جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ , 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :شنبه ۶ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۴۹
کد مطلب : 24573
بیانیه مشترک پوتین-علی‌اف-پاشینیان در پایان نشست سه‌جانبه در سوچی
 در بیانیه مشترک پایانی دیدار پوتین، علی‌اف و پاشینیان اعلام شده که مسکو، باکو و ایروان درباره ایجاد کمیسیونی برای تعیین خطوط مرزی جمهوری آذربایجان و ارمنستان با کمک روسیه و بازگشایی کریدورهای حمل و نقل منطقه به توافق رسیدند.
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی»، در پایان مذاکرات سه‌جانبه "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه با "الهام علی‌اف" رئیس جمهوری آذربایجان و "نیکول پاشینیان" نخست وزیر ارمنستان در بندر سوچی (در جنوب روسیه) که حدود 3 ساعت بطول انجامید، شب گذشته (جمعه) بیانیه مشترکی از سوی طرفین منتشر شد.
در این بیانیه آمده است: «طرفین به توافق رسیدند که اقدامات مشخصی برای تقویت سطح ثبات و امنیت در مرزهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان انجام شود و کمیسیون دوجانبه‌ای به منظور تعیین خطوط مرزی بین دو کشور همسایه و همچنین از سر گیری فعالیت کریدور حمل و نقل در منطقه ایجاد شود و به درخواست طرفین، فدراسیون روسیه نیز رایزنی‌های لازم در این زمینه را در جهت تحقق هرچه سریع‌تر این امر انجام خواهد داد.»
نشست رهبران روسیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان به مناسبت سالگرد امضای توافقنامه صلح در خصوص توقف درگیری‌های نظامی در منطقه قره باغ کوهستانی در تاریخ نهم ماه نوامبر سال 2020 ، روز جمعه در بندر سوچی برگزار شد که حدود سه ساعت بطول انجامید. در جریان این مذاکرات طرفین روند اوضاع کنونی در منطقه قره باغ طی سال گذشته و راه‌های حل و فصل مشکلات به وجود آمده در مرزهای ملی جمهوری آذربایجان و ارمنستان را مورد بحث و بررسی قرار دادند.
ولادیمیر پوتین در پایان این نشست درباره نتیجه آن اعلام کرد که تا پایان همین سال جاری مکانیزمی برای مشخص کردن خطوط مرزی بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان بوجود خواهد آمد.
وی توضیح داد: «ما در خصوص برخی مسائل توافق کرده‌ایم که به عقیده من بسیار مهم و کلیدی هستند. مهمترین موضوع ایجاد مکانیزمی تا پایان سال برای مشخص کردن خطوط مرزی بین دو کشور است که طرف روسی هم به مقامات باکو و ایروان در این خصوص کمک‌های لازم را ارائه خواهد کرد و من امیدوارم که این روند هرچه زودتر آغاز شده و هیچ مشکلی در این زمینه پیش نیاید.»
به گفته پوتین، در جریان این مذاکرات این موفقیت حاصل تا مسائل انسانی مطرح شده و طرفین در خصوص بازگشایی کریدورهای حمل و نقل در منطقه، از جمله راه‌های آهن و ارتباطات جاده‌ای به توافق برسند که این مسئله برای توسعه اقتصادی هر دو کشور اهمیت بسیار زیادی دارد.
رئیس جمهوری روسیه همچنین یادآور شد که از نتیجه مذاکرات سه‌جانبه در سوچی رضایت دارد و این نشست سازنده بوده و امکان تجزیه و تحلیل عمیق اوضاع که در حال حاضر وخیم شده را فراهم کرد. وی از علی‌اف و پاشینیان قدردانی کرد که موافقت کردند تا به روسیه سفر کرده و در نشستی مشترک به بررسی مشکلات کنونی در منطقه قره باغ که در سایه تلاش‌های نیروهای حافظ صلح روسی ثبات پیدا کرده و بطور کلی در منطقه قفقاز جنوبی بپردازند.
 
  https://ccsi.ir//vdcaemnu.49ny015kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه