چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ , 17 Apr 2024
تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۲۵
کد مطلب : 24529
پوتین: غربی‌ها سعی دارند مسئولیت بحران پناهجویان را از دوش خود بردارند
رئیس جمهوری روسیه با تأکید بر آمادگی مسکو برای کمک به حل بحران پناهجویان ، یادآور شد که اتهامات وارده به روسیه تنها تلاشی برای سلب مسئولیت کشورهای غربی در قبال این مشکل است که خود عامل ایجاد آن هستند.
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه در مصاحبه با برنامه مستند «مسکو.کرملین. پوتین» که روز گذشته (یکشنبه) از شبکه اول تلویزیون این کشور پخش شد، اتهام‌زنی کشورهای غربی علیه روسیه که گویا در ایجاد بحران پناهجویان در مرزهای بلاروس با اتحادیه اروپا دست دارد، تنها تلاشی برای شانه خالی کردن از مسئولیت آنها در قبال این وضعیت است.
پوتین در سئوالی در این باره گفت: «مشکل کنونی مهاجرت به ما هیچ ارتباطی ندارد. من نمی‌دانم چرا برخی تلاش میکنند مسئولیت آن را به دوش روسیه بیاندازند. به نظر من این اتهامات تنها ناشی از تمایل تغییر شکل مسئله "از یک سر درد ساده به یک مشکل سلامتی" است. کشورهای غربی خود در ایجاد این بحران مقصر هستند. من به شما می‌گویم، چرا. به دلایل سیاسی، نظامی و اقتصادی بسیار، آنها خود شرایطی را بوجود آوردند که هزاران و صدها هزار نفر از خاورمیانه خارج شوند. و اکنون آنها به دنبال یافتن مقصرینی هستند تا مسئولیت خود در این وضعیت را سلب کنند.»
وی در عین حال تأکید کرد که روسیه در صورت لزوم حاضر است به حل و فصل وضعیت بوجود آمده برای مهاجرین در مرز بلاروس با کشورهای عضو اتحادیه اروپا کمک کند.  
رئیس جمهوری روسیه یادآور شد که از مشکل پناهجویان از طریق رسانه‌های گروهی اطلاع یافته و قبل از آن هرگز چنین مسئله‌ای را با "الکساندر لوکاشنکو" رئیس جمهوری بلاروس بررسی نکرده بود و تنها بعد از بروز این بحران، درباره این وضعیت با وی صحبت کرده، همانطور که با "آنگلا مرکل" کفیل صدراعظم آلمان نیز این مشکل را دو بار مورد بررسی قرار داده است.
لازم به ذکر است که "لیز تراس" وزیر امور خارجه انگلیس روز یکشنبه روسیه را مسئول بحران کنونی پناهجویان در مرز بلاروس و لهستان معرفی کرده و از مقامات مسکو خواست تا از نفوذ خود برای تأثیرگذاری بر اقدامات دولت بلاروس استفاده کنند.
روسیه بطور یکجانبه پروازهای هواپیماهای راهبردی را متوقف کرد
ولادیمیر پوتین در پاسخ به سئوال دیگری اعلام کرد که روسیه بطور یکجانبه پروازهای هواپیماهای راهبردی خود را متوقف کرده بود، ولی چنین انتظاری هم نداشت که شرکای آمریکایی دست به اقدام مشابهی بزنند.
وی در صحبت در خصوص پرواز هواپیماهای راهبردی توضیح داد: «چنین پروازهایی قبلاً وجود نداشت و در سال‌های دهه 90 تا اواسط سا‌ل‌های 2000 ما به دلایل اقتصادی اصلاً به چه کاری مبادرت نمی‌کردیم و حتی نفت سفید مورد نیاز این هواپیماهای راهبردی در اختیار نبود. ما در آن زمان بطور یکجانبه این نوع پروازها را متوقف کردیم، ولی شرکای آمریکایی ما به این کار ادامه دادند. ما حدود 5 سال منتظر ماندیم و سپس توانستیم پرواز هواپیماهای راهبردی را از سر بگیریم. بنابراین تعجبی ندارد، ما چند سالی است که این پروازها را از سر گرفته‌ایم.»
رئیس جمهوری روسیه یادآور شد که ایالات متحده و متحدانش در ناتو اکنون در جریان مانورهای از قبل برنامه ریزی نشده خود در منطقه دریای سیاه از هواپیماهای راهبردی نیز استفاده می‌کنند و این مسئله چالش بسیار جدی برای روسیه محسوب می‌شود. به گفته وی، این وضعیت تا حدودی توضیح دهنده این واقعیت است که هواپیماهای راهبردی روسیه کجا و چگونه پرواز می‌کنند.
پوتین ادامه داد: «برای اینکه  کشورهای غربی هرچند در مانورهای خود از هواپیماهای راهبردی قدیمی استفاده می‌کنند، ولی اینها هواپیماهایی هستند که قابلیت حمل انواع سلاح‌های راهبردی را دارند و این چالش جدی برای روسیه است.»
وی افزود، البته هواپیماهای راهبردی روسی در مانورهای مشترک با نیروهای مسلح بلاروس مشارکت داشتند، ولی تفاوت اینجاست که شرکای غربی بطور مرتب و حتی به صورت برنامه ریزی نشده، چنین مانورهایی را، آنهم در نزدیکی مرزهای ملی روسیه انجام می‌دهند.
 
  https://ccsi.ir//vdcb9sb5.rhba5piuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه