کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دعوت سازمان ملل از طرف‌های درگیر در قزاقستان برای مذاکره

18 دی 1400 ساعت 10:27


سازمان ملل خواستار رعایت حقوق بشر و استانداردهای بین المللی در برقراری نظم در قزاقستان شد که نزدیک به یک هفته است شاهد ناآرامی و خشونت است.
به گزارش ایسنا، به نقل از الجزیره، استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در یک کنفرانس مطبوعاتی که روز جمعه در نیویورک برگزار شد، با اظهار نظر درباره دستور قاسم جومارت توکایف، رئیس جمهور قزاقستان به نیروهای ارتش برای تیراندازی به افرادی او به عنوان "تروریست" توصیف کرد، بدون هرگونه هشدار قبلی، از مقامات قزاقستان خواست به حقوق بشر و استانداردهای بین المللی احترام بگذارند.
وی از طرف‌های درگیر در قزاقستان خواست تا خویشتندار بوده، از خشونت پرهیز و گفتگو برای حل بحران فعلی را آغاز کنند.
روسیه نیز به نوبه خود با بیان اینکه آنچه در قزاقستان اتفاق می‌افتد، «تلاش خارجی برای تضعیف امنیت» است اعلام کرد از حل مسالمت‌آمیز بحران در این کشور در چارچوب قانون و از طریق گفت‌وگو حمایت می‌کند.
الکساندر گروشکو، معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت که کشورش به توانایی قزاقستان برای مقابله با مشکلات خود اطمینان دارد.
روزجمعه هم، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در تماس با همتای قزاق خود حمایت کامل ایالات متحده از نهادهای قانون اساسی قزاقستان و آزادی رسانه‌ها را تجدید کرد و خواستار راه حلی مسالمت آمیز برای بحران با رعایت حقوق اساسی شد.
با این حال، جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید گفت که دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، اوضاع قزاقستان را زیر نظر دارد.
ساکی همچنین گفت که بایدن گزارش ها مبنی بر اعزام نیروهای سازمان پیمان امنیت جمعی به این کشور را به دقت رصد می‌کند.
مقامات قزاقستان پیشتر گفته بودند که یک نیروی حافظ صلح سازمان پیمان امنیت جمعی به خواست توکایف وارد این کشور می شوند، اما در درگیری‌ها شرکت نمی‌کنند.
سازمان پیمان امنیت جمعی هم تاکید کرد که وظیفه این نیرو سرکوب معترضان نیست، بلکه کمک به قزاقستان برای حفاظت از تاسیسات حیاتی است و تاکید کرد که رویدادهای این کشور یک تهدید واقعی برای امنیت و حاکمیت کشور است.
سخنگوی وزارت خارجه چین نیز جمعه گفت که این رویدادها یک امر داخلی است و مقامات قزاق می توانند به درستی با آن برخورد کنند.
این درحالی است که لیز تراس، وزیر امور خارجه انگلیس نگرانی شدید خود را در مورد ناآرامی در قزاقستان ابراز کرد و گفت که دولت او از نزدیک اوضاع را زیر نظر دارد.
قزاقستان در پی وقوع تظاهرات بی‌سابقه یکشنبه گذشته به دلیل افزایش قیمت سوخت در ابتدای سال جاری، شاهد درگیری بین نیروهای امنیتی و تظاهرکنندگان است
 
 


کد مطلب: 24677

آدرس مطلب :
https://www.ccsi.ir/fa/news/24677/دعوت-سازمان-ملل-طرف-های-درگیر-قزاقستان-مذاکره

قفقاز
  https://www.ccsi.ir