کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مصاحبه سفیر ایران با نشریه ترکیه‌ای درباره سفر اردوغان و تشریح برنامه‌های توسعه روابط

سفیر ایران در ترکیه معتقد است که سفر آتی اردوغان به تهران، در چند حوزه مهم، تقویت کننده روابط ایران و ترکیه خواهد بود.

15 دی 1400 ساعت 15:21


به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، روابط ایران و ترکیه در سال 2021 میلادی، غیر از یک مقطع کوتاه و گذرا، روند خوب و رو به رشدی را طی کرد. انتظار می رود، در آینده ای نزدیک و با سفر اردوغان به تهران و دیدار او با رئیس جمهوری اسلامی ایران، شرایط بهتر و مطلوب تر شود.
محمد فرازمند سفیر جمهوری اسلامی ایران در آنکارا در گفتگو با روزنامه ملی گازته ارگان رسانه ای حزب اسلامگرای سعادت، در مورد روابط تهران و آنکارا اظهار نظر کرده و معتقد است که سفر آتی اردوغان به تهران، در چند حوزه مهم، تقویت کننده روابط ایران و ترکیه خواهد بود.
ثبات تاریخی روابط ایران و ترکیه
محمد  فرازمند در گفتگو با ملی گازته به این اشاره کرده که ثبات تاریخی در روابط تهران و آنکارا، اهمیت حیاتی دارد.
او به این اشاره کرده که آخرین نقطه تاریخی تثبیت کننده روابط فی مابین، به معاهده قصرشیرین منعقد شده در سال 1639 میلادی برمی گردد و تاریخچه بسیار طولانی دارد.
فرازمند با بیان اینکه روابط دو کشور از آن زمان تاکنون مسیر ثابتی را طی کرده، گفته است: «ما به عنوان ایران و ترکیه سازوکارهای مختلفی برای توسعه روابط حسن همجواری خود داریم و در دوره های مختلف تا به امروز از این سازوکارها بهره برده ایم. شورای عالی همکاری های سیاسی و اقتصادی ایران و ترکیه که با توافق روسای جمهور دو کشور تشکیل شد، یکی از مهمترین این سازوکارها است. جلسات شورای عالی همکاری تاکنون 6 بار به ریاست روسای جمهور دو کشور برگزار شده و نتایج مثبتی به دنبال داشته است.»
برنامه ریزی دیدار اردوغان رئیسی
سفیر ایران در آنکارا از این موضوع خبر داده که هفتمین دیدار بین روسای جمهور ایران و ترکیه، در ماه‌های آینده برگزار می‌شود و رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه و ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ایران، در این دیدار به ارزیابی راهکارهای توسعه روابط می پردازند.
فرازمند در این مورد افزود:«انتظار دارم بین دو کشور در زمینه‌های مختلف به ویژه در حوزه روابط تجاری، اقتصادی و سیاسی، توافقات جدید حاصل شود و شاهد توسعه روابط دوجانبه باشیم.»
فرازمند با تاکید بر اینکه روابط تجاری آنکارا و تهران، حداقل به اندازه روابط دیپلماتیک اهمیت دارد، اعلام کرد: «روابط تجاری که در سال 2020 به دلیل همه‌گیری کرونا و تحریم‌های آمریکا کاهش یافت، از سال 2021 دوباره رو به افزایش گذاشت. خوشبختانه باید گفت، حجم تجارت بین دو کشور حدود 70 درصد افزایش داشته است. با این حال امیدواریم با توجه به توافقاتی که در سال 2019 در دیدار روسای جمهور دو کشور صورت  گرفت، در طول سال 2022 میلادی و پس از دیدار دو رئیس جمهور محترم، مبادلات تجاری ما به سطح 10 میلیارد دلار برگردد. ما به شکلی هدفمند و برنامه دار به دنبال رشد گام به گام هستیم و پس از دستیابی به این رقم، قصد داریم با گام های سریع به سمت حجم مبادلات تعیین شده 30 میلیارد دلاری حرکت کنیم.»
سفیر ایران در آنکارا، در ادامه  با بیان اینکه برنامه‌های عملیاتی و کاربردی مختلفی برای بهبود روابط تجاری وجود دارد، گفت:«در زمینه روابط تجاری و اقتصادی، سعی داریم گذرگاه‌های ترانزیتی دو کشور را بهبود بخشیم. همچنین در حال توسعه دروازه های گمرکی بین دو کشور هستیم. دروازه گمرک رازی روبروی دروازه گمرک گوربولاخ قرار دارد. ما در حال توسعه ترمینال جاده ای در آنجا و همچنین تجهیز تمام بزرگراه های دیگرمان با ترکیه هستیم. همچنین تلاش می کنیم راه آهن بین دو کشور را توسعه دهیم. در این راستا، هم خطوط جدید ایجاد می کنیم و هم سعی می کنیم خطوط موجود را با اتصالات مختلف به هم وصل کنیم.»

کنایه دیپلماتیک و معنی دار فرازمند در مورد اسرائیل
سفیر ایران در مصاحبه خود با ملی گازته به عادی سازی روابط برخی کشورها با رژیم صهیونیستی پرداخته و گفته است: «دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا و تیمش، کشورها را تحت فشار قرار دادند و آنها را مجبور به امضای توافق‌نامه عادی‌سازی روابط با اسرائیل کردند. اما فکر می کنم این کشورها هم متوجه شده اند که اشتباه بزرگی مرتکب شده اند. رویدادهای اخیر نیز یک بار دیگر به آنها نشان داد که در تصمیمات خود، مرتکب خطا شده اند و نباید قدم در این راه می گذاشتند.»
فرازمند در پایان سخنان خود درباره تأثیر توافق‌های عادی سازی بر مسئله فلسطین گفته است: «آمریکا دیگر آن کشوری نیست که حامل صفت و ویژگی ابرقدرت باشد. از طرف دیگر، اسرائیلی ها نیز قوی نیستند. کشورهای منطقه و کشورهای اسلامی اکنون باید به خود اعتماد کنند و خودباوری بیشتری داشته باشند و از آرمان فلسطین حمایت کنند. برای نیل به این هدف، آنها باید نیروهای خود را متحد کنند. این کشورها تنها با متحد کردن می توانند از آرمان قدس و فلسطین دفاع کنند. ترکیه و ایران که به عنوان دو قدرت بزرگ حامی آرمان فلسطین شناخته می شوند، باید با هم متحد شوند و از این آرمان حمایت کنند.»
با وجود آن که مانع بزرگی به نام تحریم های ظالمانه و تروریستی آمریکا، اغلب کشورها را تحت فشار قرار داده تا از معامله با ایران خودداری کنند، اما گزارش رسمی وزارت بازرگانی و مجمع صادرکنندگان ترکیه (Türkiye İhracatçılar Meclisi: TİM) نشان داده که ایران در سال 2021 میلادی نیز در لیست بیست کشور نخست مقصد کالاهای صادراتی ترکیه قرار گرفته است.
بر اساس گزارش رسمی این مجمع، جمعاً 2 میلیارد و 250 میلیون دلار کالا از ترکیه به ایران صادر شده و از این حیث، جایگاه ایران به عنوان مقصد کالاهای صادراتی ترکیه نزدیک کشورهایی همچون عربستان سعودی، چین، بلغارستان و جمهوری آذربایجان و امارات متحده عربی بوده است.
 
 


کد مطلب: 24664

آدرس مطلب :
https://www.ccsi.ir/fa/news/24664/مصاحبه-سفیر-ایران-نشریه-ترکیه-ای-درباره-سفر-اردوغان-تشریح-برنامه-های-توسعه-روابط

قفقاز
  https://www.ccsi.ir