سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ , 16 Apr 2024
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۳۹
کد مطلب : 24614
پاشینیان درخواست «علی اف» را درباره دالان «زنگزور» رد کرد
نخست وزیر ارمنستان می گوید ادعاهای رئیس جمهور آذربایجان درباره یکی از راه های مواصلاتی قفقاز جنوبی، مذاکرات درباره خطوط حمل و نقل منطقه ای را به بن بست خواهد کشاند.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رادیو اروپا، «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان، ادعاهای ارضی «الهام علی‌اف» رئیس جمهور آذربایجان را زیر سوال برد و باکو را به تلاش برای به بن بست کشاندن موضوع «باز کردن خطوط حمل و نقل منطقه ای» متهم کرد.
علی اف مدعی شده بود دالان زنگزور که جمهوری آذربایجان را از طریق ارمنستان به نخجوان متصل می‌کند باید همان وضعیت دالان لاچین را داشته باشد که ارمنستان و قره‌باغ را به هم متصل می‌کند.
به گفته رئیس جمهور آذربایجان، در حال حاضر هیچ پست بازرسی گمرکی در کریدور لاچین وجود ندارد و در مورد زنگزور نیز باید همینطور باشد.
در واکنش به این ادعا، پاشینیان هم در صفحه فیسبوک خود نوشت: تلاش رئیس جمهور آذربایجان برای ایجاد وجه تشابه بین افتتاح مسیرهای حمل و نقل منطقه‌ای و کریدور لاچین، هیچ ارتباطی با مذاکرات انجام شده و بیانیه‌های امضا شده در این زمینه تا به امروز ندارد و پذیرش آن برای ارمنستان غیرقابل قبول است. من این موضع را در نشست سه جانبه‌ای که برای امروز در نظر گرفته شده روشن خواهم کرد.
قرار است این دو نفر به میزبانی «چارلز میشل» رئیس شورای اروپا دیداری با هم داشته باشند.
این در حالی است که در ۲۶ نوامبر، سران روسیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان گفتگوهایی سه جانبه داشتند و درباره شماری از مسائل حیاتی توافق کردند که نخستین مورد، برقراری ساز و کاری برای تعیین مرزها و حدود میان دو کشور است و طرفین توافق کردند که این کار را تا انتهای سال به نتیجه برسانند.
روسیه همچنین به دنبال آن است که ساز و کاری برای ایجاد نوعی از اعتماد میان این دو کشور معرفی کند و در چارچوب ۳+۳ (شامل روسیه، ایران، ترکیه به اضافه گرجستان، ارمنستان و جمهوری آذربایجان) به راه حلی سیاسی دست یابد.
اولین نشست همکاری‌های منطقه‌ای موسوم به فرمت ٣+٣ روز ۱۹ آذر در سطح معاونین وزرای خارجه در مسکو برگزار شد.
 
  https://ccsi.ir//vdcgt39x.ak9tq4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه