کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دیدگاه رسانه های روسیه نسبت به سفر رئیس جمهور کشورمان به روسیه

21 دی 1400 ساعت 14:52


به گزارش بنیاد مطالعات قفقاز سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور کشورمان برای سفر رسمی به مسکو آماده می‌شود. این سفر مورد بررسی رسانه های مختلف روسیه قرار گرفته است. در ادامه به برخی از این گزاراشات به طور مختصر اشاره می شود.
پایگاه خبری آکسنت روسیه: هدف اصلی این سفر امضاء قرارداد مشارکت راهبردی ایران و روسیه تا سال 2041 می‌باشد. این قرارداد باید جایگزین سند قبلی شود که در سال 2001 امضا شد و هر 5 سال یکبار به طور خودکار تمدید می‌شود. سال گذشته، تهران بر لزوم به روزرسانی کامل متن تاکید داشت.
ایران با در اختیار گرفتن تسلیحات جدید، امکان ترسیم مجدد کل نقشه نظامی-سیاسی خاورمیانه‌ای خود را فراهم خواهد نمود. ایران هزینه قراردادهای دفاعی را چگونه پرداخت خواهد کرد؟ ایران می‌تواند قراردادهای هیدروکربنی جدید را به ویژه توسعه مشترک میدان گازی چالوس که اخیرا در دریای خزر کشف شده، برای شرکت‌های دولتی روسیه تضمین کند. اما علاوه بر روسیه، چین و حتی جمهوری آذربایجان هم اکنون به رقابت برای گاز ایران پیوسته‌اند. اگرچه آنها برگ برنده‌های مسکو، یعنی قراردادهای نظامی را ندارند.
اولویت‌های اصلی ایران که تحت تحریم‌های غرب قرار دارد؛ دریافت تسلیحات از جمله جنگنده‌های چند منظوره سوخو 35، سامانه موشکی ضد هوایی اس 400 می‌باشد و امیدوار است هواپیماهای نظامی میگ 29 و بمب افکن‌های سوخو 24 را مدرن‌سازی نماید.
 نویسنده:آنتون چابلین

 پایگاه خبری سوابوداپرس: اولین سفر رئیس‌جمهور ایران به روسیه به احتمال زیاد می‌تواند به یک بحران حاد جهانی تبدیل شود که در دهه‌های اخیر مشابه آن نبوده است. سفر رئیس‌جمهور ایران بطور مرسوم توسط وزارت امور خارجه ایران گزارش نشد؛ بلکه توسط سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در سفر به مسکو در اکتبر سال گذشته میلادی رسانه‌ای شد و به نظر می‌رسد بدنبال تدارک سفر رئیس‌جمهور به مسکو بوده باشد. مذاکرات سه ماه پیش رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران می‌تواند موضوع اصلی گفتگوی روسای جمهور ایران و روسیه باشد که دریافت پیشرفته‌ترین سلاح‌های روسی خواهد بود. احتمالا قبلا وعده فروش چنین تسلیحاتی توسط مسکو به تهران داده شده است. با این حال، ممکن است مسکو حداقل بخشی از پول هنگفت این معامله را از طریق تحویل نفت دریافت کند.
در لیست سلاح‌هایی که تهران به آنها نیاز دارد، سیستم‌هایی با جهت‌گیری دفاعی قرار دارد. پس چرا نگرانی آشکاری در میان دشمنان ایران وجود دارد، اگر آنها فقط از خود در برابر هر حمله‌ای دفاع می کنند؟ مشکل برنامه هسته‌ای ایران این است که در حال حاضر هیچ مکانیسم دیپلماتیکی برای متوقف کردن آن وجود ندارد. به نظر می‌رسد که کسی واقعا به موفقیت نشست‌های طولانی مدت وین باور ندارد. تحت پوشش نشست‌های مذکور، طرف‌های متخاصم شروع به ساختن تشکل‌های جنگی خود قبل از نبرد سرنوشت‌ساز و تقریبا اجتناب‌ناپذیر می‌کنند.
اسرائیل پنهان نمی‌کند که از مدت‌ها قبل آماده چنین عملیاتی حتی بدون مشارکت آمریکا‌ می‌باشد. ایران نیز در اواخر آذرماه گذشته، رزمایش پنج روزه «پیامبر اعظم» در سواحل خلیج فارس انجام داد که زیرساخت‌های هسته‌ای اسرائیل در برد موشکی مدل‌سازی شده بود. همچنین ماهواره سیمرغ به مدار تعیین شده نرسید. بنا بر گزارش سایت اطلاعاتی و تحلیلی اسرائیلی «دیتیلز»، در واقع وظیفه قرار دادن این ماهواره در فضا بر عهده سازمان‌دهندگان این آزمایش‌ها گذاشته نشده است و توسط یک موشک بالستیک دوربرد با سه کلاهک قابل تفکیک در ایران پرتاب شد. در این مورد، منطقی است که فرض کنیم حداقل یکی از آنها می‌تواند به طور کامل به کلاهک هسته‌ای مجهز شود.
نویسنده: سرگئی ایشنکو
 
