کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نشست اجرای تفاهم های سران ایران و ارمنستان برگزار شد

2 دی 1395 ساعت 23:17

راهکارهای اجرایی کردن تفاهم های به دست آمده در جریان مذاکرات حسن روحانی و سرژ سرکیسیان رئیسان جمهوری ایران و ارمنستان در ایروان پایتخت این کشور بررسی شد.


به گزارش ایرنا، در این نشست که امروز (پنجشنبه) در دیدار هیات ایرانی به سرپرستی حمید چیت چیان وزیر نیرو با حضور سیدکاظم سجادی سفیر ایران و آشوت مانوکیان وزیر زیرساخت های انرژی و منابع طبیعی جمهوری ارمنستان برگزار شد، راهکارهای توسعه روابط دو جانبه مورد بررسی قرار گرفت.
چیت چیان و مانوکیان در این مذاکرات بر ضرورت پیگیری و شتاب بخشی برای اجرایی کردن تفاهم های صورت گرفته در جریان مذاکرات دیروز رئیسان جمهوری دو کشورتاکید کردند.
اهمیت سفر روحانی به ایروان، لزوم پیگیری دوجانبه برای اجرای تفاهم ها و توافق های صورت گرفته، تاکید بر همکاری شرکت های دو کشور در اجرای پروژه های عمرانی ارمنستان، تبادل گاز و برق و توسعه و تقویت همکاری های انرژی نیز از دیگر تاکیدهای دو هیات بود.
در جریان سفر روحانی به ایروان، پنج سند همکاری امضا شد که می تواند ارزش روابط اقتصادی ایران و ارمنستان را از سطح کنونی سالانه حدود 300 میلیون دلار بسیار افزایش دهد.
این سندها در زمینه های استفاده مشترک از دروازه مرزی «نوردوز – مغری»، همکاری در شرایط اضطراری، همکاری های بین موزه ای، گردشگری و ورزشی است.
ایران 25 دسامبر 1991(سه روز پیش از تائید رسمی فروپاشی شوروی) استقلال ارمنستان را به رسمیت شناخت و 45 روز بعد نیز براساس بیانیه امضا شده تهران، برقراری مناسبات دوستانه و مبتنی بر حسن همجواری بین دو کشور مورد تاکید قرار گرفت.
آوریل 1992 نیز سفارت ایران در ایروان درهای خود را گشود و دسامبر همان سال نیز ارمنستان اقدام مشابهی انجام داد و بدین سان، چرخ روابط به صورت منسجم گردش خود را آغاز کرد و تاکنون نیز 25 قرارداد و موافقت نامه همکاری امضا شده است.
روابط دو کشور شامل حوزه های مختلفی از جمله انرژی، حمل و نقل، حفاظت از محیط زیست، علمی و فرهنگی می شود که برنامه های گسترده ای نیز برای گسترش آن از سوی تهران و ایروان تدارک دیده شده است.
دو کشور همچنین برنامه های راهبردی مختلفی دارند و در سال 1995 نیز قرار داد ساخت خط لوله گاز از ایران به ارمنستان امضا شده است.
 


کد مطلب: 15459

آدرس مطلب :
https://www.ccsi.ir/fa/news/15459/نشست-اجرای-تفاهم-های-سران-ایران-ارمنستان-برگزار

قفقاز
  https://www.ccsi.ir