کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مروری به ریشه های بروز وهابیت تکفیری در جمهوری آذربایجان

تلمان زمان‌اف

15 آبان 1395 ساعت 9:57

سرویس امنیت دولتی جمهوری آذربایجان به تازگی در گزارشی از عملیات ضد تروریستی خود خبر داد که در جریان آن دو عنصر تروریستی در منطقه 'الت' در حومه باکو کشته و یک نفر دیگر نیز بازداشت شده است.


بر اساس این گزارش افراد کشته و بازداشت شده اعضای یک گروه مسلح تروریستی بودند ک ارتباط با گروههای افراطی تروریستی فعال در خارج از جمهوری آذربایجان داشته و نیز با پیروی از دستورات آنها درصدد ایجاد گروه تروریستی مسلح موسوم به 'جماعت قفقاز' در جمهوری آذربایجان ، انتخاب رهبر آن و جلب افراد دیگر به این گروه تروریستی بودند .
در پی این حادثه، مجلس ملی جمهوری آذربایجان در خصوص اصلاح قوانین کیفری و آزادی اعتقاد این کشور اقدام کرد، در این قوانین مجازات های سختی در رابطه با افراط گرایی و تروریسم پیش بینی شده است .
'زاهد اروج' عضو کمیسیون امور دفاعی ، امنیتی و مبارزه فساد اقتصادی مجلس ملی، دلیل تصمیم گیری سریع برای اصلاح و تکمیل قوانین مذکور را مربوط به حادثه منطقه الت حومه باکو دانست .
عملیات ضد تروریستی در منطقه الت حومه باکو که نیروهای امنیتی با مقاومت مسلحانه افراطگرایان روبرو شدند ، بار دیگر توجه را به فعالیت پشت پرده وهابی های تکفیری در جمهوری آذربایجان جلب کرد.
بروز وهابیت و ایدئولوژی تکفیری در جمهوری آذربایجان به اوایل دهه نود قرن گذشته میلادی و بدو استقلال ملی این کشور بر می گردد .
در زمان شوری سابق در جمهوری آذربایجان با بیش از 95 درصد از جمعیت مسلمان که 75 درصد آن را شیعیان تشکیل دادند ، اطلاعاتی در باره وهابیت و ایدئولوژی تکفیری نداشتند .
پس از فروپاشی شوروی سابق و نابودسازی محدودیت های ارتباط با کشورهای خارجی که حکومت شوروی سابق در جمهوری های در قلمروی خود اعمال کرده بود ، شرایط برای نفوذ جریان های دینی مختلف از جمله ایدئولوژی تکفیری در این جمهوری ها از جمله جمهوری آذربایجان فراهم شد .
البته در نفوذ ایدئولوژی تکفیری در منطقه قفقاز دو جنگ دهه نود قرن گذشته میلادی در جمهوری خودمختار چچن تاثیر بیشتر داشت .
پیروان ایدئولوژی تکفیری از کشورهای مختلف از جمله منطقه خاور میانه و افغانستان در آن دوره با استفاده از ضعف بودن دولت مرکزی روسیه توانستند در این جمهوری خودمختار واقع در نزدیکی مرزهای شمالی جمهوری آذربایجان نفوذ کنند و در جنگ خونین علیه دولت مرکزی روسیه مشارکت فعال داشته بادشند .
فقط در پی روی کار آمدن ولادیمیر پوتین در روسیه به این جنگ خونین پایان داده و ضربه ای جدی به جایگاه تکفیری ها در منطقه قفقاز روسیه وارد شد .
ولی تکفیری ها تا آن مدت توانستند تا حدی ایدئولوژی مضر خود در برخی مناطق شمالی جمهوری آذربایجان که اغلب ساکنان این مناطق اهل تسنع هستند ، ترویج کنند .
همچنین گفته می شود ، با توجه به این که اکثریت از مردم جمهوری آذربایجان همسایه نزدیک جمهوری اسلامی ایران شیعه هستند، غرب و محافل صهیونیستی در دهه نود همراه با توطئه های مختلف برای جلوگیری از توسعه رو ابط دو کشور ، در راستای نفوذ و ترویج ایدئولوژی مضر و بیگانه تکفیری در جامعه جمهوری آذربایجان با هدف تضعیف تشیع در این کشور نیز تلاش کردند .
دولت نوپای جمهوری آذربایجان که در بدو استقلال ملی خود با مشکلات عدیده ای ناشی از تجاوز نظامی ارمنستان علیه این کشور و نیز اقتصاد نابسمان باقی مانده پس از فروپاشی شوروی روبرو بود ، چندان هم به پی آمدهای نفوذ ایدئولوژِی تکفیری در این کشور توجه نداشت .
همچنین تشکلهای بشردوستانه از برخی کشورهای عربی که با بهانه کمک به آوارگان جنگی در جمهوری آذربایجان فعالیت داشتند نقشی در نفوذ وهابیت تکفیری در این کشور داشتند .
همه این تشکلها در دوره های بعدی از سوی دولت جمهوری آذربایجان تعطیل و به فعالیت آنها در این کشور پایان داده شد .
در حال حاضر آمار و ارقام دقیق در باره تعداد پیروان ایدئولوژی وهابی تکفیری در جمهوری آذربایجان وجود ندارد ولی تعداد آنها دهها هزار نفر در این کشور تخمین زده می شود .
وهابی های تکفیری در این مدت گذشته ماهیت تکفیری و افراطگری خود چندین بار در میان گذاشته و مرتکب جنایات مختلف در برخی نقاط جمهوری آذربایجان شدند .
جلوگیری از فعالیت گروه تروریستی تکفیری 'اخوان جنگلی' ( مشه قارداشلاری) در شهرستانهای شمال غربی جمهوری آذربایجان ، حادثه بمب گذاری سال 2008 میلادی در مسجد ابوبکر باکو محل اصلی تجمع وهابی های تکفیری و نیز اعزام تعداد زیادی از پیروان آنها به عراق و سرویه و مشارکت فعال در کنار گروههای تروریستی در درگیری های نظامی علیه نیروهای دولتی این کشورها موجب نگرانی های در جمهوری آذربایجان شده است .
در حال حاضر محاکمه تعداد زیادی از پیروان ایدئولوژی تکفیری که پس از مشارکت در درگیری های نظامی در سوریه و عراق به جمهوری آذربایجان بازگشتند و نیز عملیات ضد تروریستی اخیر سرویس امنیت دولتی این کشور در منطقه الت نشان می دهد ، دولت باکو متوجه تهدیدات ناشی از این افراطگرایان برای آینده جامعه این کشور بوده و عزم جدی برای مقابله با آنها دارد .
این در حالی است که جمهوری آذربایجان آمادگی خود برای همکاری با کشورهای همسایه جهت مقابله با افراطی گری و فعالیت گروههای تروریستی در منطقه را بارها اعلام کرده است.


منبع: ایرنا


کد مطلب: 15127

آدرس مطلب :
https://www.ccsi.ir/fa/news/15127/مروری-ریشه-های-بروز-وهابیت-تکفیری-جمهوری-آذربایجان

قفقاز
  https://www.ccsi.ir