کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

در واکشن به اعتراضات؛

کمیسیون انتخابات قرقیزستان نتیجه رقابت های پارلمانی را باطل کرد

15 مهر 1399 ساعت 13:04


کمیسیون مرکزی انتخابات قرقیزستان لحظاتی قبل از ابطال نتیجه انتخابات پارلمانی این کشور خبر داد.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، کمیسیون مرکزی انتخابات قرقیزستان در واکنش به اعتراضاتی که در خصوص انتخابات پارلمانی مطرح شده، نتیجه این رقابت ها را باطل اعلام کرد. 
 ناآرامی‌ها در بیشکک در اعتراض به نتایج انتخابات پارلمانی قرقیزستان که روز یکشنبه برگزار شد؛ همچنان ادامه دارد و تازه‌ترین خبرها حاکی از تسخیر ساختمان پارلمان به دست معترضین است.
در واقع، مردم معترض وارد منطقه‌ای شده‌اند که ساختمان‌های دولتی دیگر نظیر مقر ریاست‌جمهوری را نیز در خود جای داده است.
این اقدام بعد از شکستن دروازه ورودی با استفاده از کامیون اتفاق افتاد حال آنکه مقامات رسمی و امنیتی، پیش از رسیدن سیل معترضین، محل را ترک کرده بودند.
همچنین گفته می‌شود که مردم با یورش به مقر کمیته امنیت ملی، «آلماس‌بیگ آتامبایف» رئیس‌جمهور سابق را که به اتهام فساد به حبس طولانی‌مدت محکوم شده است؛ از زندان آزاد کردند.
تاکنون ۵۹۰ نفر در این اعتراض‌ها مجروح و یک نفر نیز کشته شده است.
به گزارش مهر، یورش به کاخ ریاست جمهوری و پارلمان قرقیزستان در ادامه تظاهرات روز دوشنبه در پایتخت و سایر شهرهای این کشور صورت گرفت. فعالان اپوزیسیون قرقیزستان ادعا می‌کنند که آراء انتخابات پارلمانی روز یکشنبه «به سرقت رفته است» و دولت را به خرید آرا و ارعاب متهم می‌کنند.
پیش از این، حزب «بیریمدیک» (اتحاد) قرقیزستان که در انتخابات روز یکشنبه اکثریت آرا (۲۴.۹ درصد) را به دست آورد، اعلام کرد که در صورت دریافت چراغ سبز دولت، برای شرکت در انتخابات جدید پارلمانی آماده است.
تنها ۴ حزب از ۱۶ حزب فعال در قرقیزستان- که سه تای آنها از احزاب طرفدار دولت هستند- توانستند با عبور از آستانه ۷ درصدی به انتخابات پارلمانی راه یابند. ۱۲ حزب باقیمانده که از شرکت در انتخابات پارلمانی بازمانده‌اند، نتایج این انتخابات را رد کرده و از مردم خواستند تا در اعتراض به نتایج، به خیابان‌ها بیایند.
 
 


کد مطلب: 23403

آدرس مطلب :
https://www.ccsi.ir/fa/news/23403/کمیسیون-انتخابات-قرقیزستان-نتیجه-رقابت-های-پارلمانی-باطل

قفقاز
  https://www.ccsi.ir