شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۱۳
کد مطلب : 24586
روسیه درباره پیمان "آکوس" به هند هشدار داد
وزیر خارجه روسیه امروز (دوشنبه) گفت، مسکو نگرانی شدید خود را به هند درباره فعالیت‌های آمریکا در منطقه آسیا-پاسیفیک از جمله تشکیل پیمان آکوس اعلام کرده است.
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه به خبرنگاران در دهلی‌نو گفت: ما گفت‌وگوی مفید و خوبی در زمینه‌های مختلف داشتیم؛ اما تمرکز اصلی روی اوضاع منطقه آسیا-پاسیفیک بود که در سال‌های اخیر عناصری بی‌ثبات کننده در آن حضور یافته و خطری برای معماری جامع جهانی همکاری بین کشورهای منطقه هستند.
وی افزود: نگرانی‌های شدید خود را به دوستان هندی درباره این فعالیت‌ها که آمریکا در آن حضور دارد، اعلام کردیم. یکی از این فعالیت‌های اخیر، پیمان آکوس بین آمریکا، استرالیا و انگلیس است. روسیه تردید دارد که چنین توافقی به ثبات منطقه بینجامد.
وی در پی گفت‌وگوها با طرف هندی همچنین درباره پیمان آکوس گفت: آمریکا اکنون تلاش می‌کند تا این پیمان را گسترش دهد و اظهاراتی درباره پیوستن کره جنوبی و ژاپن به این پیمان مطرح شده است. تردید دارم که چنین پیمانی باعث صلح و ثبات در منطقه شود.
لاوروف همچنین ادامه داد، نشست بعدی بین وزرای دفاعی و خارجی هند و روسیه در فرمت ۲+۲ قرار است اوایل سال آتی میلادی باشد. ما همتایان هندی خود را برای این نشست برگشت که در مسکو یا منطقه‌ای دیگر در روسیه برگزار می‌شود، دعوت کرده‌ایم.
وزیر خارجه روسیه همچنین افزود، فرمت بعدی آستانه درباره سوریه چند هفته دیگر انجام می‌شود. آستانه سه جانبه با حضور ناظرانی از کشورهای عرب در نورسلطان برگزار می‌شود.
این دیپلمات ارشد روسیه در ادامه صحبت‌هایش با خبرنگاران گفت: مسکو تلاش‌های واشنگتن را برای تضعیف همکاری بین دهلی‌نو و روسیه درباره سیستم‌های دفاع موشکی اس-۴۰۰ می‌داند. معامله اس-۴۰۰های روسی بین مسکو و هند یک اهمیت عملگرا و بزرگ برای ظرفیت‌های دفاعی هند محسوب می‌شود.
وی ادامه داد: همه چیز بر طبق برنامه پیش می‌رود. این توافق ها تحقق می‌یابند. ما شاهد اقداماتی از سوی آمریکا برای تضعیف چنین همکاری‌هایی بین هند و مسکو و فشار بر هند برای خرید تسلیحات از آمریکا و پیروی از ایده‌های ایالات متحده درباره این مساله هستیم که چطور این منطقه باید متحول شود و توسعه یابد.
لاوروف همچنین افزود، هند به وضوح توضیح داده که به عنوان یک کشور با حاکمیت مستقل، خودش تصمیم می‌گیرد که از چه کسی سلاح بخرد و کدام شریک را انتخاب کند.
 
  https://ccsi.ir//vdcepn8w.jh8evi9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه