کد مطلب : 16634
کمربند اقتصادی جاده ابریشم: تعمیق همکاری بین اتحادیه اوراسیایی و چین
ماریا لوینا*
يکشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۱۰
کمربند اقتصادی جاده ابریشم: تعمیق همکاری بین اتحادیه اوراسیایی و چین
رئیس‌جمهور قرقیزستان آلماز بیک آتمبایف اظهار داشت که «اولویت رفع موانع داخلی اتحادیه اقتصادی اوراسیا است.»
ورونیکا نیکیشینا، وزیر تجارت اتحادیه اقتصادی اوراسیا در نشست اخیر در بیشکک در مورد توسعه کمربند اقتصادی جاده ابریشم عنوان داشت که « تلاش در این زمینه ادامه خواهد یافت، اما اهداف جدید باید شامل ایجاد روابط تجاری با کشورهای ثالث باشد.»

اولویت های جدید

در سال گذشته، کمیسیون اقتصادی اوراسیا ، بدنه حاکم اتحاد اقتصادی  اوراسیا در سیاست های تجاری این اتحادیه در برابر کشورهای ثالت  تجدید نظر کرد و بدین نتیجه رسید که مزایای روابط تجاری با کشورهای ثالث بیشتر از مضرات آن است. رقابت در بازار اتحاد اوراسیا به دلیل ایجاد توافقات گزینشی با کشورهای ثالث کاهش می یابد.
در میان کشورهای ثالث همکاری با چین در اولویت اتحاد اقتصادی اوراسیا تست. در همین راستا کمیسیون اقتصادی اوراسیا منافع خود را در مطابقت دادن منافع اتحادیه اوراسیا و جاده ابریشم چین می بیند.
این موافقتنامه ها شامل عوارض گمرکی نیست زیرا اتحادیه اوراسیایی هنوز آمادگی لازم در مورد ایجاد یک منطقه آزاد تجاری با چین را ندارد. اما آماده از بین بردن موانعی هستند که به  حضور تجار اتحادیه اقتصادی اوراسیا در بازار چین و یا اجرای پروژه های مشترک کمک می نماید.

گسترش فرصت های تجاری

جامعه اقتصادی قرقیزستان معتقدند که این همکاری فرصت های تجاری را گسترش می دهد. چین در حال حاضر از شرکای اصلی تجاری قرقیزستان است.
پس از ورود به اتحادیه اقتصادی اوراسیا قرقیزستان با مشکلاتی  به ویژه برای صادرات محصولات مواجه است. دولت اقدامات به موقعی برای برطرف نمودن مسائلی مانند ساخت آزمایشگاهها، مقدمات مقررات فنی و مسائل مربوط به زیرساخت انجام نداد.
برای قرقیزستان حضور در طرح کریدور ترانزیتی یکپارچه شدن غرب چین –غرب اورپا برای دسترسی به آبها آزاد ؛ بسیار مهم است.
ویکتور خریستنکو، رئیس کمیسیون اقتصادی اوراسیا اظهار داشت که « در روابط با چین، ایجاد یک ساختار قانونی برای همکاری ضروری است. تجارت و توافقات اقتصادی با چین یک مبنای قانونی برای همکاری با همه کشورهای اتحادیه  اوراسیا ایجاد می کند.
اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان روسیه اعلام نمود که «در حال حاضر بیش از یک صد پروژه مشترک چین و اتحادیه اقتصادی اوراسیا  به عنوان بخشی از برنامه اتحادیه اقتصادی اوراسیا و کمربند اقتصادی راه ابریشم در دست بررسی است. چین از نزدیک با کمیسیون اقتصادی اوراسیا در زمینه  نظارت و ارزیابی این پروژه ها حضور دارد.»

پروژه های مکمل

ورونیکا نیکیشینا، وزیر تجارت اتحادیه اقتصادی اوراسیا عنوان نمود که «برای کشورهای اوراسیایی بسیار مهم است که  رقابت برای سرمایه گذاری چینی نباشد بلکه برای ایجاد پروژه های مکمل یکدیگر باشد. شرکای چینی بسیار مسئولیت پذیر هستند و برای آنها کار برروی پروژه های مشترک راحت تر است.
دو فرایند جهانی به طور همزمان در حال توسعه هستند یکی اتحادیه اقتصادی اوراسیا با هدف توسعه اقتصادی کشورهای عضو و کمربند اقتصادی جاده ابریشم چین که شامل ده ها کشور جهان است.
چین استراتژی یک کمربند یک راه را  آغاز کرده است. این در واقع احیای جاده ابریشم باستانی در یک فرمت جدید است. برای اجرای این طرح، چین قصد دارد در حدود  40 میلیارد دلار سرمایه گذاری نماید. پکن میزبان نشستی در این مورد در ماه می است و نمایندگان بیش از صد کشور در این نشست بزرگ اقتصادی حضور خواهند داشت.
مشارکت قرقیزستان در این پروژه نه تنها یک فرصت برای بدست آوردن یک جایگاه اقتصادی جدید است، بلکه برای بهبود وضعیت ژئوپلتیک کشور است. به گفته کارشناسان، قرقیزستان توجه به موقعیت جغرافیایی مناسب خود فرصت خوبی برای تبدیل شدن به یکی از اعضای امتداد جاده بزرگ ابریشم است. در یک تعبیر جدید، این طرح را یک جاده برای شکوفایی اقتصادی همه اعضا که در یک کمربند- یک راه هستند؛ است.
این پروژه شامل ساخت خطوط راه آهن، مراکز لجستیک، بنادر و فرودگاهها و خطوط انتقال برق فشار قوی است. تجهیزات صنعتی، کشورهای عضو را بهم پیوند و متحد خواهد کرد. این پروژه شامل دسترسی به آبها آزاد است که از اهمیت زیادی برای کشوراهی محصوری مانند قرقیزستان خواهد داشت.

امکان نقش اتصال دهنده برای قرقیزستان

کارشناسان عنوان میدارند که برخی از شاخه های راه آهن به بنادر و کشورهای اروپایی باید از خاک قرقیزستان عبور کنند. برای ساخت چنین راه ریلی راحت تر و مقرون به صرفه تر مسیر تورگل و ایرکشتام  است که در مرز قرقیزستان با چین واقع است. گذرگاههای دیگر کشورها کوهستانی و مرتفع و پیچیده است.
در حال حاضر قرقیزستان با حمایت چین در حال اجرای پروژه های مهم  می باشد. جاده شمال و جنوب در دست احداث است و بیش از یک صد طرح راهسازی  در بیشکک با هزینه و کمک مالی چینی در حال بازسازی و مرمت هستند. با ایجادخط انتقال برق داتکا-کمین، شبکه برق مستقل قرقیزستان تکمیل شد و دو پالایشگاه نفت در قرقیزستان ساخته شده است.
طرحی برای انتقال شرکت های صنعتی چین به قرقیزستان وجود دارد. به گفته اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان قرقیزستان این شرکتها باید ایمن باشند، چرا که اولین شرط برای آنها عدم مشکلات زیست محیطی است و متخصصان داخلی تاثیر آنها بر محیط زیست کنترل خواهند نمود.
اتاق بازرگانی بین المللی جاده ابریشم اعلام داشته که چین محصولات بیشتری از کشورهای عضو اتحاد اقتصادی اوراسیا وارد خواهد کرد.


*تحلیلگر و خبرنگار خبرگزای TCA قرقیزستان
ترجمه: علی طائی
منبع: www.timesca.com
 
Share/Save/Bookmark