جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ , 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :شنبه ۱۸ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۲۳
کد مطلب : 24674
کنترل فرودگاه آلماتی در دست حافظین صلح روسیه
وزارت دفاع روسیه اعلام کرد، نیروهای حافظ صلح این کشور کنترل فرودگاه آلماآتی را در دست گرفته و همچنین تأمین امنیت کنسولگری روسیه و دیگر تأسیسات مهم این شهر بر عهده آنها گذاشته شده است.
به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، "ایگور کوناشینکوف" سخنگوی رسمی وزارت دفاع روسیه امروز جمعه اعلام کرد که نیروهای حافظ صلح این کشور به همراه ارگان‌های انتظامی قزاقستان، کنترل فرودگاه بین المللی آلماآتی را در دست گرفتند.
این مقام نظامی افزود: «در حال حاضر تأمین امنیت کنسولگری روسیه و دیگر تأسیسات مهم این شهر نیز بر عهده نیروهای حافظ صلح روسی قرار دارد.»
دقایقی پیش، دفتر مطبوعاتی دولت ارمنستان نیز اعلام کرد که "نیکول پاشینیان" نخست وزیر این کشور که در سال 2022 ریاست سازمان پیمان امنیت جمعی را برعهده دارد، طی مذاکراتی تلفنی با "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه، روند اوضاع کنونی در جمهوری قزاقستان را مورد بررسی قرار داد. هنوز جزییات بیشتری از این گفت‌وگوها منتشر نشده است.  
توضیح سازمان پیمان امنیت جمعی درباره مأموریت حفاظت از صلح در قزاقستان
"استانیسلاو زاس" دبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعی امروز در نامه‌هایی خطاب به دبیران کل سازمان ملل متحد، سازمان امنیت و همکاری اروپا و سازمان همکاری شانگهای، در خصوص مأموریت نیروهای حافظ صلح این سازمان در جمهوری قزاقستان توضیحاتی داده است.
بر اساس اطلاعات منتشره از سوی دفتر مطبوعاتی سازمان پیمان امنیت جمعی، در این نامه‌ها یادآوری شده که شورای امنیت جمعی این سازمان به درخواست رسمی "قاسم ژومارت توکایف" رئیس جمهوری قزاقستان که امنیت ملی این کشور را در معرض تهدید جدی دانسته و بر اساس بند دوم و چهارم پیمان امنیت جمعی، تصمیم به اعزام نیرو و امکانات نیروهای حافظ صلح به قزاقستان و آغاز عملیات حفاظت از صلح با هدف کمک به تثبیت اوضاع در این کشور گرفته است.
در ترکیب نیروهای حافظ صلح سازمان پیمان امنیت جمعی که فعلاً شامل 2 هزار و 500 نیرو است، نظامیان کشورهای عضو این سازمان: روسیه، بلاروس، ارمنستان، تاجیکستان و قرقیزستان حضور خواهند داشت.
وی پیش از این وظایف نیروهای حافظ سازمان پیمان امنیت جمعی در قزاقستان را برشمرده و یادآور شده بود که آنها در سرکوب اعتراضات خیابانی مشارکت نخواهند داشت، البته در صورت در معرض حمله قرار گرفتن، اجازه دارند تا از سلاح‌های خود استفاده کنند.
 
  https://ccsi.ir//vdcc0eqi.2bq0m8laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه