پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ , 18 Apr 2024
تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۵۴
کد مطلب : 23376
انتخابات پارلمانی قرقیزستان کلید خورد
انتخابات پارلمانی امروز (یکشنبه) قرقیزستان را می‌توان آزمونی برای سرمایه سیاسی و توانایی رئیس جمهوری این کشور در تشکیل ائتلاف‌های جدید در بحبوحه بدترین بحران اقتصادی در دو دهه گذشته دانست.
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، به نظر می‌رسد که حامیان سورونبای جینبکف، رئیس جمهوری قرقیزستان تعداد چشمگیری کرسی در پارلمان به دست بیاورند اما ائتلاف کنونی طرفدار ریاست جمهوری به دلیل تفرقه‌های داخلی سیاسی و نارضایتی گسترده رای دهندگان با مشکلاتی روبروست.
کارزار انتخاباتی با اتهام خرید رای روبروست و در نظرسنجی اوت از سوی "موسسه جمهوری خواهی بین‌المللی" مورد حمایت آمریکا، مشخص شد که ۱۵ درصد از شرکت کنندگان حامی ایده رای دادن علیه تمامی احزاب سیاسی هستند.
nر مجموع ۱۶ حزب سیاسی برای ۱۲۰ کرسی در پارلمان تک مجلسی قرقیزستان رقابت می‌کنند. اگر هیچیک از آنها نتوانند آرای مناسب را کسب کنند، رای گیری مجدد برگزار می‌شود.
این کشور ۶.۵ میلیون نفری تاریخچه‌ای از ناآرامی سیاسی دارد؛ در ۱۵ سال گذشته، دو رئیس جمهوری با انقلاب سرنگون شده و سومین رئیس جمهور هم با دستور جانشینش به زندان افتاده است.
ناآرامی‌های بیشتر می‌تواند به یک نگرانی برای متحد نزدیک قرقیزستان یعنی روسیه بدل شود. مسکو یک پایگاه نیروی هوایی در این کشور دارد و در عین حال درگیری بحران‌های گسترده در بلاروس و ارمنستان و همچنین ادعای مطرح شده درباره دست داشتن در مسمومیت الکسی ناوالنی، منتقد کرملین است.
حزب سوسیال دموکراتیک که در انتخابات ۲۰۱۵ بر پارلمان تسلط داشت و هسته اصلی ائتلاف طرفدار ریاست جمهوری است، پس از درگیری بین جینبکف و آلمازبک آتمبایف،‌ رئیس جمهوری سابق دچار تفرقه شده است.
یک عضو اصلی دیگر ائتلاف " Respublika - Ata Zhurt" که با حزب سوسیالی دموکراتیک بیش از نیمی از کرسی‌ها را در انتخابات قبلی کسب کرد، نیز دچار تفرقه شده است. برخی از نمایندگان آن به دنبال پیروزی مجدد با بلیط یک حزب دیگر هستند.
برخی از نزدیکترین متحدان رئیس جمهوری از جمله برادر وی حالا زیر لوای حزب "اتحاد" برای انتخابات پارلمانی قرقیزستان کاندید شده‌اند. اما رهبر این حزب با انتقادهایی بابت اظهاراتش در ماه گذشته میلادی روبرو شد چون خواستار ادغام بیشتر با روسیه شده بود.
کمتر از یک هفته پیش از انتخابات، رئیس جمهوری قرقیزستان برای دیدار با ولادیمیر پوتین،‌ رئیس جمهوری روسیه به این کشور سفر کرد و پوتین به وی درباره حمایت مسکو اطمینان داد.
احتمالا نتایج این انتخابات یکشنبه شب یا روز دوشنبه اعلام می‌شود اما به دلیل ماهیت دو دستگی احزاب، احتمالا نتایج چند روز تا چند هفته پیش از تشکیل دولت جدید اعلام می‌شود
 
  https://ccsi.ir//vdcaienu.49ne015kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه