پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ , 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۴۱
کد مطلب : 24698
توکایف: یک کودتای برنامه‌ریزی شده را در قزاقستان پشت سر گذاشتیم
رئیس جمهوری قزاقستان امروز (دوشنبه) گفت که ناآرامی های هفته گذشته در سراسر قزاقستان یک کودتا بود که از قبل برنامه ریزی شده بود و صرفاً یک اعتراض خودجوش به افزایش قیمت سوخت نبود وی تردیدها درباره مشروعیت ماموریت سازمان پیمان امنیت جمعی در کشورش را ناشی از فقدان درک اوضاع در قزاقستان دانست.
به گزارش ایسنا،‌ به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، قاسم جومارت توکایف، رئیس جمهوری قزاقستان در نشست فوق‌العاده شورای امنیتی این سازمان که به صورت مجازی با حضور سران کشورهای عضو برگزار شد، گفت: قزاقستان بدترین بحران را در تاریخ استقلال ۳۰ ساله خود تجربه کرد. گروه‌های مسلح مسلح به نوبت وارد عمل شدند. هدف اصلی روشن بود: از بین بردن نظم، تخریب نهادهای حکومتی و به دست گرفتن قدرت. ما در مورد تلاش برای کودتا صحبت می‌کنیم.
رئیس جمهوری قزاقستان همچنین ادامه داد، تظاهرات برگزار شد و شرکت کنندگان مطالبات اجتماعی-اقتصادی و سیاسی-اجتماعی را مطرح کردند، همه آنها توسط دولت شنیده و برآورده شد.
وی با اشاره به اوضاع در کشور نیز گفت، وضعیت در قزاقستان وخیم بود و تقریبا ۱۰ منطقه از جمله آلماتی در دست "تروریست‌ها" قرار داشت. تعداد کشته‌ها در میان غیرنظامیان در جریان این درگیری‌ها هنوز در حال بررسی است. وی گزارش‌ها درباره استفاده از زور علیه معترضان صلح طلب را رد کرد.
وی افزود: مدت‌ها بود که تروریست‌ها برای تحولات اخیر در کشور آماده می‌شدند. تمامی تحولات در کشور از آغاز سال جاری میلادی تابع یک طرح مخرب واحد است که آماده سازی آن برای مدت طولانی ادامه داشته است.
رئیس جمهوری قزاقستان همچنین ادامه داد: تحقیقات نشان می‌دهد که چه مدت زمانی یک سال، دو یا سه سال، برای این اقدامات در کشور زمان صرف شده است. نیروهای مخرب بارها تلاش‌هایی را برای از بین بردن و تضعیف ثبات در کشور انجام داده‌اند.
این مقام ارشد دولت قزاقستان با بیان اینکه کشورش از اوایل ژانویه سال جاری میلادی با بحرانی در مقیاس بزرگ دست و پنجه نرم کرده، افزود: بسیاری از اختلافات ریشه در تاریخ کشور از زمان استقلال از اتحاد جماهیر شوروی دارد.
توکایف گفت: مایلم از ولادیمیر ولادیمیرویچ پوتین، رئیس جمهور روسیه برای درک و تصمیم سریع برای اعزام یک گروه حافظ صلح سازمان پیمان امنیت جمعی به قزاقستان تشکر ویژه کنم. ما از اولین روزهای حمله تروریستی به کشورمان، ولادیمیر ولادیمیرویچ محترم، با شما در ارتباط دائمی بوده‌ایم. ما سوالاتی را درباره مشروعیت استقرار نیروهای سازمان پیمان امنیت جمعی در قزاقستان از قبل داشته‌ایم. این تردیدها به دلیل نبود درک درست و اطلاعات قابل اعتماد درباره اوضاع کلی در کشور است.
توکایف همچنین از رهبران قرقیزستان، روسیه و بلاروس بابت کمک در چارچوب سازمان پیمان امنیت جمعی قدردانی کرد و ادامه داد: مشخص است که تمامی خصومت‌ها از یک منبع و منشا ناشی می‌شود.
توکایف همچنین تا ۱۹ ژانویه وضعیت فوق‌العاده و اضطراری در کشور اعلام کرده است.
وی همچنین اعلام کرد: در پی ورود نیروهای سازمان پیمان امنیت جمعی، شبه نظامیان برنامه‌های خود را برای تصرف محل اقامت من کنار گذاشتند. قزاقستان برای کمک گرفتن به سازمان پیمان امنیت جمعی متوسل شده است. شبه نظامیان پس از آنکه متوجه شدند سه هواپیمای باری نظامی وارد پایتخت شدند برنامه‌های خود را برای تصرف محل اقامت ریاست جمهوری متوقف کردند.
توکایف افزود: رویدادهای اخیر نقطه عطفی در توسعه سازمان شد که کیفیت جدیدی به عنوان یک نهاد بین‌المللی قوی پیدا کرده است. ماموریت سازمان پیمان امنیت جمعی زمانی پایان می‌یابد که عملیات ضد تروریستی کامل شود. ۲۳۰۰ سرباز در حال حاضر در قزاقستان مستقر شده‌اند.
 
  https://ccsi.ir//vdcivqar.t1a532bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه