جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ , 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :شنبه ۴ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۳۳
کد مطلب : 24644

ترکیه و قطر با طالبان درباره مدیریت فرودگاه‌های افغانستان توافق کردند

منابع خبری اعلام کردند که هیئت مشترک ترکیه و قطر با طالبان درباره مدیریت فرودگاه‌های افغانستان به توافقات اولیه دست پیدا کرده است.
ترکیه و قطر با طالبان درباره مدیریت فرودگاه‌های افغانستان توافق کردند
به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، منابع دیپلماتیک اعلام کردند که هیئت مشترک قطر و ترکیه که برای رایزنی با مقامات طالبان درباره مدیریت فرودگاه‌های افغانستان به کابل آمده است، با طرف طالبان به توافقات اولیه رسیده است.
«آناتولی» به نقل از منابع نوشت که ترکیه و قطر در چارچوب این توافق علاوه بر فرودگاه کابل، 4 میدان فرودگاه دیگر در افغانستان را بطور مشترک مدیریت خواهند کرد.
طالبان تاکنون در این باره اظهارنظر نکرده است.
روز گذشته «امام الدین احمدی» سخنگوی وزارت تراسپورت و هوانوردی طالبان در یک نشست خبری با تایید سفر هیئت مشترک قطر و ترکیه به کابل گفته بود که رایزنی‌ها درباره مدیریت فرودگاه‌های افغانستان جریان دارد.
احمدی گفته بود: این تیم در مورد قرارداد مدیریت 5 فرودگاه افغانستان با تیم فنی وزارت ترانسپورت و هوانوردی نشست داشتند و نشست‌های دیگر نیز میان دو طرف برگزار خواهد شد تا براساس منافع عالی افغانستان با آن‌ها به یک تفاهم برسیم.
پیش از این «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه نیز تاکید کرده بود که آنکارا برای اداره فرودگاه کابل و 4 فرودگاه دیگر افغانستان با قطر به تفاهم رسیده است و درصورت پذیرفته شدن پیشنهادات این دو کشور توسط طالبان، کار اداره مشترک این فرودگاه‌ها توسط آنکار و دوحه آغاز می‌شود.
پس از خروج نظامیان آمریکایی و ناتو از افغانستان، ترکیه تلاش زیادی برای اداره فرودگاه کابل داشت و بین بایدن و اردوغان هم توافقاتی در این خصوص حاصل شد اما طالبان اجازه این اقدام را نداد.
 
  https://ccsi.ir//vdcjxme8.uqexxzsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه