پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ , 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۰ ساعت ۱۳:۰۲
کد مطلب : 9
ناتو و مشارکت شرق

افتتاح دفتر ناتو در تفلیس

افتتاح دفتر ناتو در تفلیس در راستای کمک به گرجستان برای اجرای اصلاحات فنی مورد نیاز جهت عضویت این کشور در پیمان ناتو می باشد و هیچ گونه تضمین امنیتی برای گرجستان به همراه ندارد. مهمترین مانع عضویت گرجستان در ناتو اختلافات موجود بین این کشور و روسیه می باشد. آلمان و برخي اعضاء ديگر ناتو معتقدند عضویت در ناتو روندي است که بر اساس آن کشور‌های نامزدِ عضویت باید اصلاحات جدی سیاسی و اقتصادی را به انجام برسانند، مشكلات داخلی و مرزی خود را رفع نمایند و قادر به مشاركت در تأمين امنیت کشور‌های عضو باشد، اما در شرايط حاضر گرجستان فاقد اين شرايط است. فرانسه و آلمان قبلا در ماه آوریل ۲۰۰۸ مخالفت خود را در خصوص عضويت گرجستان در ناتو ابراز داشتند. با توجه به بحران اقتصادی که اروپا با آن روبرو است، گسترش روابط روسیه با دو کشور فرانسه و آلمان در سالهای اخیر، مسائل فراوان و حل نشده بین گرجستان و روسیه دستیابی به اجماع نظر در خصوص عضویت گرجستان در ناتو در آینده نزدیک بعید به نظر می رسد. از این رو می توان گفت که دفتر ناتو در تفلیس با اهداف بلند مدت تأسیس شده است و نوعی حمایت با حداقل هزینه از گرجستان و دولت غرب گرای ساکاشویلی در مقابل روسیه و نیز احزاب روس گرای این کشور می باشد.
افتتاح دفتر ناتو در تفلیس

آندرس فوگ راسموسن دبیر کل پیمان آتلانتیک شمالی طی سفر خود به گرجستان روز جمعه ۹ مهر دفتر ناتو در تفلیس را افتتاح کرد. وی قبل از مراسم افتتاح این دفتر، کشته شدن چهار نظامی گرجی در روز پنجشنبه ۸ مهر در افغانستان را به مردم گرجستان تسلیت گفت. به گفته راسموسن دفتر ناتو بعنوان مرکز کلیدی ارتباط میان ناتو و گرجستان خواهد بود و طرف گرجی می تواند از ظرفیتهای کارشناسی این مرکز استفاده کند. در دفتر ناتو بالغ بر ۱۰ نفر مشغول به کار خواهند شد که دارای امتیازات نمایندگی دیپلماتیک

خواهند بود. ازبیگنف ریباچکی دیپلمات لهستانی ریاست دفتر را بر عهده خواهد داشت. لازم به ذکر است که دفتر ناتو در تفلیس در ساختمان سابق سفارت آمریکا در خیابان آتونلی گشایش یافت. گیورگی بارامیدزه معاون نخست وزیر و وزیر امور همگرایی اروپا و آتلانتیک گرجستان در این مراسم گفت:«دفتر نمایندگی ناتو برای ما حائز اهمیت است، و من فکر می کنم که گشایش این ارگان در گرجستان موجب تسریع در روند عضویت گرجستان در ناتو خواهد شد». گفتنی است که راسموسن به دعوت داوید باکرادزه رئیس پارلمان گرجستان به این کشور سفر کرده است. این اولین سفر رسمی راسموسن به گرجستان در مقام دبیر کل ناتو است. 

خبرهای تکمیلی:
*راسموسن: امروز دیگر بحث در این باره نیست که آیا گرجستان عضو ناتو خواهد شد یا نه، بلکه سؤال این است که چه موقع این امر عملی خواهد شد.
*داوید باکرادزه
رئیس پارلمان گرجستان پس از ملاقات خصوصی با راسموسن گفت: "ناتو علاقه مند است روابط خود را با روسیه بهبود بخشد، ولی دبیر کل موضع خود را بسیار صریح اعلام کرد که بهبود این روابط به حساب منافع گرجستان تحقق نخواهد یافت".
*به گفته باکرادزه مسائل فنی و روابط گرجستان-روسیه دو مساله مهم بر سر راه عضویت گرجستان در ناتو است.
* جان باس سفير آمريکا در گرجستان: آمريکا از انجام اصلاحات در گرجستان حمايت مي کند و در آينده نيز اين حمايت ادامه خواهد داشت. در سال‌هاي اخير براي توسعه دانشگاهي در گرجستان اقدامات مهمي صورت گرفته و کمک‌هاي آمريکا در اين بخش به گرجستان ادامه خواهد داشت.
*راسموسن در مصاحبه مطبوعاتی با ساکاشویلی در تفلیس: اعتقاد دارم که آینده روسیه در روابط خوب با ناتو و اتحادیه اروپا است. وی همچنین از روسیه خواست به توافق نامه شش بندی بین روسیه و گرجستان عمل کند.
*ایراکلی آلاسانیا، رهبر حزب «گرجستان ما، دموکراتهای آزاد» سفر راسموسن به گرجستان و فعالیت کمیسیون گرجستان-ناتو را تضمین کننده امنیت گرجستان ندانست. وی خواستار استقرار ناظران اروپایی در مناطق مورد مناقشه و آغاز عادی سازی روابط با روسیه همزمان با همکاری فعالانه با
اتحادیه اروپایی شد.
*هیئت پارلمانی اروپا روز شنبه ۱۰ مهر برای انجام یک سفر سه روزه وارد گرجستان شد. میخائیل کامینسکی، رئیس فراکسیون محافظه کاران پارلمان اروپا با میخائیل ساکاشویلی رئیس جمهور و داوید باکرادزه رئیس پارلمان این کشور ملاقات کرد. بررسی مسایل مربوط به روند پیوستن گرجستان به سازمانهای اتلانتیک اروپایی از اهداف این سفر اعلام شده است.
*کارشناسان ناتو به منظور بررسی روند اصلاحات مورد نیاز برای عضویت گرجستان در ناتو ۲۰ مهر وارد این کشور شدند. به گفته بارامیدزه، وزیر همگرایی اروپایی و آتلانتیکی گرجستان، قرار است نتایج این بررسی در نشست آتی ناتو در لیسبون اعلام شود. این دومین سفر کارشناسان ناتو به این گرجستان است.
*آلکساندر ورشبوی، مشاور امنیت بین الملل وزیر دفاع آمریکا ۱۵ مهر پس از اجلاس منشور راهبردی همکاریهای گرجستان و آمریکا که در آن نتایج سال مورد بررسی قرار می گیرد، در جمع خبرنگاران گرجستانی گفت: «گرجستان حق داشتن سیستم دفاعی متضمن امنیت خود را دارد». وی افزود: «ما از اصلاحات جاری در سیستم تدافعی گرجستان قاطعانه حمایت می کنیم».

https://ccsi.ir//vdcgar9ypak9.4r.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه