پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ , 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :شنبه ۱۸ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۳۵
کد مطلب : 24684
حمایت "قاطعانه" چین از رئیس جمهوری قزاقستان
رئیس جمهوری چین حمایت "قاطعانه" خود را نسبت به رئیس جمهوری قزاقستان که با شورش سراسری مواجه شده است، نشان داد و گفت که او اقدامات "قاطع" و "موثری" را در یک لحظه حساس برای آرام کردن سریع وضعیت انجام داده است.
به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه هندوستان تایمز، شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین، در پیامی شفاهی به قاسم جومارت توکایف، رئیس جمهوری قزاقستان گفت که چین به‌شدت هرگونه تلاش نیروهای خارجی برای تحریک ناآرامی و برانگیختن انقلاب‌های رنگی در قزاقستان و همچنین هرگونه تلاشی برای صدمه زدن به دوستی بین چین و قزاقستان و برهم زدن همکاری بین دو کشور را رد می‌کند.
حمایت "صریح و بی‌چون و چرا" شی جینپینگ از توکایف در روزی انجام شد که این رئیس جمهور مورد حمایت روسیه گفت که به سربازانش دستور شلیک جهت کشتن و سرکوب معترضان را داده است.
شی جینپینگ اظهار کرد که توکایف "حس مسئولیت" خود را به‌عنوان یک سیاستمدار نشان داده است و رویکرد بسیار "مسئولانه‌ای" را در قبال کشور و مردمش اتخاذ کرده است.
شی جینپینگ به همتای قزاق خود اطمینان داد که چین به‌عنوان یک "همسایه و شریک دائمی و جامع استراتژیک قزاقستان"، آماده ارائه حمایت‌های لازم برای کمک به این کشور جهت غلبه بر مشکلات موجود است.
وی افزود که چین "قاطعانه" با هر نیرویی که ثبات قزاقستان را تضعیف و امنیت کشور را تهدید کند و سعی در تخریب زندگی مسالمت آمیز مردم قزاقستان داشته باشد، مخالف است.
رئیس جمهوری چین تاکید کرد: مهم نیست که قزاقستان با چه چالش‌ها و خطراتی مواجه است، چین همیشه "دوست قابل اطمینان" و "شریک معتمد" قزاقستان به‌حساب می‌آید و مردم چین همیشه در کنار مردم قزاق خواهند ماند.
پیش از این وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین، عنوان داشت که چین متوجه شده است که مقامات قزاقستان در حال انجام یک‌سری "اقدامات قدرتمند" برای مبارزه با "خشونت و تروریسم و حفظ ثبات اجتماعی" هستند.
وانگ افزود که چین از هر نوع تلاشی جهت آرام کردن اوضاع قزاقستان در سریعترین زمان ممکن حمایت و همچنین به مقامات این کشور در این راستا کمک خواهد کرد و از هرگونه ایجاد ناآرامی به‌صورت عمدی و تحریک خشونت در قزاقستان توسط نیروهای خارجی مخالف است.
 
  https://ccsi.ir//vdcdo90x.yt0oj6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه