پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ , 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۳ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۵۱
کد مطلب : 24569
پاشینیان: امضای سندی در زمینه خطوط مرزی با آذربایجان در شرایط فعلی بعید است
نخست وزیر ارمنستان امضای سندی در تقویت نتایج تعیین خطوط مرزی با جمهوری آذربایجان در شرایط فعلی را بعید دانست.
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی»، "نیکول پاشینیان" نخست وزیر ارمنستان نقش روسیه در تأمین امنیت این کشور و همچنین سهم نیروهای حافظ صلح روسی در تثبیت اوضاع و برقراری صلح در منطقه قره باغ کوهستانی را بسیار مهم ارزیابی کرد.  
پاشینیان در کنفرانس مطبوعاتی در ایروان در این باره گفت: «روسیه شریک راهبردی ارمنستان است و این مشارکت برای ما بسیار ارزشمند است و در اینجا می‌خواهم از نقش بسیار مهم روسیه در تأمیت امنیت ارمنستان و اقدامات نیروهای حافظ صلح روسی در منطقه قره باغ قدردانی کنم.»  
وی همچنین به تلاش‌های فعال طرف روسی در خصوص تعیین خطوط مرزی ارمنستان و جمهوری آذربایجان اشاره کرده و یادآور شد که شخص رئیس جمهور ولادیمیر پوتین، وزارت امور خارجه و وزارت دفاع روسیه در این زمینه تلاش‌های زیادی را انجام می‌دهند.
نخست وزیر ارمنستان همچنین اعلام کرد که به وزیر دفاع این کشور دستور داده تا از کانال‌ ارتباط عملیاتی با وزارت دفاع جمهوری آذربایجان که به پیشنهاد اتحادیه اروپا ایجاد شده، فعالانه استفاده کند.
نخست وزیر ارمنستان امضای سندی در تقویت نتایج تعیین خطوط مرزی با جمهوری آذربایجان در شرایط فعلی را بعید دانست و یادآور شد، در حال حاضر فقط می‌توان از سند بالقوه‌ای درباره ایجاد کمیسیون مشترکی در این زمینه و آغاز روند این اقدام صحبت کرد.  
روز سه‌شنبه دفتر مطبوعاتی کرملین اعلام کرد که "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه، "الهام علی‌اف" رئیس جمهوری آذربایجان و "نیکول پاشینیان" نخست وزیر ارمنستان موافقت کرده‌اند که مذاکرات سه‌جانبه‌ای را در بندر سوچی (در جنوب روسیه) در تاریخ 26 نوامبر (5 آذر ماه) انجام دهند. این نشست سه‌ جانبه به ابتکار عمل رئیس جمهوری روسیه و به مناسبت گرامیداشت سالگرد امضای توافقنامه مربوط به توقف درگیری‌های نظامی در منطقه قره باغ کوهستانی در تاریخ نهم ماه نوامبر سال 2020 برگزار می‌شود.
پیش از این در بروکسل نیز اعلام شده بود که رئیس جمهوری آذربایجان و نخست وزیر ارمنستان در جریان مذاکرات تلفنی خود با شارل میشل، رئیس شورای اروپا توافق کرده‌اند تا خط ارتباط مستقیمی بین دو کشور در سطح وزرای دفاع برقرار شود تا از وقوع دوباره حوادث نظامی پیرامون منطقه قره باغ کوهستانی جلوگیری شده و مکانیزمی برای هماهنگی اقدامات طرفین بوجود آید. علاوه بر این، علی‌اف و پاشینیان با شرکت در نشست سران آتی کشورهای عضو اتحادیه اروپا و شرکای شرقی در تاریخ 15 ماه دسامبر سال جاری میلادی (24 آذر ماه) به منظور بررسی وضعیت کنونی در منطقه قفقاز جنوبی و را‌ه‌های فایق آمدن بر وخامت اوضاع در خطوط مرزی دو کشور موافقت کردند.
 
  https://ccsi.ir//vdcf1td0.w6djvagiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه