کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سخنگوی نظربایف: او با میل خود از ریاست شورای امنیت قزاقستان کنار رفت

19 دی 1400 ساعت 11:56


براساس اعلام سخنگوی نظربایف، این رئیس جمهوری سابق قزاقستان با میل خود از پست ریاست شورای امنیت کشورش کنار رفته و آن را به رئیس جمهوری فعلی قزاقستان واگذار کرده است.
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، آیدوس یوکیبای، سخنگوی نور سلطان نظربایف، رئیس جمهوری سابق قزاقستان امروز (یکشنبه) گفت: وضعیت بسیاری دشوار بوده و بنابراین نور سلطان نظربایف با میل خود تصمیم به تحول دادن پست ریاست شورای امنیت قزاقستان به رئیس جمهوری فعلی گرفت چرا که به خوبی می‌داند آشوب‌ها و تروریسم پاسخی فوری، سخت و سازش‌ناپذیر از جانب رهبران کشور می‌طلبد.
این سخنگو تایید کرد که نظربایف هم‌اکنون در شهر نورسلطان، پایتخت قزاقستان به سر می‌برد و از قاسم جومارت توکایف، رئیس‌جمهوری قزاقستان حمایت می‌کند.
این خبر در حالی اعلام شد که توکایف روز چهارشنبه اعلام کرده بود که پذیرای سمت ریاست شورای امنیت کشورش شده است. در واقع قاسم جومارت توکایف پس از آن او را از این سمت کنار گذاشت که اعتراضات به تمام شهرهای قزاقستان کشیده شد. جرقه این اعتراضات با افزایش بهای سوخت زده شد.
نظربایف ۸۱ ساله از زمان استقلال این کشور از شوروی در ۱۹۹۱ بر سیاست این کشور غنی از نفت سلطه داشته است. در جریان ناآرامی‌ها، معترضان شعارهایی علیه او سر می‌دهند.
نظربایف حدود سه دهه با مشتی آهنین بر قزاقستان حکومت کرد و در آن دوره، صدها میلیارد دلار سرمایه خارجی در بخش انرژی و فلزات جذب کرده و با مهارت مناسبات با همسایگان قدرتمندی چون روسیه و چین را متوازن کرد. اما او هیچ مخالفتی را تحمل نمی‌کرد و از سوی کشورهای غربی و گروه‌های حقوق بشری به نقض آزادی‌های دموکراتیک متهم می‌شد. گمان می‌رود بیشتر اقتصاد قزاقستان در کنترل خانواده او باشد.
 
 


کد مطلب: 24688

آدرس مطلب :
https://www.ccsi.ir/fa/news/24688/سخنگوی-نظربایف-او-میل-خود-ریاست-شورای-امنیت-قزاقستان-کنار-رفت

قفقاز
  https://www.ccsi.ir