بنیاد مطالعات قفقاز 8 فروردين 1397 ساعت 1:31 https://www.ccsi.ir/fa/news/18852/موانع-پیش-روی-خط-ریلی-کریدور-شمال-جنوب-برطرف-شود -------------------------------------------------- عنوان : موانع پیش روی خط ریلی کریدور شمال و جنوب برطرف شود -------------------------------------------------- مدیرعامل راه‌آهن جمهوری آذربایجان با بیان اینکه کریدور شمال‌ - جنوب در اقتصاد منطقه تأثیرگذار گفت: باید موانع پیش ‌روی آن با جدیت برطرف شود متن : به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بندر آستارا، جاوید قربان اف، مدیرعامل راه‌آهن جمهوری آذربایجان در آیین افتتاح رسمی راه آه بین المللی آستارا – آستارا که ظهر امروز( 7 فروردین) در محل بارانداز این خط ریلی برگزار شد، اظهارکرد: این خط ریلی به خواست خدا اکنون به ثمر نشسته است.   وی افزود: روسای جمهور ایران و جمهوری آذربایجان همواره در دیدارهایی که با هم داشتند این خط ریلی را  با جدیت دنبال می‌کردند.   مدیر عامل راه آهن جمهوری آذربایجان با بیان اینکه شرط تکمیل کریدور شمال‌ - جنوب اتصال خطوط ریلی آستارا- آستارا به خطوط ریلی قزوین- رشت است، تصریح کرد: کریدور شمال‌ - جنوب در اقتصاد منطقه به‌ ویژه اقتصاد کشورهای جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران تأثیرگذار بوده و باید موانع پیش ‌روی آن برطرف شود.   قربان اف گفت: کریدور شمال‌جنوب کشورهای روسیه، شمال اروپا و جمهوری آذربایجان را به واسطه ایران به آب‌های خلیج‌فارس و کشورهای آسیای جنوب‌شرقی متصل می‌کند.   به گزارش شبستان،پروژه عملیات اجرایی خط آهن بین‌المللی آستارا - آستارا متشکل از خط آهن و پل ریلی است که برای تحقق این پروژه، یک دهنه پل ریلی به طول ۸۰ متر با سه دهنه به روی رودخانه مرزی آستاراچای و ۱۰ کیلومتر خط ریلی احداث شده است.   خط ریلی آستارا - آستارا از آستارای جمهوری آذربایجان آغاز و در بندر آستارای جمهوری اسلامی ایران به اتمام می‌رسد ۸ کیلومتر از این خط آهن در خاک جمهوری آذربایجان و ۲ کیلومتر آن نیز در آستارا جمهوری اسلامی ایران قرار دارد، این پروژه به ‌عنوان نقطه اتصال اروپا و کشورهای قفقاز به کشورهای حوزه خلیج فارس و اقیانوس هند محسوب می‌شود.    کشور جمهوری آذربایجان برای تکمیل و بهره برداری از این خط ریلی بین المللی ۶۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرده و همچنین ۵۰۰ میلیون دلار برای بارانداز تا رشت نیز سرمایه گذاری می‌کند.   در مرحله نخست از این مسیر ریلی سالیانه ۲ میلیون تن کالا از این خط ریلی حمل و نقل می‌شود و بعد از اتصال آستارا به راه آهن قزوین - رشت، این ظرفیت تا ۵ میلیون تن افزایش خواهد یافت.   گفتنی است، جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در ابتدای سال ۱۳۹۵ به منظور توسعه همکاری های اقتصادی، به ایجاد ارتباط ریلی متعهد شده بودند و سال گذشته با تحقق آن، قطارهای جمهوری آذربایجان و روسیه، عبور آزمایشی خود را از این مسیر تجربه کردند و در آینده با اتصال آن به راه آهن رشت - قزوین، کریدور ریلی شمال - جنوب ایران فعال می‌شود.