پایگاه خبری تی آر تی روسیه: مذاکرات وین برای احیای توافق هسته‌ای می‌تواند منجر به لغو بخشی از تحریم‌های آمریکا علیه اقتصاد ایران شود. در حالی که دیپلمات‌های جمهوری اسلامی با درک آشفته‌شان از تاکتیک‌های امتیازدهی، برای تضمین حفظ توافق با آمریکایی‌ها چانه‌زنی می‌کنند، صبر واشنگتن تمام شده است. در این شرایط تهران چاره‌ای جز جستجوی فرصت‌های مالی جدید ندارد.
در عین حال، این فرض وجود دارد که ایرانی‌ها ممکن است درخواست دستیابی به سامانه‌های پدافند هوایی اس-400 روسیه را داشته باشند. با این وجود، با توجه به این واقعیت که توافقاتی بین روسیه و اسرائیل برای محدود کردن فروش تسلیحات پیشرفته به کشورهای غیرقابل اعتماد وجود دارد، ممکن است تهران از این درخواست خودداری کند. این مسئله خود احتمالا آزمونی برای میزان اعتماد بین روسیه و ایران است.
کارشناسان تردید دارند که ایران بتواند به طور کامل هزینه تمام قراردادهای دفاعی را به روسیه بپردازد. در این راستا، به نظر می رسد جمهوری اسلامی آمادگی مبادله منابع نفتی در ازای محصولات نظامی بازار روسیه را دارد.  با توجه به کشف میدان گازی چالوس در بخش ایرانی دریای خزر، تهران می‌تواند توسعه و انتقال گاز از چالوس را به مجامع تجاری چین و روسیه واگذار کند و در ازای آن، درخواست حمایت‌های نظامی-سیاسی از مقامات این کشورها را نماید.  
بنا بر اظهار روسلان پوخوف، مدیر مرکز تحلیل استراتژی ها و فناوری‌ها، ایران تحت تحریم است و تهران مشکلات اقتصادی بزرگی دارد. البته ایرانی‌ها برای تخفیف سلاح از ما درخواست خواهند کرد. اما مسکو فقط می‌تواند وام بدهد. اگر روسیه به ونزوئلا، اردن و بلاروس وام می‌دهد چرا به ایران ندهد.
 
پایگاه خبری ام کا روسیه: ایگور کوروتچنکو سردبیر مجله دفاع ملی روسیه و کارشناس مشهور سیاسی: "امیدواریم نگرانی‌های امنیتی روسیه شنیده شود و ایالات متحده به عنوان «نیروی پیشرو و هدایت کننده ناتو» به همه پیشنهادات روسیه پاسخ مثبت بدهد. به نظر می‌رسد مسکو یک اقدام پشتیبان دارد. پوتین در گفتگوی تلفنی سال نو میلادی با بایدن تا حدی به این موضوع اشاره کرد. وی به همتای آمریکایی خود گفت که اگر اتفاقی بیفتد، روسیه همانگونه رفتار خواهد کرد که ایالات متحده در زمینه تامین امنیت خود رفتار خواهد کرد.
سفر رئیس‌جمهور ایران به مسکو، یک دیدار بسیار مهم و همراه با توافقات نظامی است که اگر آمریکا با روسیه به توافق نرسد، روسیه با ایران به توافق خواهد رسید. ایران از دیرباز به سامانه‌های موشکی ضدهوایی اس-400 و سامانه‌های موشکی اسکندر علاقه‌مند بوده است. روسیه تاکنون با توجه به درخواست های آمریکا و اسرائیل به عنوان نزدیک‌ترین متحد خاورمیانه‌ای خود، از فروش آنها خودداری کرده است. اما همه چیز می‌تواند تغییر کند. اگر تهران چنین تجهیزاتی را دریافت کند، جایگاه این کشور در خاورمیانه به طور جدی تقویت می‌شود. احتمالا «عامل ایرانی» می‌تواند مورد توجه شرکای روسیه در مذاکرات ژنو و بروکسل باشد.
نویسنده: ایگور کوروتچنکو

پایگاه خبری نیوز سیوودنیا راسیا: ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ایران در حال آماده‌شدن برای سفر رسمی به مسکو برای امضای توافقنامه همکاری استراتژیک برای 20 سال آینده است. رئیسی ممکن است با بزرگترین قرارداد تسلیحاتی تاریخ ایران به ارزش 10 میلیارد دلار مسکو را ترک کند. رئیسی پس از پیروزی در انتخابات تقریبا بدون رقیب به قدرت رسید. وی نماینده محافل به شدت محافظه‌کار ایرانی است که در موضع تشدید تقابل با آمریکا و دیگر کشورهای غربی قرار دارد. رئیسی از ارزش‌های مذهبی سنتی و سیاست استقلال اقتصادی ایران تحت تحریم‌های غرب حمایت می‌کند. چین در حال آماده‌سازی برای سرمایه‌گذاری معادل 400 تا 450 میلیارد دلار در اقتصاد ایران است، البته این سرمایه‌گذاری‌ها در بازه زمانی 25 ساله انجام می‌شود. اما در خصوص روسیه، رئیسی در حال آماده شدن برای امضای قرارداد نظامی-سیاسی است.
 


کد مطلب: 24702

آدرس مطلب :
https://www.ccsi.ir/fa/article/24702/دیدگاه-رسانه-های-روسیه-نسبت-سفر-رئیس-جمهور-کشورمان

قفقاز
  https://www.ccsi.ir