


کد مطلب: 24708

آدرس مطلب :
https://www.ccsi.ir/fa/news/24708/آشوب-های-قزاقستان-ثروت-خانواده-نظربایف-مرکز-توجه-قرار

قفقاز
  https://www.ccsi.ir