کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ارسال پیام آشتی ترکیه برای روسیه، سوریه، رژیم صهیونیستی و مصر

نخست وزیر ترکیه در اظهاراتی برای چهار کشور که ترکیه بیشترین مشکلات را با آنها دارد پیام آشتی فرستاد

28 خرداد 1395 ساعت 19:11


به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از حریت دیلی، «بینعلی ایلدریم» نخست وزیر ترکیه با تاکید بر این نکته که دشمنی بین کشورهای حوزه دریای سیاه و مدیترانه نمی تواند دراز مدت باشد برای چهار کشور که ترکیه بیشترین مشکلات را با آنها دارد پیام آشتی فرستاد.
وی گفت: اسرائیل، سوریه، روسیه و مصر .... دشمنی دائمی نباید بین کشورهای حوزه دریای سیاه و مدیترانه وجود داشته باشد. اتفاقی بین ما روسیه افتاد با اینکه ما اجازه نقض حقوق حاکمیتی خودمان را نمی دهیم ولی درست نیست که یک مسئله را چماق کنیم.
وی گفت: ما باید به تصویر کلی تر نگاه کنیم هیچ دشمنی بین ملت های ما وجود ندارد. این اماکن وجود دارد که به روزهای گذشته برگردیم و حتی بهتر از آن شویم.
ایلدریم گفت قدم ههای اولیه برای ترمیم رواابط با مسکو برداشته شده و «پوتین» و «اردوغان» خواست خود را در این خصوص اعلام کرده اند.
وی در خصوص ترمیم روابط با رژیم صهیونیستی نیز گفت: ارتباطاتی با آنها داریم . توافق هنوز نهایی نشده ولی فکر نمی کنم زیاد طول بکشد. تنها مسئله باقی مانده دسترسی به غزه برای رساندن کمک های بشر دوستانه است.
نخست وزیر ترکیه درباره اختلافات کشورش با مصر نیز گفت: بارها گفته ایم هر اقدامی بر خلاف خواست ملت کودتا است ولی این مسئله نباید مانع از روابط تجاری، اققتصادی و اجتماعی که موجب توسعه می شوند بشود.
وی همچنین وجود دشمنی دائم با سوریه را رد کرده و درباره تلاش های منطقه کردنشین سوریه برای دستیابی به آبهای دریای مدیترانه هشدار داده گفت: شاهد تلاش هایی هستیم که قصد دارند عراق و سوریه را به دریای مدیترانه وصل کنند البته این خواست فراتر از خواست کانتون ها است. ترکیه بر روی این مسئله حساس است و ما در کار انجام شده قرار نخوایم گرفت. مخاطبین ما در این خصوص سازمان های تروریستی منطقه نیستند بلکه نیروهای ائتلاف و آمریکا هستند. برای ما تمامیت ارضی و یکچارچگی سوریه اهمیت زیادی دارد.
شایان ذکر است سیاست های حزب حاکم عدالت و توسعه در سال های گذشته موجبات انزوای کامل این کشور در منطقه شده است بطوریکه در حال اضر با تمامی همسایگان خود دارای اختلاف و مشکل است.


کد مطلب: 14019

آدرس مطلب :
https://www.ccsi.ir/fa/news/14019/ارسال-پیام-آشتی-ترکیه-روسیه-سوریه-رژیم-صهیونیستی-مصر

قفقاز
  https://www.ccsi.ir