کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آمریکا: سیاست درهای باز ناتو به درخواست روسیه تغییر نخواهد کرد

22 دی 1400 ساعت 15:27


در حالی‌که مذاکرات مربوط به تضمین‌های امنیتی امروز (چهارشنبه) در چارچوب شورای روسیه-ناتو دنبال می‌شود، واشنگتن دورنمایی برای دستیابی به توافق با مسکو درباره مسئله گسترش ناتو نمی‌بیند و حاضر به دادن امتیازی در این زمینه نیست.
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، دومین دور رایزنی‌ها بین روسیه و کشورهای غربی درباره تضمین‌های امنیتی، امروز (چهارشنبه) در بروکسل و در نشست شورای مشترک روسیه-ناتو که برای نخستین بار طی 2 سال و نیم گذشته برگزار می‌شود، انجام خواهد گرفت. همانطور که  "ینس استولتنبرگ" دبیرکل ناتو و "جولیان اسمیت" نماینده دائم آمریکا در ناتو پیش از این اعلام کرده‌اند، این سازمان حاضر است نگرانی‌های روسیه را شنیده و گفتگوهای صریح و شفافی را آغاز کند، ولی قصد ندارد در موضوع گسترش ناتو به سمت شرق امتیازی به طرف روسی بدهد.  
ریاست هیئت نمایندگی روسیه در مذاکرات امنیتی در شورای روسیه-ناتو بر عهده "الکساندر گروشکو" معاون وزیر امور خارجه و سرگرد "الکساندر فومین" معاون اول وزیر دفاع این کشور است. از طرف ناتو نیز نمایندگان دائم 30 کشور در مقر ناتو، "وندی شرمن" معاون اول وزیر خارجه ایالات متحده و دبیرکل استولتنبرگ و مقامات بلندپایه نظامی ناتو حضور خواهند داشت.  
"ماریا زاخارووا" سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه شب گذشته اعلام کرد که طرف روسی دلیلی برای نگرانی در خصوص روند مذاکرات با آمریکا و ناتو درباره تضمین‌های امنیتی نمی‌بیند. به گفته وی، مقامات مسکو امیدوارند که این رایزنی‌ها نتیجه بخش‌ باشند و مذاکره کنندگان روسی آمادگی کامل برای ادامه کار مشترک سازنده با شرکای غربی را دارند.
آمریکایی‌ها بحث درباره عدم گسترش ناتو به سمت شرق را رد کرده‌اند
"ند پرایس" سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز به نوبه خود یادآور شد که دولت ایالات متحده قصد ندارد در نشست شورای روسیه-ناتو در تاریخ 12 ژانویه (22 دی ماه) محدود سازی عضویت کشورهای جدید در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را بررسی کند.  
این دیپلمات آمریکایی گفت: «هدف از گفتگوها این است که هر کشوری بتواند نگرانی‌های امنیتی خود را مطرح کند و همه طرفین باید بتوانند مواضع خود را بیان کنند. ما بطور آشکار به طرف روسی گوشزد کرده‌ایم که سیاست درهای باز ناتو نمی‌تواند موضوع مذاکرات روز چهارشنبه در بروکسل قرار بگیرد.»   
پرایس تأکید کرد که اصل شفافیت در موضوع پیوستن اعضای جدید، برای ناتو یک اصل اساسی است و هیچ کشوری نمی‌تواند خط مشی سیاست خارجی، تصمیمات و آرزوهای خود را بر کشور دیگری دیکته کند. هیچ کشوری نمی‌تواند مرزهای شناخته شده بین‌المللی را رد کرده و کشور دیگری را تهدید و ارعاب کند.
کاهش خطرات نظامی و کنترل تسلیحات باید موضوع اصلی مذاکرات باشد
"جولیان اسمیت" نماینده دائم آمریکا در ناتو نیز در پاسخ به سئوال خبرنگار تاس در بروکسل اعلام کرد که به عقیده مقامات ناتو خوش بینانه‌ترین موضوعات مورد بررسی در نشست شورای روسیه-ناتو و همچنین در چارچوب مذاکرات روسیه با اعضای سازمان پیمان امنیت جمعی (13 ژانویه/23 دی ماه) باید مسئله کاهش خطرات نظامی، شفافیت اقدامات نظامی و کنترل تسلیحات باشد. به گفته وی، امکان دستیابی به سازشی با روسیه در زمینه موضوع گسترش ناتو به هیچ وجه وجود ندارد.
اسمیت در پاسخ به سئوالی در این باره گفت: «صادقانه بگویم، من هیچ دورنمایی برای دستیابی به چنین توافقی نمی‌بینم. در حال حاضر هیچکس قصد تغییر سیاست پیمان آتلانتیک شمالی در زمینه گسترش را ندارد. درهای این سازمان به روی هر کشوری که تمایل داشته و شرایط عضویت را بدست آورد، باز خواهد ماند و چنین تصمیم گیری تنها توسط خود ناتو و اتفاق نظر تمامی اعضای آن صورت خواهد گرفت.»   
این دیپلمات آمریکایی بار دیگر تأکید کرد که هیچیک از کشورهای عضو ناتو حاضر نیست با طرف روسی در خصوص گسترش ناتو سازش کند و به مرزهای سال 1997 بازگردد.
پیش از این، "سرگئی ریابکوف" معاون وزیر امور خارجه روسیه در پایان مذاکرات دوجانبه با آمریکا درباره تضمین‌های امنیتی در ژنو تأکید کرد که غرب باید بطور یکجانبه از سیاست گسترش ناتو به سمت شرق صرف‌نظر کرده و شکل گیری زیرساختارهای نظامی خود در نزدیکی مرزهای روسیه را متوقف کند و این مسئله از جمله اولویت‌های طرف روسی در مذاکرات با آمریکا و ناتو است. به گفته وی،وقت آن رسیده که این پیمان کوله بار خود را جمع کرده و به مرزهای سال 1997 بازگردد.
ریابکوف گفت: «حتی افراد غیرمتخصص هم می‌توانند درک کنند که درخواست امتیاز از روسیه در شرایطی که دقیقاً این ناتو است که طی ده‌ها سال گذشته باعث وخامت اوضاع در نزدیکی مرزهای ما شده، راهی به بن‌بست رسیده است. این وضعیت دیگر به گذشته پیوسته، اکنون اوضاع تغییر کرده و این روند باید همینجا متوقف شود.»
 
 


کد مطلب: 24706

آدرس مطلب :
https://www.ccsi.ir/fa/news/24706/آمریکا-سیاست-درهای-باز-ناتو-درخواست-روسیه-تغییر-نخواهد

قفقاز
  https://www.ccsi.ir