پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ , 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۳۷
کد مطلب : 24512
آکار: ارمنستان دست دوستی اردوغان و علی اف را رد نکند
وزیر دفاع ترکیه با بیان اینکه اردوغان و علی اف دست صلح به سوی ارمنستان دراز کرده اند، گفت: از ارمنستان می خواهیم که این فرصت را از دست ندهد.
به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، خلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه که به مناسبت روز پیروزی جمهوری آذربایجان در باکو به سر می برد، امروز سه شنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به جنگ 44 روزه که در آن جمهوری آذربایجان پیروز میدان شد، اظهار داشت: امروز نیز مجادله ای دیگر آغاز شده که عبارتست از جنگ اقتصادی. اهالی مناطق آزاد شده باید به خانه های خود بازگردند و بازگشت در آرامش، صلح و امنیت، یک مجادله است. ما در کنار برادران آذربایجانی مان برای برطرف کردن تهدیداتی همچون مین های کار گذاشته شده و بمبهای دست ساز به طور شبانه روزی مشغول به فعالیت هستیم.
وی همچنین در خصوص فعالیت مشترک نیروهای روس و ترک در مرکز اتاق عملیات مشترک قره باغ اظهار داشت: حدود و ماموریتهای مرکز مشترک مشخص است. درباره مسائل مختلف با برادرم ذاکر حسن اف(وزیر دفاع جمهوری آذربایجان) مشورت کرده و اقدامات را دنبال می کنیم. هدفمان در این مرکز، حفظ آتش بس و ایجاد ثبات در منطقه است.
وزیر دفاع ترکیه با بیان اینکه در آنجا فقط ترکیه و روسیه نیستند بلکه آذربایجان نیز حضور دارد، اظهار داشت: نتیجه این تلاش ها این است که آتش بس به صورت قابل توجهی ادامه دارد، اخلال در آن به طور جدی کاهش یافته و گام های مهمی برای استقرار برداشته می شود.
آکار با بیان اینکه اردوغان و علی اف دست صلح به سوی ارمنستان دراز کرده اند، اظهار داشت: از ارمنستان می خواهیم که این فرصت را از دست ندهد. در اینجا انتظار داریم که با گفتگوی همه جانبه آذربایجان، ارمنستان، ترکیه، گرجستان، روسیه و ایران محیطی از ثبات شکل بگیرد. نگاهی به کشورهایی که درگیر جنگ هستند بیندازید، مناطق زیادی درگیر هستند که در وضعیت سختی به سر می برند. گفتگو و مذاکره برای رسیدن به راه حل سیاسی بسیار مطمئن تر است که کشورها را به سوی رفاه حرکت داده است. ارمنستان به عنوان یک عنصر کلیدی باید این موضوع را متوجه شود.
وزیر دفاع ترکیه زنگزور را نیز مسئله آذربایجان دانست و گفت: ارتباط زنگزور به کسی آسیب نمی رساند. اقدامی که باید انجام بگیرد این است که دو منطقه(نخجوان-آذربایجان) را هم متصل کند. باید این موضوع را مورد حمایت قرار داد و نباید مانع آن شد. این اتصال باعث رفاه منطقه شده و همه کشورهای اطراف را منتفع می کند.
با اینکه در بیانیه آتش بس سه جانبه روسیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان از کریدور زنگزور صحبتی به میان نیامده و تنها بر اتصال خطوط ارتباطی بین نخجوان و جمهوری آذربایجان تاکید شده، اما مقامات ترکیه و جمهوری آذربایجان ادعا می کنند که کریدور زنگزور باید شکل گرفته و اگر ارمنستان با آن مخالفت کند، با زور آن را خواهند ساخت.
 
  https://ccsi.ir//vdcdxk0x.yt0of6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه